Ile jest cukru w cukrze? Pfeifer & Langen skończył kampanię cukrową

Cukrownie Pfeifer & Langen Polska zakończyły w połowie stycznia kampanię cukrowniczą. Plantatorzy uzyskali średnio ponad 60 ton buraków z hektara przy polaryzacji na poziomie około 16%. Wysokie ceny skupu spowodowały, że produkcja buraków stała się najbardziej opłacalna w porównaniu z podstawowymi uprawami rolniczymi w Polsce.

Wskaźnik polaryzacji określa jakość korzeni buraków – im jest on większy, tym większa jest koncentracja cukrów. Co wpływa na zawartość cukru w burakach i wskaźnik polaryzacji? Ważna jest ciepła pogoda, wilgotność gleby i cały okres wegetacji, ale to na jesieni buraki najlepiej gromadzą cukier. Według Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego średni wynik dla całego kraju wynosi w sezonie 2022/2023 około 16,7%.

Jak prezentowały się dane historyczne produkcji cukru?

Źródło:  Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego

W naszym kraju działa kilka grup cukrowniczych: Krajowa Grupa Spożywcza (siedem cukrowni), Sudzucker Polska (cztery cukrownie), Pfeifer & Langen (cztery cukrownie) oraz Nordzucker (dwie cukrownie).

Pfeifer & Langen Polska zakończył kampanię cukrowniczą 2022/2023

Spółka Pfeifer & Langen Polska podaje, że jej kampania trwała 132 dni, na początku stycznia zakończyła się w rejonie Glinojecka, a w połowie miesiąca – w Wielkopolsce (cukrownie w Środzie Wlkp., Gostyniu i Miejskiej Górce).

Największym problemem były skrajne warunki pogodowe. Wiosną po krótkim okresie dobrej pogody przyszły suche dni i wiatry. Pod koniec lipca i w sierpniu panowała susza, a na przełomie września i sierpnia – opady deszczu, które spowodowały wtórną wegetację buraków.

Pfeifer & Langen Polska podaje, że mimo tych warunków pogodowych wielu plantatorów zebrało ponad 80 ton buraków z hektara przy polaryzacji 17%.

 – Musimy przygotować się na to, że ze względu na zmiany klimatyczne okresy suszy i wysokich temperatur będą występowały coraz częściej. Dlatego niezwykle ważne jest stosowanie nowoczesnych metod agrotechnicznych oraz odpowiednia gospodarka zasobami wodnymi na polach – mówi Roman Kubiak, prezes Pfeifer & Langen Polska.

Dlatego też firma promuje uprawę pasową. Ten sposób uprawy zmniejsza koszty plantatorów, ogranicza straty wody zgromadzonej w glebie w okresie zimowym oraz umożliwia lepsze zaabsorbowanie opadów wiosennoletnich. Uprawa pasowa to również doskonałe zabezpieczenie gleby i roślin przed erozją wodną i wietrzną.

Na sezon 2023 cukrownie Pfeifer & Langen Polska zakupiły 4 agregaty do uprawy pasowej oraz 9 siewników umożliwiających siew w tej technologii. Część maszyn zostanie sprzedana bezpośrednio rolnikom, niektóre z nich zostały przeznaczone do wykonywania usług u plantatorów.

Pfeifer & Langen Polska wskazuje, że inwestycje w nowoczesne rozwiązania są tym bardziej opłacalne, że buraki cukrowe stały się w tym sezonie najbardziej dochodową uprawą w porównaniu z podstawowymi uprawami rolniczymi w Polsce. Nadwyżka bezpośrednia z hektara wynosi ponad 8,5 tys. zł.  

– Pomagamy współpracującym z nami plantatorom osiągać coraz wyższe, stabilne plony. A nowoczesne metody uprawy nie tylko zwiększają ich zyski, ale również powodują, że wpływ niekorzystnych warunków pogodowych na wysokości plonów jest mniejszy – podkreśla Roman Kubiak.

I wskazuje, że oprócz wysokiej opłacalności uprawa buraków daje plantatorom możliwość pozyskania cennej paszy, jaką są wysłodki. Gospodarstwa prowadzące hodowlę bydła zagospodarowują je we własnym zakresie. Natomiast plantatorzy, którzy nie prowadzą takiej działalności, pozostawiają wysłodki w cukrowniach, otrzymując stosowne dodatkowe wynagrodzenie lub odsprzedają je innym rolnikom. W ramach Grupy Pfeifer & Langen Polska produkcję cukru w Polsce prowadzą cztery cukrownie: w Środzie Wlkp., Gostyniu, Miejskiej Górce i w Glinojecku. Zakłady te skupują buraki wyłącznie od polskich plantatorów, swoje produkty sprzedają m.in. pod marką Diamant.