Batman wygrywa w Unii

Batman wygrał. Tym razem rozprawę o znak towarowy. W roli Jokera przed unijnym sądem wystąpiła włoska firma sprzedająca odzież.

Logo Batmana jest tak charakterystyczne, że uzasadnia jego rejestrację jako znaku towarowego. Warner Bros Discovery DC Comics około dwóch dekad temu, rejestrując swoje znaki towarowe, zarejestrował w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), także logo Batmana. Jednak w 2019 roku Commerciale Italiana, firma znana z kopiowania znanych wzorów towarowych, zwróciła się do EUIPO o stwierdzenie nieważności znaku towarowego dla odzieży i artykułów karnawałowych, twierdząc, że nie ma on charakteru odróżniającego. EUIPO wniosek odrzuciło, wiec sprawa trafiła do unijnego sądu w Luksemburgu. Ale sędziowie ostatecznie poparli orzeczenie EUIPO

„Dowody przedłożone Sądowi nie są wystarczające, aby wykazać, że unijny znak towarowy przedstawiający nietoperza w owalnym obramowaniu był pozbawiony charakteru odróżniającego w dacie dokonania zgłoszenia do rejestracji. Dla właściwego kręgu odbiorców ten charakter odróżniający umożliwia, zdaniem EUIPO, skojarzenie towarów oznaczonych znakiem towarowym z DC Comics i odróżnienie ich od towarów innych przedsiębiorstw” – orzekł Sąd.

Jednak nie jest to koniec całej sprawy. Włoska firma jest uparta a jej prawnicy twierdzą, że sąd „popełnił błędy prawne” i chcą odwołać się w tych kwestiach do Trybunału Sprawiedliwości UE, aby sprawę rozpocząć na nowo. Włoska prasa ekonomiczna jest tymi zapowiedziami zdegustowana i nazywa to postępowanie wprost – „pieniactwem sądowym”.