MFiPR szacuje, że wynegocjowało z KE 95% planowanych przez rząd zmian w KPO

Warszawa, 24.06.2024 (ISBnews) – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) jest “na absolutnym finiszu” rozmów z Komisją Europejską w sprawie proponowanych przez rząd zmian w Krajowym Planie Odbudowy (PKO) i szacuje, że wynegocjowało 95% z mandatu otrzymanego od rządu, poinformowała szefowa resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Podkreśliła, że harmonogram, jeśli chodzi o druga i transzę środków z KPO jest realizowany zgodnie z planem, a płatności – w wysokości kilkudziesięciu miliardów złotych – Polska otrzyma do końca br.

“Jesteśmy na absolutnym finiszu przed metą. Myślę, że dzisiaj złożymy tak zwany dokument wykonawczy do Komisji – to oznacza, że dogadaliśmy z Komisją już rewizję. Będą teraz konsultacje wewnątrzkomisyjne. Dogadaliśmy ten dokument rewizyjny, który przyjęła Rada Ministrów i z satysfakcją mogę powiedzieć, że wynegocjowaliśmy – szacowałabym – 95% według mandatu negocjacyjnego, jaki moje ministerstwo dostało do tego, czego rząd polski sobie życzy w rewizji” – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz w RMF FM.

Pod koniec maja minister zapowiadała, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie rewizji KPO powinna zapaść w lipcu, najpóźniej w sierpniu.

“Idziemy idealnie zgodnie z grafikiem, który zapowiedziałam – zakończymy rewizję do końca lipca, początek sierpnia; w końcu sierpnia – początek września składamy wnioski. Idziemy podwójnie, czyli drugi i trzeci wniosek. Środki z tego tytułu będą do końca roku kalendarzowego. […] Nie możemy jeszcze dokładnie powiedzieć [w jakiej wysokości], dlatego, że transza zależy od kamieni milowych, czyli tak zwanych reform, które zostały zrealizowane do tego czasu, są gotowe i uzasadnione i gotowe do rozpoczęcia. Ale mówimy o kilkudziesięciu miliardach złotych” – dodała Pełczyńska-Nałęcz w RMF FM.

Rada Ministrów przyjęła rewizję KPO 30 kwietnia. W przyjętej rewizji m.in. zastąpiono podatek od samochodów spalinowych systemem dopłat – w bazowej kwocie 30 tys. zł na pojazd – do zakupu samochodów elektrycznych. Program grantowy w ramach KPO ma kosztować 1,5 mld zł i ruszyć jeszcze w tym roku. Jednocześnie przeniesiono Fundusz Elektromobilności z grantów do pożyczek – ok. 4,9 mld zł; uwolnione środki przeznaczono m.in. na bezpieczeństwo żywności i rolnictwa 4.0 (ok. 2,6 mld zł) oraz na ocieplenie bloków i kamienic (ok. 605 mln zł).

Pierwszy wniosek Polski o płatność z KPO, na 6,3 mld euro został już zrealizowany, a środki te wpłynęły do budżetu w kwietniu.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Otrzymamy z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

(ISBnews)