Henkel, światowy gigant z sektora FMCG, opublikował raport zrównoważonego rozwoju za 2022 r. W bardzo trudnym otoczeniu rynkowym firmie udało się m.in. osiągnąć postęp w wielu kluczowych wymiarach, w szczególności poprzez dalszą redukcję emisji CO2 i zwiększenie zaangażowania społecznego. Henkel do końca I kw. 2023 r. planuje też zbycie działalności prowadzonej wcześniej w Rosji. Firma przeznaczyła też 6 mln euro na pomoc ofiarom wojny na Ukrainie.
W 2022 r. Henkel poczynił postępy w szczególności w zakresie ochrony klimatu, zmniejszając emisję CO2 w produkcji o 55% na tonę produktu (w porównaniu z rokiem bazowym 2010). Henkel zwiększył także do 70% udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii na cele produkcyjne. Do 2030 r. firma chce osiągnąć pozytywność klimatyczną swoich globalnych procesów produkcyjnych, pozyskując 100% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Firma osiągnęła też postęp w zakresie wprowadzania do obrotu opakowań w 100% nadających się do recyklingu i ponownego wykorzystania. Dzięki współpracy z firmą BASF, Henkel zamierza zastąpić do 110.000 ton surowców chemicznych używanych do produkcji dóbr konsumenckich w Europie surowcami odnawialnymi w ramach procesu bilansowania biomasy.
– Sięgając pamięcią wstecz, nie mogę sobie przypomnieć roku, w którym środowisko biznesowe byłoby dla naszej firmy tak wymagające jak ubiegłoroczne. Wojna na Ukrainie głęboko nami wstrząsnęła i ma daleko idące konsekwencje. Ukształtowała otoczenie gospodarcze, wywołała kryzys energetyczny i wzrost cen surowców. I choć czasy są trudne, tym ważniejszym staje się zrównoważony rozwój i wypełnianie naszych obowiązków wobec środowiska i społeczeństwa. Pomimo wyzwań udało nam się poczynić widoczne postępy w realizacji ambitnych celów zrównoważonego rozwoju – mówi Carsten Knobel, prezes Henkla.
– Osiągnęliśmy także postęp w dążeniu do parytetu płci. Odsetek kobiet zajmujących stanowiska kierownicze wzrósł w 2022 roku do 38,7%. Jesteśmy gotowi do dalszych działań i wdrażania programów, które pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał naszej różnorodności. W 2022 r., zwiększyliśmy wykorzystanie energii odnawialnej, robiąc kolejny krok na drodze ku pozytywności klimatycznej procesów produkcyjnych w 2030 r. – dodaje Sylvie Nicol, członek zarządu Henkla, odpowiedzialna za zasoby ludzkie i zrównoważony rozwój.
Henkel w ub.r. opublikował dokument strategiczny 2030+ Sustainability Ambition Framework, w którym to zdefiniował nowe, dodatkowe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Henkel publikuje 32 Raport Zrównoważonego Rozwoju
W raporcie CSR firma podaje, że w 2022 r. poczyniła postępy w szczególności w zakresie ochrony klimatu, zmniejszając emisję CO2 w produkcji o 55% na tonę produktu (w porównaniu z rokiem bazowym 2010). Henkel zwiększył także do 70% udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii na cele produkcyjne.Do 2030 r. firma zamierza osiągnąć pozytywność klimatyczną swoich globalnych procesów produkcyjnych, pozyskując 100% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Henkel podkreśla, że zawarta z IGNIS w grudniu 2022 r. 10-letnia umowa na dostawę energii odnawialnej w formie wirtualnej umowy zakupu energii (VPPA) jest przykładem współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Umowa idzie w parze z budową dwóch nowych elektrowni fotowoltaicznych w Hiszpanii. Zapewni to dostawy energii odnawialnej do europejskich zakładów Henkla w ilości około 200 GWh rocznie.
