Asmanta Call Center, spółka zajmująca się telemarketingiem, dzwoniła na zlecenie swoich kontrahentów do konsumentów bez ich wcześniejszej zgody. Prezes UOKiK nałożył na firmę i osoby nią zarządzające karę w łącznej wysokości blisko 1,5 mln zł.
Konsultanci Asmanta Call Center lub stworzone do tego automatyczne boty wykonywali połączenia, na które rozmówcy nie wyrazili zgody. W trakcie takich rozmów oferowano m.in. wykonanie instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszano na spotkania handlowe. Spółka zbierała również dane potencjalnych klientów (tzw. leady).
Kontaktowanie się telefonicznie w sprawie ofert handlowych z osobami, które wcześniej nie wyraziły na to zgody, jest prawnie zabronione. O taką zgodę nie można również zapytać na początku rozmowy. Asmanta praktykowała to działanie, mimo że nie dysponowała zgodą właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni.
Niektóre z osób twierdziły, że te połączenia miały charakter nękający.
„Chciałabym złożyć skargę na uprzykrzanie życia ciągłym nękaniem telefonicznym” – powiedziała w skardze do UOKiK jedna z konsumentek.
Podczas rozmów konsumenci otrzymywali fałszywe informacje związane z dotacją na wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”. Telemarketerzy przekazywali rozmówcom, że mogą liczyć na 20,5 tys. zł dotacji, z czego realnie ta kwota miała wynieść maksymalnie 5 tys. zł.
Łączna wysokość kary wyniosła 1 210 208 zł. Sankcja została również nałożona na osoby zarządzające Asmanta Call Center: na Roberta Personę w wysokości 150 000 zł i Marcina Sperkę w wysokości 100 000 zł. Wspomniane osoby dawniej powiązane były z niefunkcjonującą już w kraju firmą Euro Callcenter. Wobec i tej spółki były wątpliwości dotyczące uciążliwego oraz nieuczciwego telemarketingu. Ukarani zarządzający, kontynuując takie same czynności i wiedząc o zastrzeżeniach urzędu wobec nich, realizowali je umyślnie. Prezes UOKiK poza nałożeniem na menedżerów kar złożył również zawiadomienie do Prokuratury Krajowej.
„Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk” – podsumował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Decyzja nie jest prawomocna, spółka i osoby nią zarządzające mają możliwość odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.