Kampania ma na celu ułatwienie codziennego funkcjonowania osób z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Dołączyło już do niej stu partnerów, w tym PKP Intercity. Informacje promujące projekt będą wyświetlane w pociągach. Podróżni będą mogli dowiedzieć się więcej o całej akcji z ekranów umieszczonych w wagonach.
Z usług narodowego przewoźnika w ubiegłym roku skorzystało 59 mln pasażerów, co było rekordowym wynikiem w historii spółki. W 2023 roku PKP Intercity prawdopodobnie osiągnie jeszcze lepsze wyniki. Tylko od początku roku do końca sierpnia z przejazdów skorzystało 45 mln osób. A wśród nich są pasażerowie z niepełnosprawnościami, których z początku nie widzimy – nie jeżdżą na wózku, ani nie mają białej laski. Często są spowodowane chorobami (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne), czy wypadkami (np. proteza nogi, która jest niewidoczna pod ubraniem).
Trudno nam dostrzec problemy zdrowotne, z którymi mierzą się inni. Te natomiast zdecydowanie wpływają na życie osób, które ich doświadczają. Szacuje się, że w kraju mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami, a ok. 80% tych osób ma niepełnosprawność niewidoczną. Podróż może budzić ich obawy, szczególnie na myśl o sytuacjach, w których będą potrzebowały pomocy. Dlatego tak istotne jest szkolenie pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z pasażerami. Od końca sierpnia w ramach projektu „(Nie)widzialni” grupa przedstawicieli PKP Intercity bierze udział w szkoleniach, a następnie przekaże zdobytą wiedzę pracownikom pracujących z podróżnymi.
„Cel „(Nie)widzialnych” to przede wszystkim budowa świadomości społecznej nt. niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo przeszkód, które stawia przed nimi gorszy stan zdrowia, starają się one żyć normalnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej. Czasem dzieje się to, gdy korzystają z transportu publicznego, wtedy też potrzebują pomocy. Dlatego tak ważne jest przygotowanie do jej udzielenia osób na co dzień pracujących w tym sektorze i mających bezpośredni kontakt z podróżującymi” – powiedziała Monika Łada, prezes Fundacji StwardnienieRozsiane.Info.
Podróżni o projekcie będą informowani w pociągach. Od 1 do 15 września w ok. 50 pociągach przewoźnika będą wyświetlane spoty promujące kampanię „(Nie)widzialni”. Akcja jest wynikiem konsultacji Fundacja StwardnienieRozsiane.Info z ekspertami i środowiskami pacjentów, a także rozmów z osobami z niewidoczną niepełnosprawnością. PKP Intercity jest jednym ze stu partnerów z całej Polski. Lista partnerów nie jest zamknięta i w każdej chwili można zgłosić do Fundacji swoją chęć dołączenia.
„Zależy nam, aby wszyscy nasi klienci podróżowali komfortowo i czuli się dobrze na pokładzie naszych pociągów. Dzięki udziałowi w projekcie „(Nie)widzialni” drużyny konduktorskie, kasjerzy i pracownicy Centrów Obsługi Klienta na największych dworcach w Polsce będą wiedzieli jak efektywnie pomóc osobie z niewidoczną niepełnosprawnością, gdy tylko zajdzie taka potrzeba” – podsumował Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.