Adamczyk: PKP Intercity zainwestowało w tabor już 7,5 mld zł

Warszawa, 02.03.2023 (ISBnews) – PKP Intercity zainwestowało w tabor już 7,5 mld zł, a 99% tej kwoty trafi do polskich producentów, poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, po podpisaniu przez przewoźnika kolejnego kontraktu – na 20 lokomotyw elektrycznych od Newagu za ponad 500 mln zł brutto. Łączna kwota zakontraktowanych umów PKP IC z firmą Newag wynosi ponad 1,3 mld zł brutto.

“W tych trudnych popandemicznych czasach, kiedy na wschodzie toczy się wojna, a światowa gospodarka nie jest w najlepszej formie, niezwykle ważne są takie kontrakty […] PKP Intercity zainwestowało już 7,5 mld złotych, a 99% tej kwoty trafi do polskich producentów” – powiedział Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych. Poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku, wymienia PKP IC.

W ramach przetargu zakupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie posiadanego przez przewoźnika parku wagonowego – który systematycznie powiększa się o nowe i zmodernizowane jednostki. Lokomotywy będą miały budowę modułową, a zasilane będą z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

“Zakup kolejnych lokomotyw Griffin to ważne wydarzenie na rynku taboru kolejowego w Polsce, ponieważ pokazuje dążenie do rozpoczęcia trendu zakupów długich serii pojazdów kolejowych, co w znaczący sposób ułatwi zarządzanie nimi i ich utrzymanie. Tego rodzaju zakupy są również ważne w kontekście modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej. Zakupy taboru, przebudowa baz serwisowych, modernizacja dworców oraz nowe narzędzia do sprzedaży biletów i informowania o ofercie – właśnie tak, naszym zdaniem, powinna być modernizowana polska kolej, co realizujemy w Grupie PKP poprzez różne programy inwestycyjne” – skomentował członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski.

Nie będą to pierwsze lokomotywy jednosystemowe firmy Newag w parku taborowym PKP Intercity. Dwa lata temu zakończyły się odbiory 30 lokomotyw elektrycznych, które do dziś pozostają najnowocześniejszym typem lokomotyw używanym przez PKP Intercity. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi przewoźnika na terenie całego kraju. Wartość całego kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto, a Newag dostarczył wszystkie lokomotywy w ciągu 11 miesięcy.

Dodatkowo w 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych. Łączna kwota zakontraktowanych umów z firmą Newag wynosi ponad 1,3 mld zł brutto, przypomniano.

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej “PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.

Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 917,55 mln zł w 2021 r.

(ISBnews)