Polski startup pociągów wielkich szybkości zyskał 5 mln euro dofinansowania

Polski startup Nevomo pozyskał 5 mln euro finansowania w ramach rundy pomostowej. Nevomo rozwija technologię MagRail, która pozwala na działanie pociągów kolei magnetycznej typu Maglev na istniejącej strukturze transportowej, tak był mogły po tych samych szynach jeździć pociągi wielkich szybkości i klasyczna kolej. Dokonuje już testowych jazd na wybudowanym torze CIECH Sarzyna w województwie podkarpackim

Środki pozyskane w czasie rundy pomostowej m.in od EIT InnoEnergy mają pozwolić na przyspieszenie projektu MagRail. Wykorzystuje on składy używające poduszki magnetycznej i silnika liniowego do jazdy na klasycznych torowiskach. Konieczne jest wprowadzenie do nich dodatkowego oprzyrządowania, ale wydatki te są nieporównywalne w stosunku do pociągów hyperloop, gdzie trzeba od początku stawiać całą infrastrukturę. Pociągi MagRail docelowo mogą osiągać szybkość 550 km/h, zaś na tych samym klasycznych torowiskach mogą prócz nich poruszać się zwykłe składy towarowe i osobowe np. podmiejskie.

– Dołączenie do portfela jednego z wiodących na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem – powiedział Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo, po zakończeniu rundy pomostowej.

Jak stwierdziła Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za portfolio rozwiązań hyperloop to właśnie technologia proponowana przez Nevomo „jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop”.

– Rozwiązania te mogą nie tylko przyspieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmian – dodała.

Warto zauważyć, że proponowana przez Nevomo technologia MagRail pozwala na eksploatację składów zasilanych energią elektryczną na obszarach gdzie nie ma klasycznej elektryfikacji sieci kolejowej jak porty, terminale, obszary o dużej różnicy wzniesień. System ten może być połączony z całą istniejącą infrastrukturą kolejową, co pozwoli uzyskać wyższe limity załadunku, większą elastyczność przy lepszej dynamice przewozów i możliwość automatycznego prowadzenia pociągów, a przy tym czas transportu bardzo się skróci. Nie wymaga to też kosztowanych inwestycji w nowe torowiska czy sieć trakcyjną.

We wrześniu br. Nevomo powiadomiło o gotowości do testów na nowo wybudowanej infrastrukturze torowej na najdłuższym w Europie torze do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Jest to 700 metrowy odcinek powstały na terenie CIECH Sarzyna w województwie podkarpackim. Pozwala na testowanie składów MagRail z prędkością testową do 160 km/h. Spółka ma już gotowy pojazd testowy z pełnym zestawem czujników, co pozwoli na rozpoczęcie testów.