Szybkie ładowanie z Biedronką

Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka i Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce

W Warszawie zostały uruchomione pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych przy sklepach sieci Biedronka. Do końca bieżącego roku ma powstać co najmniej 150 tego typu urządzeń. Współpraca sieci handlowej z operatorem stacji ładowania to największy tego typu projekt w Europie.

Sieć Biedronka wkroczyła w świat elektromobilności i rozpoczęła współpracę z Powerdotem. Dla klientów oznacza to możliwość skorzystania z szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Firma Powerdot jest inwestorem i operatorem stacji. Odpowiedzialna będzie ona za funkcjonowanie oprogramowania, obsługi płatności oraz sprzedaży energii. Operator również zapewni użytkownikom pomoc ze strony całodobowego centrum wsparcia.

Z końcem 2024 roku takie stacje na parkingach sklepów Biedronki mają znajdować się w 600 lokalizacjach, zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowościach. Projekt instalacji urządzeń wpłynie korzystnie na rozbudowę infrastruktury ładowarek dla pojazdów. Pierwsze dwie stacje uruchomiono w stolicy przy ul. Sytej i Pałacowej. Każda ze stacji pozwoli na ładowanie do 3 aut jednocześnie. Stąd łącznie będzie funkcjonowało 1800 punktów ładowania i będą dysponowały mocą 120kW. Moc każdego z nich umożliwi szybkie i wygodne naładowanie samochodów elektrycznych, które dysponują baterią o pojemności 50kWh w czasie ok. 20-30 minut, czyli stosownie do czasu trwania zakupów w Biedronce. Takie naładowanie pozwoli na przejechanie przykładowym autem elektrycznym ok. 200 km.

„Sieć ładowarek przy Biedronkach będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe, tylko korzystając z sieci ładowania aut przy Biedronkach w całym kraju. To kolejne pole, na którym Biedronka jest pionierem w Polsce, rewolucjonizując ogólnopolską sieć ładowania elektryków. Dzięki naszej skali i obecności w każdym zakątku Polski, zaświecimy kolejne jasne punkty na polskiej mapie elektromobilności, już nie tylko w wielkich miastach” – powiedział Paweł Stolecki, członek zarządu i dyrektor operacyjny sieci Biedronka.

Trzy złącza (CCS, ChaDemo oraz Type 2) obecne na stacjach pozwolą na naładowanie prawie każdego auta elektrycznego oraz hybrydowego typu plug-in. Użytkownicy chcący skorzystać z urządzeń, nie będą zobowiązani do zakładania konta, pobierania aplikacji czy opłacania abonamentu. Będą mieli jednak kilka możliwości wyboru formy płatności za całą operację (karta płatnicza, kod QR bez rejestracji, karta RFiD w ramach roamingu).

„Celem projektu jest udostępnienie infrastruktury do ładowania dla każdego, tj. mieszkańców zarówno małych, jak i dużych miejscowości, a także wypełnienie rynkowej niszy, jaką jest niedobór ładowarek o dużej mocy, powyżej 100 kW. Projekt wpisuje się w ideę „destination charging”, tj. ładowania samochodu przy okazji wykonywania codziennych obowiązków” – podsumował Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.