Aby ograniczać negatywny wpływ odpadów plastikowych na środowisko, Henkel ogranicza zużycie materiałów opakowaniowych, zwłaszcza dóbr konsumpcyjnych, oraz pracuje nad zamykaniem obiegu opakowań. Celem jest, by do2025 r. 100% opakowań Henkla było zdatnych do recyklingu i ponownego użycia. W 2022 r. odsetek ten wyniósł około 87% Henkel dąży również do zwiększenia udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w swoich opakowaniach dóbr konsumpcyjnych. W 2022 r. udział ten wyniósł ok. 16%.
Do 2025 (w porównaniu z rokiem 2010) Henkel chce także zmniejszyć o 50%ilość odpadów na tonę wytworzonego produktu. W 2022 r. wskaźnik redukcji odpadów osiągnął już poziom 43%. Firma Henkel dąży także do tego, by do 2030 r. jej wszystkie odpady produkcyjne były wtórnie wykorzystywane w cyrkularnym obiegu.
W ub.r. Henkel poczynił też postępy w zakresie ochrony zasobów naturalnych. Firma współpracuje z wybranymi strategicznymi dostawcami, aby zapewnić pozyskiwanie surowców w sposób zrównoważony. W 2022 r. aż 89% surowców na bazie oleju palmowego, wykorzystanych w produkcji, pochodziło ze zidentyfikowanych źródeł. To wynik o 5 pkt.proc. lepszy niż rok wcześniej.
Henkel – w odpowiedzi na ubiegłoroczny dramatyczny rozwój sytuacji geopolitycznej – zwiększył także skalę swojego społecznego zaangażowania. Wcześniej firma zakładała, że w latach 2010-2030 uda się jej – poprzez projekty społeczne i przekazywane darowizny – wywrzeć pozytywny wpływ na życie 30 milionów ludzi na całym świecie. Cel ten udało się jednak osiągnąć już w ubiegłym roku. Między 2010 a końcem 2022 r. Henkel zdołał dotrzeć ze swoją pomocą do ponad 30 milionów osób. Ostatnimi czasy swoje wysiłki firma koncentrowała na walce z globalną pandemią COVID 19, oraz wspieraniu ofiar wojny na Ukrainie.
Aby zapewnić równość szans, Henkel systematycznie zwiększa liczbę kobiet na stanowiskach menedżerskich, dążąc do realizacji ambitnego planu osiągnięcia parytetu płci. W 2022 r. odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych wzrósł do 38,7%.
Zrównoważona transformacja portfolio produktów
Firma podkreśla, że zrównoważony rozwój jest kluczowym założeniem strategii innowacji w obu henklowskich sektorach: dóbr konsumpcyjnych i produktów dla odbiorców przemysłowych. W branży dóbr konsumpcyjnych firma koncentruje się między innymi na optymalizacji wykorzystywanych surowców. W tym celu Henkel współpracuje z różnymi partnerami. Np. w ub.r. Henkel zawarł wieloletnią umowę o współpracy z BASF. W jej efekcie surowce kopalne mają być zastępowane surowcami odnawialnymi w skali do 110 000 ton metrycznych rocznie.
W dziale Adhesive Technologies innowacyjne rozwiązania firmy pomagają w redukcji emisji, służą zwiększaniu efektywności energetycznej i materiałowej oraz recyklingowi cennych zasobów. Jednym z przykładów są kleje do cyrkularnych elastycznych opakowań.W tym przypadku Henkel współpracuje z producentami opakowań i specjalistami od recyklingu. Możliwość recyklingu klejów została również potwierdzona przez niezależne instytuty badawcze.
Henkel dzięki wiodącym markom (m.in. Persil, Bref, Schwarzkopf, Syos), innowacjom i technologiom zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno w sektorze przemysłowym, jak i dóbr konsumpcyjnych. Henkel Adhesive Technologies jest światowym liderem rynku klejów, uszczelniaczy i powłok funkcjonalnych. Dział Consumer Brands zajmuje wiodącą pozycję na wielu rynkach świata, zwłaszcza w obszarze produktów do pielęgnacji włosów oraz środków piorących i czystości. Trzy najsilniejsze marki to Loctite, Persil i Schwarzkopf.
W 2022 roku Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie około 22 mld euro i skorygowany zysk operacyjny w wysokości około 2,3 mld euro. Firma założona w 1876 zatrudnia dziś ponad 50 tys. pracowników na całym świecie.