Galopująca inflacja mocno odbija się na branży handlowej. Sklepy zawieszają działalność, a rywalizacja między sieciami handlowymi się zaostrza. Z kolei konsumenci stali się wrażliwi na ceny, coraz dokładniej analizują wydatki i planują zakupy. Rok 2023 upłynie zatem pod znakiem umacniania się dyskontów, szukania przez konsumentów tańszych zamienników i znakiem niskiej lojalności wobec sieci. Jak wygląda zatem ranking sieci handlowych – spożywczych i niespożywczych – w tych trudnych czasach i ile Polacy w nich wydają?
Tego można dowiedzieć się z najnowszego raportu firmy Listonic, która zweryfikowała ponad 500 tys. list zakupów stworzonych przez użytkowników w polskiej wersji aplikacji w 2022 r. Na tej podstawie wytypowano najpopularniejsze sieci handlowe w trzech kategoriach: sieci spożywczych i dyskontów, drogerii oraz sieci dom i ogród. Właśnie zakończyła się ósma edycja badania „Ranking Popularności Sieci Handlowych w Polsce” aplikacji Listonic.
Ile płacimy za zakupy spożywcze? Jak podaje informuje Centrum Monitorowania Rynku (CMR), wielkość i wartość paragonu w dużej mierze zależą od formatu sklepu, jednak w 2022 r. wszędzie widoczny był ten sam trend – mniejszy koszyk zakupowy za znacznie wyższą niż rok wcześniej kwotę.
– W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7% mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12% mniej produktów – mówi Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku. A wartość rynku spożywczego w Polsce rośnie i w 2025 r. może osiągnąć nawet poziom 483 mld zł wobec 440 mld zł w 2023 r., jednak nie oznacza to, że rodzimy rynek spożywczy maluje się w różowych barwach. Widać to po sytuacji sklepów, głównie małoformatowych, które coraz częściej zawieszają działalność. Piszemy o tym TUTAJ.
W Rankingu Popularności Sieci Handlowych firmy Listonic czołowe miejsca zajęły sieci: Lidl, Biedronka i Auchan. Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, z wynikiem aż 35,2%analizowanych listach zakupów w kategorii spożywczej. Wobec ub.r sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 pkt.proc. Duży skok popularności – o blisko 9 pkt.proc. – zanotowała także sieć Biedronka. Jej popularność wyniosła 34,2%, co jeszcze bardziej zbliżyło ją do pozycji lidera. Sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7% pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.
Liderzy wśród sieci drogerii oraz Dom i Ogród
Ulubioną drogerią Polaków – po raz kolejny i bezkonkurencyjnie – jest Rossmann, który objął aż 92,2%analizowanych list zakupów w tej kategorii. Drugie miejsce zajęło Hebez wynikiem 6,1%. Ta należąca do Jeronimo Martins sieć, jako jedyna drogeria odnotowała wzrost popularności– o 1,7 pkt.proc. Lider rankingu odnotował spadek o 0,9 pkt.proc., natomiast laureat trzeciego miejsca – Super-Pharm – stracił 1,27 pkt.proc., co dało mu wynik na poziomie 1% drogeryjnych list zakupów.
Z raportu Listonic wynika rownież, że w kategorii sieci Dom i Ogród dotychczasowi liderzy utrzymali silną pozycję. Blisko 38%analizowanych list zakupów zrealizowano w sklepach sieci Ikea. Co czwarta lista zakupowa (25,2%) powiązana była z Castoramą, natomiast co szósta (15,9%) – z Leroy Merlin. Spośród liderów w tej kategorii tylko ostatnia sieć nieznacznie osłabiła swoją pozycję, co podobnie jak w przypadku Auchan, mogło być związane z bojkotem tej sieci w związku z wojną w Ukrainie.