Duka z zarzutami od UOKiK

E-sklep Duki automatycznie dodawał do koszyka zamawiającego niechciane produkty, a koszt ewentualnego zwrotu ponosił konsument. Prezes UOKiK postawił spółce Duka International zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10% obrotu.

Duka to firma oferująca artykuły gospodarstwa domowego oraz wyposażenia wnętrz w sklepach stacjonarnych, a także w sklepie online. Prezes UOKiK postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Firmie grozi kara do 10% obrotu. W koszykach konsumentów sklepu online duka.com, bez ich zgody i wiedzy pojawiały się produkty, które były dodane tam automatycznie. Konsumenci, którzy to zauważyli, musieli usuwać produkty z koszyka. Natomiast dochodziło również do zakupów tych produktów, które przez kupujących nie były planowane. Konsumenci mogli zaakceptować sytuację z zakupem niechcianego produktu lub zmuszeni zostali poświęcić swój czas oraz na własny koszt odesłać produkt.

– Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Taka praktyka może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe.