Allegro spodziewa się poprawy nastrojów, w kilka lat chce dojść do 5,7% marży GMV

Warszawa, 14.03.2024 (ISBnews) – Allegro spodziewa się poprawy nastrojów konsumenckich w kolejnych miesiącach roku w Polsce, którą widać już w I kw. br., poinformował CFO Jonathan Eastick. Spółka chce też utrzymać poziom marży GMV/skorygowana EBITDA 5,4%, a w kilka lat osiągnąć górny cel zakładanych widełek 5,3-5,7%.

“To, czego spodziewamy się w tym roku, to stopniowa poprawa nastrojów konsumenckich, co już się wydarzyło w I kw. […] W I kw. zobaczyliśmy lekkie przyspieszenie dzięki zbliżającej się Wielkanocy, która jest pod koniec I kw., a zwykle jest w II kw. Tak, jak zapowiedzieliśmy, spodziewamy się wzrostu wartości GMV o 9-10% oraz 18-20% wzrostu przychodów w Polsce r/r w I kw. Będziemy też dalej obniżać poziom lewarowania i będziemy rozmawiać z radą, na co przeznaczyć extra gotówkę” – powiedział Eastick podczas telekonferencji.

“W najbliższych latach spodziewamy się niskiego dwucyfrowego wzrostu marży GMV średniorocznie i będziemy chcieli utrzymać poziom 5,4% marży GMV do skorygowanej EBITDA i dojść do 5,7% w kilka lat” – dodał.

Allegro podało wcześniej, że marża GMV zwiększyła się do 5,4% w całym 2023 roku, osiągając poziom 5,8% w IV kw. Spółka oczekuje też wzrostu GMV (całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 9-10% r/r, przy wzroście przychodów o 18-20% i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31% r/r w I kw. 2024 r. Dźwignia finansowa spadła do 1,8x na koniec 2023 r., czyli do poziomu sprzed przejęcia Grupy MALL, a wartość ta sięgnęła poziomu 3,5x tuż po zakupie w połowie 2022 r. i 2,9x w grudniu 2022 r.

W IV kw. 2023 r. Skorygowana EBITDA Grupy Allegro dla działalności w Polsce wyniosła 905,7 mln zł (wzrost o 28% r/r), zaś GMV w Polsce wzrosło w tym okresie o 8,5% r/r. W samym ostatnim kwartale ub.r. przychody w Polsce zwiększyły się o 18,4%.

W 2023 r. skorygowana EBITDA dla grupy wyniosła 2,54 mld zł wobec 2,15 mld zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 19,7% r/r do prawie 8 mld zł w ubiegłym roku dzięki wyższej stawce prowizji od sprzedaży (take rate) i wzrostowi przychodów z działalności reklamowej o 31% r/r. 

Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.

(ISBnews)