Warszawa, 01.10.2025 (ISBnews) – Mercator Medical odnotował 9,32 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 6,04 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 13,19 mln zł wobec 4,93 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 143,29 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 122,88 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2025 r. spółka miała 20,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 5,19 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 290,94 mln zł w porównaniu z 253,8 mln zł rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 0,71 mln zł wobec 3,56 mln zł straty w tym ujęciu rok wcześniej.
W kolejnych kwartałach Grupa planuje dalsze wzmacnianie pozycji na kluczowych rynkach oraz rozwój asortymentu. Jednocześnie w ramach dywersyfikacji działalności kontynuowana będzie aktywność w obszarze nieruchomości poprzez spółkę zależną Mercator Estates, która realizuje projekty deweloperskie, wskazano w komunikacie.
“W wymagającym i bardzo konkurencyjnym otoczeniu rynkowym potrafimy skutecznie odpowiadać na pojawiające się wyzwania i wykorzystywać nowe możliwości. Całe pierwsze półrocze upłynęło pod istotnym wpływem polityki celnej i zapowiedzi administracji Stanów Zjednoczonych, która ograniczyła konkurencyjność dostawców z Chin i umożliwiła nam znaczący wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim, a z drugiej strony skierowała tamtejsze wolumeny na rynek europejski, co wywołało istotną presję cenową. Utrzymaliśmy stabilne fundamenty biznesowe, jednocześnie konsekwentnie rozwijając nasze portfolio produktowe, czego przykładem jest wzrost sprzedaży produktów włókninowych” – powiedziała prezes zarządu Mercator Medical Monika Żyznowska, cytowana w komunikacie.
“Wyniki pierwszego półrocza potwierdzają, że Grupa systematycznie poprawia swoją sytuację finansową. Zauważalny wzrost przychodów oraz poprawa EBITDA to efekt wyższej marży brutto w pierwszych miesiącach roku i sprawnego działania w obszarze sprzedaży oraz dystrybucji. Z kolei znaczący wzrost zysku netto z prawie 5 mln zł do 21,4 mln zł był możliwy również dzięki dodatniemu wynikowi na działalności finansowej oraz zmianie wysokości odroczonego podatku dochodowego. Wynikało to z dostosowania się do otrzymanej przez spółkę indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie różnic kursowych przy przewalutowaniu i spłatach pożyczek” – dodał członek zarządu Mercator Medical Mariusz Popek.
Największym rynkiem dla Mercator Medical są w tym roku Stany Zjednoczone, gdzie w pierwszej połowie roku sprzedaż przekroczyła 105,7 mln zł (+73,1% r/r). Tak istotny wzrost był rezultatem aktywnej polityki regulacji ceł przez USA, co spowodowało większe zamówienia na tym rynku i ograniczenia konkurencyjności chińskich producentów. Grupa Mercator Medical konsekwentnie wzmacniała również swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej, poszerzając asortyment oferowanych produktów, podano.
Łączna sprzedaż Grupy wyniosła 2,9 mld sztuk rękawic, co oznacza wzrost o 6,7% r/r, podano.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2025 r. wyniósł 5,62 mln zł wobec 19,19 mln zł zysku rok wcześniej.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2024 r.
(ISBnews)