W Poznaniu powstała Żabka Eko Smart, czyli pierwszy w Polsce sklep ekologiczno-technologiczny z zastosowaniem sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence). Wykorzystano m.in. zdalne zarządzanie oświetleniem, technologie perowskitowe czy maty z konopi siewnych. Sieć planuje uruchomienie jeszcze trzech takich sklepów w kraju
– Uruchamiamy Żabkę Eko Smart, czyli pierwszą w Polsce placówkę, w której łączymy kwestie związane z ekologią z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, usprawniającymi pracę franczyzobiorców i ich pracowników – mówi Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.
– Żabka Eko Smart jest wręcz naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi opartymi na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu. Komunikują się one z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz wykonują niektóre czynności w placówce. Czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie, pomiar zużycia energii uwalniają ich czas, pozwalają skupić się na obsłudze klienta, a przy tym są przyjazne dla planety – mówi zaś Adam Manikowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Jak wygląda Żabka Eko Smart?
Energia, z której korzysta Żabka Eko Smart w Poznaniu, pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł. W placówce zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych. To przełomowa technologia fotowoltaiczna, generująca zieloną energię zarówno ze światła słonecznego, jak i sztucznego. Wykonano w niej żaluzje pokrywające jedną ze ścian budynku oraz zainstalowane w placówce listwy cenowe, tzw. cenówki, co pozwala też na oszczędność papieru. Na dachu sklepu zamontowano także 15 modułów paneli fotowoltaicznych.
W sklepie znaleźć można nowoczesne, zamykane lodówki, ograniczające zużycie energii niezbędnej do schłodzenia towaru, a ich izolacja wykonana z mat z konopi siewnych ma bardzo dobre właściwości termiczne. Jest to obiecująca alternatywa dla powszechnie stosowanej pianki poliuretanowej, gdyż konopie – jako materiał pochodzenia naturalnego – są w pełni biodegradowalne.
Ścianę przy kawomacie pokryto płytkami z fusów i łusek kawowych, będących odpadem powstającym na etapie palenia i parzenia kawy, połączonych z żywicą.
Z zielonej energii mogą bezpośrednio korzystać też klienci – przed sklepem stanęła ławka solarna, dzięki której można naładować telefon. Z kolei dla rowerzystów powstał stojak rowerowy i stacja naprawy rowerów. Dla franczyzobiorcy i jego pracowników Żabka przygotowała koszulki wykonane w 100% z bawełny organicznej, farbowanej ekologicznymi, certyfikowanymi barwnikami.
Przed poznańską Żabką Eko Smart jest też EKOmat, czyli urządzenia do zbiórki butelek i puszek po napojach. Z zebranych w ten sposób zużytych, pustych opakowań powstaną nowe opakowania produktów marek własnych Żabki.
Aby ograniczyć ilość pyłów i szkodliwych substancji, które trafiają do atmosfery, jedna ze ścian budynku, w którym znajduje się Żabka Eko Smart, została pokryta roślinami, które nie tylko produkują tlen, ale pochłaniają kurz i szkodliwe związki z powietrza.
Efekt eliminacji szkodliwych substancji dodatkowo wzmocni ułożona przy budynku antysmogowa kostka, która – w porównaniu z asfaltem – zmniejsza stężenie tlenków azotu w powietrzu średnio o ok. 50%.
Sztuczna inteligencja w Żabce
Sieć podaje że, zastosowane w placówce smart rozwiązania „komunikują się” z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz „wykonują” niektóre czynności w placówce. Dzięki systemowi nagłośnienia obsługa sklepu otrzymuje komunikaty dotyczące ewentualnej awarii czy informacje o sytuacjach wymagających interwencji człowieka, jak np. brak kawy w kawomacie.
W ramach Smart Shop Control oraz Hybrid System, dzięki odpowiednim czujnikom, temperatura w sklepie dostosowuje się w sposób automatyczny do aktualnie panujących warunków atmosferycznych, pomiar zużycia energii oraz integracja międzysystemowa pozwala na weryfikację poprawność działania urządzeń, a czujniki zalania wykryją usterki sprzętu chłodniczego, w efekcie obniżając koszty oraz redukując czas przestoju sklepu.
Żabka Polska jest właścicielem sieci sklepów typu convenience. W latach 2016-21 otworzyła ponad 4000 nowych sklepów.