Centra handlowe zwiększają obroty, ale wyzwania zostały

Pixabay

Centra handlowe odrabiają pandemiczne straty – ich obroty w lipcu wzrosły piąty miesiąc z rzędu, a największy wzrost zanotowały największe galerie. Wysokie obroty mogą utrzymać się też w kolejnych, kluczowych miesiącach dla handlu, jednak branża jest świadoma niesprzyjających czynników gospodarczych, które będą wpływać na postawy konsumentów

– W lipcu obroty centrów handlowych, piąty miesiąc z rzędu, były wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że obroty branży wzrosły o blisko 16% w porównaniu do lipca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w sierpniu była o 3% niższa niż w analogicznym miesiącu 2019 r. – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.


– Dobre wyniki obrotowe potwierdzają także najemcy. W ubiegłym tygodniu jedna z sieci aptek, która 90% swoich placówek ma w centrach handlowych, poinformowała o historycznie rekordowych wynikach sprzedaży w 2022 r. Pozytywne są też najnowsze badania CBRE mówiące, że 57% sieci handlowych zamierza w tym roku powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych – dodaje.

– Liczymy, że wysokie obroty utrzymają się w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Jesteśmy jednak świadomi niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak spowolnienie gospodarcze, wciąż rosnąca inflacja i dynamicznie podnoszące się koszty energii. Niewątpliwie będą one wpływać na postawy konsumentów, na co może wskazywać, odnotowany w sierpniu spadek liczby odwiedzających – mówi też Krzysztof Poznański.

PRCH podaje, że obroty centrów handlowych w lipcu 2022 r. były o 15,7% wyższe niż w lipcu 2019 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 22,6%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 8,7%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 11,7%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 7,6%.

W podziale na kategorie istotne dla branży obroty rosły odpowiednio: usługi o 53,6%, gastronomia o 35,7%, wyposażenie domu z RTV i AGD o 23,2%, a odzież o 8,2%.

Jednak odwiedzalność centrów handlowych w sierpniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 3,1% niższa niż w sierpniu 2019 r.

Według PRCH za wakacyjny, dynamiczny wzrost w segmencie usług nadal odpowiadają głownie biura podróży i kantory. To obserwowany już w czerwcu efekt nadrabiania przez Polaków pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu.

PRCH wskazuje, że po okresie pandemii klienci znów chętnie kupują w sklepach stacjonarnych sprzęt RTV i AGD oraz wyposażenie domu, na co wskazują dobre wyniki w tej kategorii. Z kolei moda odnotowała 7,5% wzrost  obrotów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrost obrotów w gastronomii, który utrzymuje się od czterech miesięcy pokazuje, że potrzeba kontaktów międzyludzkich, powrót do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach to stabilny trend.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży.