Microsoft kontra Apple: konflikt wraca, tym razem wokół standardów metasieci

kodowanie
Pixabay

Największe firmy sektora teleinformatycznego i technologii IT, jak  Meta, Microsoft, Epic Games, Adobe, NVIDiA, Sony, Unity poinformowały o powołaniu Metaverse Standards Forum. Jest to kolejne forum  wspierające koncepcję metasieci, czyli urządzeń i usług sieciowych wszystkich typów działających według jednolitych standardów. W Forum nie ma Apple, który prawdopodobnie stworzy konkurencyjną inicjatywę. Walka idzie o rynek wart nawet 250 mld dol., ale jej koszty zapłacą klienci

Metaverse Standards Forum kieruje Khronos Group, konsorcjum non-profit pracujące nad AR/VR, sztuczną inteligencją i nauczaniem maszynowym. Konsorcjum ma już za sobą próbę stworzenia w 2016 r. jednolitych standardów dla interfejsów API VR za pomocą podobnej inicjatywy o nazwie VR Standards Initiative. Przyłączyły się wtedy do niej Google, NVIDIA, Epic Games i Oculus (obecnie będący częścią Meta). Forum ma promować interoperacyjność w metasieci, czyli wszechstronne działanie i usługi połączonych ze sobą światów wirtualnych i pracujących w nich urządzeniach. Komunikacja pomiędzy nimi ma się odbywać się bez żadnych problemów technicznych, dzięki zachowaniu jednolitego standardu transmisji oraz uporządkowania i tworzenia danych.

Tym razem inicjatywa jest szersza, przyłączyły się do niej tak istotne dla standardów sieciowych organizacje jak World Wide Web Consortium (W3C), zaś lista uczestników zawiera nie tylko firmy działające na rynku software czy usług sieciowych, w tym sieci społecznościowych, ale także producentów hardware i to zarówno dla zastosowań w  sprzęcie stacjonarnym, jak i mobilnym.

Kierunek poszukiwań Metaverse Standards Forum dość jasno ujawnił w zeszłym miesiącu prezes Meta ds. działań globalnych, Nick Clegg. Jak napisał w poście na oficjalnym blogu firmy: – Nie będzie metasieci kierowanej przez Meta, jak nie ma dziś „Internetu Microsoft” ani „Internetu Google”. Podobnie jak Internet, Metaverse ma być połączonym systemem sieciowym, który przekracza granice państw, więc będzie potrzebny system publicznych i prywatnych standardów, norm i zasad,  które umożliwią mu działanie w różnych regulacjach prawnych.

Kierujący personalnie Metaverse Standards Forum Neil Trevett, dyrektor wykonawczy w firmie produkującej chipy Nvidia, stwierdził w oświadczeniu dla agencji Reuters, że każda firma może dołączyć do grupy, w tym  spółki działające na rynku kryptowalut. Jak dodał, Forum poza wypracowaniem standardów, ma na celu także ułatwienie komunikacji między różnymi organizacjami normalizacyjnymi i firmami, aby doprowadzić do „rzeczywistej interoperacyjności” w metasieci.

Tymczasem  na liście uczestników Metaverse Standards Forum brakuje Apple. Firma będąca jednym z najważniejszych graczy na tym rynku nie zamierza do niego przystąpić. Nie uczestniczą w nim średniej wielkości firmy tworzące gry m.in. na platformy mobilne jak Roblox i Niantic oraz platformy wielośrodowiskowe do operowania na rynku kryptowalut, jak The Sandbox czy Decentraland.

Sprzeczne są informacje o Google. Według niektórych wiadomości już dołączyło do Forum, według innych zrobi to w najbliższym czasie. Nie zamierza w każdym razie tworzyć żadnych konkurencyjnych inicjatyw.

Co ciekawe, Apple zapowiedziało na przełom lat  2022 i 2023 premierę pierwszego zestawu słuchawkowego wykorzystującego standardy rozszerzonej rzeczywistości Augmented Reality, zaś podobny zestaw o kodowej nazwie „Cambria”, jeszcze w obecnym roku miała wypuścić na rynek Meta. Warto także przypomnieć, iż Apple była w przeszłości mocno zaangażowana w tworzenie standardów internetowych, takich jak HTML5. W przypadku treści trójwymiarowych w metasieci Apple z kolei współpracowała z firmą Pixar nad formatem plików „USDZ” oraz z firmą Adobe, aby zapewnić obsługę tego formatu.

Istnieje także konsorcjum standardów bezpieczeństwa metasieci. Wiosną obecnego roku została uruchomiona inicjatywa Oasis Consortium. Jak stwierdziła Tiffany Xingyu Wang,  szef bezpieczeństwa i CSO firmy Spectrum Labs, moderatora kontentu sieciowego i spółki, która stała za powołaniem konsorcjum: – miałoby się zajmować standardami bezpieczeństwa w szeroko rozumianej sieci od społeczności po gry online. Jednak Oasis  nie obejmuje rozwiązań sprzętowych.

Na razie, ani Metaverse Standards Forum nie odnosi się do nieobecności Apple, ani Apple nie chce komentować swojej nieobecności w Forum. Jak jednak podkreślają analitycy tworzenie takich Forów i Konsorcjów ma tylko wtedy sens, kiedy można liczyć, ze wypracowane przez nie rozwiązania zostaną zaadaptowane w branży i znajdą się jako standardy zarówno w produktach dla klienta biznesowego, jak i indywidualnego. A stawka jest bardzo wysoka – rynek rozwiązań metasieci opisywany jako rynek metaverse, ma według różnych estymacji, wartość od 180 do 250 mld dol. Wykrojenie w nim liczącego się udziału oznacza wypracowanie na lata dużej przewagi konkurencyjnej, niezależnie czy osiągnie się ją własnymi produktami, czy zaadaptowaniem przez branże wypracowanych przez siebie standardów. Jeśli więc Apple nie dołączy do Metaverse Standards Forum siłą rzeczy będzie musiało postawić na własne rozwiązania, co uczyni firmę największym konkurentem koncernów i spółek zaangażowanych w Forum.

– Jestem pesymistą. Stara wojna wraca w nowych odsłonach i za 3-4 lata będziemy mieli standardy Forum i standardy Apple w dużej mierze ze sobą niekompatybilne. Powstaną „metaświaty Forum” i „metaświaty Apple”. Może powinniśmy przez te wszystkie lata już być do tego przyzwyczajeni, ale koszty w ostatecznym rachunku będą znowu ponosili dystrybutorzy i klienci. Zwłaszcza w takich krajach jak Polska, które są biorcami sprzętu i usług i mogą tylko adaptować zaimplementowane u producentów i deweloperów rozwiązania – powiedział ISBiznes.pl szef sprzedaży jednego z największych dystrybutorów sprzętu sieciowego w Polsce.

Członkowie-założyciele Metaverse Standards Forum:
0xSenses, Academy Software Foundation, Adobe, Alibaba, Autodesk, Avataar, Blackshark.ai, CalConnect, Cesium, Daly Realism, Disguise, Enosema Foundation, Epic Games, Express Language Foundation, Huawei, IKEA, John Peddie Research, Khronos, Lamina1, Maxon, Meta, Microsoft, NVIDIA, OpenAR Cloud, Open Geospatial Consortium, Otoy, Perey Research and Consulting, Qualcomm Technologies, Ribose, Sony Interactive Entertainment, Spatial Web Foundation, Unity, VerseMaker, Wayfair, Web3D Consortium, World Wide Web Consortium, XR Association (XRA)