Narodowy przewoźnik dobrze wykorzystał szanse, które w minionym roku pojawiły się przed branżą lotniczą i zakończył rok z rekordowymi wynikami. Polskie Linie Lotnicze LOT w 2023 r. wypracowały ponad 1 mld złotych zysku netto oraz na działalności operacyjnej EBIT przy przychodach ze sprzedaży przekraczających 10 mld zł.
Polskie Linie Lotnicze LOT zamknęły 2023 rok z 1,074 mld zł zysku netto oraz 1,129 mld zł zysku na działalności operacyjnej EBIT, przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 10,121 mld zł, przewożąc 10,021 mln podróżnych. Rekordowym w historii PLL LOT miesiącem okazał się lipiec, kiedy to liczba pasażerów na pokładach przewoźnika przekroczyła milion, natomiast w całym okresie letnim, pomiędzy czerwcem a wrześniem, na pokładach PLL LOT gościło ich ponad 4,1 mln.
Samoloty narodowego przewoźnika w 2023 roku wzbiły się w niebo 102 212 razy dotrzymując obietnicy o punktualnych i bezpiecznych podróżach, czego potwierdzeniem było czwarte miejsce wśród najbardziej punktualnych linii lotniczych w Europie w 2023 r. (wg rankingu Cirium). Biorąc pod uwagę połączenia dalekiego zasięgu pasażerowie najchętniej wybierali rejsy łączące Warszawę z Toronto, Nowym Jorkiem i Chicago, natomiast na trasach europejskich największą popularnością cieszyły się rejsy pomiędzy Warszawą a Londynem, Wilnem i Amsterdamem.
„Dziękuję wszystkim, którzy się do tego sukcesu przyczynili – to dzięki ich codziennej pracy możemy pochwalić się takimi wynikami. Jednocześnie chcę zapewnić, że nie spoczywamy na laurach. Uruchomiliśmy nowe kierunki, łącząc Polskę z Rijadem, Taszkentem i Oradeą. Powróciliśmy do Aten, a pod koniec roku nasze samoloty wylądują w Innsbrucku. Zapowiedź budowy nowego lotniska centralnego traktujemy jako szansę i zobowiązanie. Dlatego, zgodnie z przyjętą strategią, pozyskujemy nowe samoloty. Do końca tego roku nasza flota zwiększy się z obecnych 76 do 86 samolotów” – mówi Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT.
2023 rok był dla PLL LOT czasem intensywnej pracy nad ofertą produktową dla pasażerów i dalszym rozwojem. Oprócz uruchomienia połączeń ze swojego hubu do Rzymu i Aten, narodowy przewoźnik poszerzał swoją siatkę połączeń również poza Warszawą. Dzięki temu z lotnisk regionalnych pasażerowie mogą polecieć do Seulu, Stambułu, Mediolanu, Paryża czy Rzymu. Bardzo dobrze przyjęte zostały także ogłoszone w ubiegłym roku trasy do Taszkentu w Uzbekistanie oraz Rijadu, stolicy Arabii Saudyjskiej, tworząc potencjał dla rozwoju turystyki oraz możliwości biznesowych w Azji i na Półwyspie Arabskim.
„Naszym pasażerom dziękuję za zaufanie. Na bieżąco analizujemy wyniki badań satysfakcji i na ich bazie poprawiamy jakość naszych usług, nie tylko na pokładzie. Już wkrótce rozpoczniemy rozbudowę i modernizację salonu biznesowego Polonez, a pod koniec roku oddamy do dyspozycji flagowy Executive Lounge w największym polskim mieście poza Polską – Chicago. Zgodnie z zapowiedziami przygotowujemy się również do procesu retrofitu naszych Dreamlinerów, aby podróże na ich pokładzie były jeszcze bardziej komfortowe. Oferując optymalną siatkę połączeń i produkt dopasowany do oczekiwań naszych pasażerów, LOT konsekwentnie buduje pozycję preferowanego przewoźnika dla naszej części Europy” – dodał prezes PLL LOT.
Szczegółowe plany swojego dalszego rozwoju PLL LOT przedstawiły w strategii ogłoszonej w październiku 2023 r. W latach 2024-2028 pasażerowie mogą spodziewać się blisko 20 nowych kierunków, zarówno średniego, jak i dalekiego zasięgu. Planowane są również inwestycje w nowe samoloty oraz infrastrukturę lotniskową. Do 2028 r. flota PLL LOT ma powiększyć się o ponad 30 samolotów wyposażonych w najnowszą generację silników, która również przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 przez branżę.