SFD, polska spółka handlująca suplementami i odżywkami, ma ambitne cele rozwoju za granicą, także poza Europą. Notowana na NewConnect firma będzie prowadzić tam sprzedaż przez własne platformy e-commerce oraz tzw. Marketplaces – mówi serwisowi ISBiznes.pl Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów SFD. Spółka kontynuuje ekspansję w ogólnopolskich sieciach handlowych. Chce przejść na rynek główny GPW w 2023 r.
Rozmawiała Barbara Woźniak
Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu SFD: Zgodnie z zapowiedziami wchodzimy na kolejne rynki zagraniczne, w ostatnim czasie uruchomiliśmy sprzedaż na rynku rumuńskim. Skalowanie sprzedaży w Europie Środkowej przebiega zatem zgodnie z planem, a lipiec, dzięki pracy zespołu marketplaces, przyniósł rekordową sprzedaż na rynku niemieckim.
Jaka jest strategia rozwoju spółki odnośnie rynków zagranicznych? Na ilu rynkach chce rozwinąć się spółka i w jakim czasie osiągnąć ten cel? Jakie to będą rynki, jaki region – czy tylko Europa czy też dalej?
Rafał Zakrzewski: Weszliśmy na ścieżkę internalizacji to znaczy, że jesteśmy gotowi do wdrożenia naszego modelu sprzedaży na wielu rynkach, jesteśmy już obecni w Czechach i Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech.
W najbliższych 3-4 latach chcemy rozpocząć sprzedaż poprzez własne serwisy e-commerce na około 20 rynkach zagranicznych, w tym tych spoza Unii Europejskiej. Analizujemy potencjały kolejnych regionów oraz przygotowujemy się do wejścia na kolejne rynki choćby przez działalność eksportową, która pomaga nam oceniać na ile pozycjonowanie naszych marek jest odpowiednie w warunkach lokalnych.
Inną ścieżką rozwoju sprzedaży za granicą jest obecność przez tzw. marketplaces. W Polsce sztandarem jest oczywiście Allegro, ale za granicą scena marketplaces jest znacznie bogatsza – na wielu rynkach udział marketplaces w sprzedaży e-commerce przebija 50%, co również daje nam dobre rozumienie pozycjonowania naszych produktów na danym rynku.
Zamierzamy jak najbardziej rozwijać ten kanał sprzedaży, zarówno jeżeli chodzi o zakres oferty, jak i liczbę rynków. Jesteśmy spółką technologiczną pod względem wykorzystywania kanałów sprzedaży i powiązania ich naszą logistyką. Inwestujemy w te technologie i dlatego coraz łatwiej będzie nam docierać do klientów w wielu krajach udostępniając tam naszą ofertę.
Jakie są cele strategiczne w zakresie rozwoju biznesu i logistyki? Spółka planuje nowy magazyn – jakie środki chce na to przeznaczyć i jaki jest harmonogram tej inwestycji? Jakie inne inwestycje są planowane?
W zeszłym roku zrealizowaliśmy ofertę publiczną akcji i pozyskaliśmy około 9 mln zł na budowę nowego magazynu. Ze względu na uwarunkowania lokalizacji nowego magazynu czekamy na przetarg na jedną z działek, ale także analizujemy i przygotowujemy alternatywę dla pierwotnego planu.
Obserwujemy także sytuację na rynku nieruchomości. Na pewno z uwagi na wzrost sprzedaży i plany rozwojowe będziemy realizować plan zwiększenia naszych mocy logistycznych w scenariuszu optymalnym dla SFD.
A jak wygląda obecnie kwestia przejścia spółki z NewConnect na rynek główny warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych?
Sukcesywnie przygotowujemy się do przejścia na rynek główny GPW, nasze plany w tym zakresie są definiowane z jednej strony przez naszą gotowość w obszarach rachunkowości oraz koniecznych zmian w aspektach prawnych, ale również przez naszą intensywną, bieżącą pracę nad rozwojem i modelem sprzedaży spółki. Biorąc pod uwagę powyższe, nie definiujemy szczegółowo perspektywy czasowej zmiany rynku notowań, ale zmiana mogłaby nastąpić nie wcześniej niż w przyszłym roku. Będziemy informować rynek na bieżąco.
O spółce SFD:
W drugim kwartale br. oferta spółki SFD powiększyła się o kolejne 15 produktów, a po batoniku Kizzers, do oferty w całym kraju wchodzi w sierpniu kolejny produkt we współpracy z raperem Kizo – Smaczna Kawusia Karmelova od Kizo. W ostatnim czasie na rynku zadebiutował też produkt pod nazwą Rosebiotic.
SFD posiada sklep internetowy z suplementami i odżywkami, 27 stacjonarnych sklepów własnych, 65 sklepów franczyzowych oraz jest właścicielem takich marek jak ALLNUTRITION, NUTLOVE czy SFD NUTRITION
W I poł. br. spółka wypracowała 161,8 mln zł przychodów ze sprzedaży (+30,2% r/r), EBITDA 13 mln zł (+6,7% r/r) oraz zysk netto 8,3 mln zł (-4% r/r). W pierwszych miesiącach bieżącego roku rentowność spółki była pod presją rosnących cen surowców wynikających m.in. z przerwanych łańcuchów dostaw.
SFD współpracuje z partnerami polskimi i zagranicznymi w zakresie dostaw i produkcji odżywek i suplementów diety, żywności dietetycznej oraz akcesoriów sportowych.
Spółka ma ok. 8 000 pozycji w swojej ofercie, a jej dostawcami jest ponad 100 wyselekcjonowanych producentów z całego świata. Spółka zaopatruje się bezpośrednio u producentów i importerów tych towarów. SFD S.A. współpracuje także z producentami odżywek, suplementów diety i akcesoriów sportowych zlecając produkcję ok. 40 wyspecjalizowanym w danych produktach podwykonawcom. SFD S.A. posiada własne zaplecze magazynowo-handlowe. Sprzedaż produktów prowadzona jest przez portale internetowe. Jednocześnie spółka rozwija sieć sklepów własnych i sklepy franczyzowe.