Biedronka bierze się za dietę Polaków

Nadwaga i otyłość wśród Europejczyków, w tym Polaków, to znaczący problem. Biedronka dąży do tego, by oferowane przez nią produkty odpowiadały na potrzeby konsumentów i miały stałe miejsce w prawidłowo zbilansowanej diecie. Dzięki optymalizacji składu i wartości odżywczej produktów marki własnej Biedronki tylko w I poł. br. na polski rynek nie trafiły dodatkowe 154 tony cukru, 22 tony soli oraz 42 tony tłuszczu

– Jesteśmy przekonani, że tego typu działania w połączeniu z edukacją mają realny wpływ na obniżenie spożycia składników, których zbyt wysoka konsumpcja, może przekładać się na rozwój wielu schorzeń – mówi dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka.

Według najnowszego raportu Światowej Organizacji Zdrowia w krajach europejskich nadwaga i otyłość dotyka blisko 60 proc. osób dorosłych i prawie co trzecie dziecko.

Biedronka od 2014 r. stale poprawia skład i profil odżywczy produktów marki własnej coraz chętniej wybieranych przez klientów sieci. Co istotne, sieć stawia na zmiany tych składników i w tych produktach, których konsumpcja może mieć największy wpływ na zdrowie polskiego konsumenta. W całym tym okresie (2014-I poł. 2022), inicjatywa ta zapobiegła wprowadzeniu na rynek w Polsce a tym samym spożyciu ogółem 5352 ton cukru, 274 ton soli oraz 1992 ton tłuszczu.

Biedronka podaje, że tłuszcz został np. zredukowany o ok. 31% w serze Delikate Camembert naturalny, sól o ok. 28% m. in. w paście z oliwkami Salato, a cukier o ok. 35% w napoju sojowym „Go Vege” i o ok. 11% w ketchupie Madero Junior. Reformulacje przeprowadzane są etapami, a każda zmiana jest weryfikowana poprzez testy konsumenckie.

Firma informuje też, że w I poł. br. 14 produktów zostało poddanych 33 reformulacjom zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce żywieniowej sieci Biedronka. W 2021 r. reformulacji było 40 dla 34 produktów marki własnej Biedronki.

– Niezwykle istotne jest zapewnienie tego, by w przypadku zastąpienia jednego składnika innym faktycznie poprawić właściwości żywieniowe produktu, jednocześnie nie pogarszając jego walorów smakowych, konsystencji, barwy, a przede wszystkim bezpieczeństwa – wskazuje Justyna Szymani.

Biedronka podkreśla, że etykieta produktów to jeden z ważnych elementów ułatwiających podejmowanie świadomych wyborów już przy półce sklepowej. Dlatego dodatkowo, aby promować zdrowe nawyki żywieniowe oraz podnieść świadomość na temat ważnej roli warzyw i owoców oraz orzechów w naszej diecie, Biedronka rozpoczęła znakowanie opakowań wybranych produktów specjalnymi symbolami. Dzięki temu, poprzez dostarczanie klientom wskazówek, sieć chce promować odpowiednie postawy żywieniowe wśród Polaków. Przykładem jest ikona „1 z 5”, którą sieć zamieszcza na wybranych produktach marki własnej Vital Fresh, np. mix sałatkowy z porem, czy 100% sok pomarańczowy z cząsteczkami miąższu. Zaleca się spożywanie min. 400 g warzyw i owoców – więcej warzyw niż owoców, ale każda dodatkowa porcja to dodatkowe korzyści dla zdrowia.

W przypadku orzechów niesolonych marki własnej Biedronka zdecydowała się na umieszczenie symbolu „Garść orzechów. Zalecana dzienna porcja orzechów”. Oznakowanie sukcesywnie będzie pojawiać się na kolejnych produktach z linii Baka d`Or oraz Bakallino. Zgodnie z zaleceniami Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego spożywanie 30 gramów orzechów niesolonych dziennie wiąże się z mniejszym ryzykiem chorób układu krążenia.