Wraz z rosnącą świadomością polskich konsumentów, zakupy z drugiej ręki cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Robi tak większość Polaków, a najmłodsi robią to najchętniej.W ciągu ostatniego roku, na zakup używanych przedmiotów zdecydowało się ponad 61% konsumentów, a wśród tej grupy, co szósty kupuje używane rzeczy częściej niż nowe.
Z najnowszej edycji Barometru Providenta przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Konsumenta (15 marca) wynika, że w ub.r. aż 68,6% Polaków oddało lub sprzedało nieużywane przez siebie przedmioty, a prawie 18% z nich robi to regularnie. Tendencja ta zmienia się wraz z wiekiem respondentów – najmłodsi badani najchętniej dają rzeczom drugie życie.
– Kupowanie rzeczy z drugiej ręki to świetny sposób na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko naturalne, ponieważ pozwala na przedłużenie żywotności produktów, które inaczej trafiłyby na wysypisko. Tym samym redukujemy ilość odpadów i zanieczyszczeń, które powstają podczas produkcji nowych przedmiotów. To także jedna z metod poszukiwania oszczędności – ceny produktów używanych są zwykle znacznie niższe niż nowych. A sprzedając te nadające się jeszcze do użytku, zyskujemy dodatkowe środki. Coraz częściej więc kierujemy się trzema kryteriami – jakością, ceną i dbałością o środowisko – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
Zaledwie w ciągu ostatniego roku, na zakup używanych przedmiotów zdecydowało się ponad 61% konsumentów – to wzrost o 9,5 pkt.proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania. Wśród tej grupy respondentów, co szósty kupuje używane rzeczy częściej niż nowe, a 3,4 proc. Polaków nabywa wyłącznie rzeczy z drugiego obiegu.
Z badania Barometru Providenta wynika też, że im starsza grupa respondentów, tym odsetek deklarowanego zakupu używanych przedmiotów jest niższy. Wśród osób w wieku od 18 do 34 lat, aż 78% kupuje rzeczy z drugiego obiegu – w grupie 65+ to zaledwie 40,1% Jednocześnie, niemal co dziesiąty respondent z najmłodszej grupy wiekowej potwierdzał nabywanie rzeczy wyłącznie z drugiej ręki. Używane przedmioty chętniej kupują także kobiety (64,7% wobec 57,5% mężczyzn). Jeśli spojrzymy na mapę Polski, możemy zauważyć, że mieszkańcy województwa podkarpackiego najczęściej deklarowali kupowanie używanych przedmiotów (84%), natomiast mieszkańcy warmińsko-mazurskiego w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupowali je najrzadziej (tylko 49,1%). Jednocześnie, mieszkańcy tego województwa najliczniej sprzedawali lub oddawali nieużywane rzeczy (83,5%).
Oszczędność dla portfela i planety
Według Barometru Providenta, aż 68,6% badanych oddało lub sprzedało w ubiegłym roku rzeczy, z których już nie korzystało, co oznacza wzrost o 9,1 pp. w stosunku do edycji z 2022 r. Wśród nich, ponad połowie Polaków zdarzyło się to przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a niemal 18% regularnie podaje dalej niechciane przez siebie lub już niepotrzebne przedmioty. Najgorliwiej sprzedawali i oddawali rzeczy najmłodsi ankietowani – decydowało się na to aż 83,7% z nich.
– Istotny wpływ na większe zainteresowanie drugim obiegiem mają także inflacja oraz rosnące ceny towarów i usług. Konsumenci coraz rzadziej wyrzucają wciąż nadające się do użytku przedmioty – jednocześnie częściej oczekują od nabywanych produktów dłuższego życia i lepszej jakości. Rośnie globalny rynek produktów używanych, rozkwitają wszelkiego rodzaju second-handy i platformy, gdzie użytkownicy mogą kupować, sprzedawać i oddawać niepotrzebne im rzeczy, które dla drugiej osoby mogą okazać się prawdziwymi perełkami. Konsumenci poszukują produktów unikalnych, dostępnych cenowo i przede wszystkim trwałych – mówi Karolina Łuczak.
Warto wspomnieć, że już 30,9% Polaków regularnie naprawia uszkodzone przedmioty zamiast sięgać po nowe, natomiast ponad połowa reperuje te z nich, na których najbardziej im zależy. Zdecydowany prym w tej kategorii wiodą mieszkańcy województwa podkarpackiego – to oni aż w 97,3 procentach deklarowali naprawę wadliwych przedmiotów.
Cena najważniejsza
Niezmiennie, najwięcej uwagi podczas zakupów Polacy poświęcają cenie – deklaruje tak aż 94,4% badanych, czyli o 7,4 pkt. proc. więcej niż w ub. r. Na drugim miejscu plasuje się jakość produktu – takiej odpowiedzi udzieliło 94,3% ankietowanych. Podium zamyka przydatność opakowania do recyklingu, która ma znaczenie dla niemal co trzeciego Polaka.
Dla około 1/5 badanych ważne są estetyka opakowania i wizerunek producenta, a co dziesiąty dodatkowo zwraca uwagę na działania proekologiczne i etyczne producenta. Kryteria te w szczególności cieszą się zainteresowaniem najmłodszej grupy konsumentów w wieku 18-24 lat (około 35%). Natomiast cena i jakość produktu są bezwzględnie najważniejsze dla respondentów z każdej grupy wiekowej.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez spółkę Danae w marcu 2023 r.
Provident Polska jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 r. i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych.