Branża TFI szuka odpowiedzi na palące pytania

Debata podczas XVII Forum Funduszy

W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą trwa XVII Forum Funduszy organizowane przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA). W tym roku głównym hasłem jest „Klient w roli głównej”, a uczestnicy konferencji zastanawiają się jak wygląda profil tego klienta i jak go zachęcić do inwestowania w fundusze.

W trakcie wystąpienia inaugurującego Konferencję prezes IZFiA, Małgorzata Rusewicz, przedstawiła wyniki symulacji dotyczących przyszłości rynku funduszy inwestycyjnych. Najbardziej pesymistyczny wariant zakłada, że w przyszłości Polacy ulokują za pomocą funduszy inwestycyjnych zaledwie 3% swoich oszczędności. Przedstawiono również wyniki badania, z którego wynika, że spora część młodych ludzi w ogóle nie myśli o swojej finansowej przyszłości przyjmując stanowisko – jakoś to będzie.

Zapytaliśmy więc uczestników Konferencji o ich sposób na przekonanie klientów do ich produktów inwestycyjnych. I o to co należy robić, aby Polacy chętniej spoglądali na tę formę lokowania kapitału. Nie zabrakło głosów, że to tak naprawdę praca od podstaw.

„W mojej opinii Polacy nigdy nie zaczęli masowo inwestować poprzez fundusze inwestycyjne. Musimy postarać się zmienić te zachowania konsumenckie i uświadomić Polakom, że naprawdę warto oszczędzać. To jest konieczne, bo nie dość, że Polacy nie mają takich nawyków, to poza tym dominuje podejście – po co? Może to mieć naleciałości historyczne, a warto podkreślić, że obecnie produkt jest o wiele lepszy niż przed laty. I dlatego naszym zadaniem jest edukowanie i dążenie do powiększania rynku funduszy inwestycyjnych” – podkreślił w rozmowie ISBiznes.pl Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU.

„Krótkoterminowo znaczenie ma tłumaczenie sensu inwestowania długoterminowego i regularnego oszczędzania. Długoterminowo myślę, że Polacy sami wrócą na rynek, bo będzie to determinowała malejąca stop zastąpienia” – ocenił Grzegorz Chłopek, wiceprezes PKO TFI.  

Często wskazywano także na wyniki inwestycyjne, jako te, które mają największą moc przyciągania klientów.

„Wyniki inwestycyjne, czyli klienci muszą mieć poczucie, że warto oszczędzać w funduszach inwestycyjnych, bo osiągane wyniki będą lepsze nawet w przypadków najprostszych produktów niż lokaty. Mówię o stopach zwrotu na poziomie 10% w przypadku funduszy gotówkowych, podczas gdy banki na depozytach oferują 6-7%. Oczekuję w związku z tym dużych napływ środków do funduszy w II poł. 2023 i 2024 r” – mówi wprost Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI.

„Jednym ze sposobów są oczywiście wysokie stopy, a tak się składa, że obecne wyniki funduszy są zachęcające. I to widać na rynku, bo po czasie wycofywania środków z funduszy jesteśmy w momencie, w którym mamy dosyć duży wzrost liczby klientów. I choć wiadome jest, że stopy zwrotu działają na ich wyobraźnię, to naszym zadaniem jest sprawić, aby w tych najtrudniejszych momentach nie wycofywali oni swoich środków ze stratą dla siebie. I tu jest duża rola i odpowiedzialność edukacyjna instytucji rynkowych. Branża cały czas ulepsza standardy działania” – podkreśliła Małgorzata Rusewicz, prezes IZFiA.

Nie zabrakło jednak głosów, że pomocne może być uproszczenie oferty i zmiana wymaganego sposobu komunikacji.

„Sposobem na przekonanie Polaków jest uproszczenie oferty produktowej, przekazu komunikacyjnego. Uważam, że materiały jakie musimy obecnie przedstawiać są zbyt skomplikowane i  praktycznie niezrozumiałe dla klienta. Nie jest to przyjazny model prezentowania oferty – podkreśla w rozmowie z ISBiznes.pl Łukasz Kędzior, prezes Pekao TFI.

Udział w Konferencji, oprócz szerokiej reprezentacji Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, biorą także przedstawiciele rządu – swoje wystąpienie miał Artur Soboń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, organizacji rynkowych – Komisji Nadzoru Finansowego, Izby Domów Maklerskich, jak również świata mediów. Łącznie do Kazimierza nad Wisłą przyjechało ok. 270 uczestników. Przed nimi jeszcze m.in. dyskusje o hamulcach i impulsach rozwoju rynku, czy zarządzanie indeksowe będzie wkrótce dominujące, co zrobić gdybym był bogaty i zwiększyć majątek oraz jak będzie wyglądał klient jutra.