Warszawa, 18.07.2023 (ISBnews) – Przeterminowane zadłużenie branży TSL (transport, spedycja, logistyka) wobec banków, firm leasingowych i dostawców wyniosło 2,79 mld zł na koniec maja 2023 r. W okresie koronawirusa podwyższało się o ok. 200 mln zł rocznie, czyli łącznie o 414 mln zł, natomiast w ciągu pięciu pierwszych miesięcy br. przybyło 182 mln zł zaległości, wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazie BIK.
“Na koniec maja tego roku w sektorze TSL w Polsce funkcjonowało niemal 219 tys. podmiotów, o 10% więcej niż przed rokiem. Przeterminowane zobowiązania ma ponad 36 tysięcy firm z czego niemal 20 tys. to przedsiębiorstwa działające (pozostałe są zawieszone lub zamknięte). Odsetek niesolidnych płatników utrzymuje się w granicach 9%. Oznacza to dla dostawców tej branży, że ryzyko trafienia na firmę w kłopotach jest całkiem spore. Co 11. przedsiębiorstwo może im również nie zapłacić w terminie lub wcale, bo wcześniej już tak zrobiło” – powiedział główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski, cytowany w komunikacie.
BIG Infomonitor wskazał na analizę wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet, według której 7 na 10 firm transportowych ma problemy finansowe, 60% firm jest w kondycji raczej słabej, a 8% w bardzo złej. W dobrej kondycji znajduje się 27% firm, a 4% w bardzo silnej.
Ponad 90% firm w sektorze TSL, to przedsiębiorstwa specjalizuje się w realizowaniu usług transportowych, zaledwie kilka procent podmiotów zajmuje się spedycją oraz magazynowaniem, podano.
Z danych wynika też, że zaległości spedycji rosły nieco bardziej niż transportu, zarówno w okresie pandemii, jak i później. Łącznie są to długi wynoszące 226 mln zł. Średnio jedna firma spedycyjna ma na koncie ponad 100 tys. zł przeterminowanych zobowiązań kredytowych i pozakredytowych. W przypadku firm odpowiadających za magazynowanie i przechowywanie towarów widać od połowy 2021 r. wyraźny spadek zaległości. Suma ich przeterminowanych zobowiązań stopniała z ponad 60 mln zł do 44 mln zł, ale przeciętna zaległość jednego przedsiębiorstwa sięga 142 tys. zł. W przypadku firm transportowych średnio jeden podmiot ma ok. 74 tys. zł nieopłaconych zobowiązań.
“Z pewnością na lepszą passę magazynów miały wpływ rosnące koszty transportu, zachwianie łańcuchów dostaw oraz inflacja wpływająca na zwiększenie wolumenów magazynowanych i tworzenia zapasów buforowych w Europie. Wszystko to zwiększa popyt na powierzchnie składowania” – powiedział Rogowski.
(ISBnews)