Polacy nie zaszaleli w Black Friday i Cyber Monday

Podczas Black Friday sprzedaż w sklepach wzrosła średnio o 118% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Z kolei średnia liczba transakcji wzrosła o 34%. To jednak spadki względem 2021 r. Klienci najczęściej wybierali produkty z kategorii moda i akcesoria – w Czarny Piątek średnia liczba transakcji wzrosła tu o 193% wobec średniej z listopada. To jednak o 78 p.p. mniej niż w ub.r.

Tak wynika z danych zebranych przez operatora płatności Tpay wśród współpracujących z nim sklepów. Tego dnia internauci najczęściej wybierali płatność BLIKIEM (52%), jednak rok do roku ta metoda płatności zanotowała aż 25 pkt. proc. spadku.  

– Ostatnie trzy lata nie należą do najłatwiejszych, a sytuacja wciąż zmienia się bardzo dynamicznie. Jak się okazuje, aż 8 na 10 Polaków podjęło już różne działania zapobiegawcze i naprawcze. Przewidując dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej w kraju, wdrożyli nowe podejście do zakupów i zarządzania finansami. Częściej i więcej kupują w internecie, jednak wydają ostrożniej. Takie wnioski płyną z naszego raportu „W kryzysie do e-commerce”. Warto zaznaczyć, że aż 45% badanych już kilka miesięcy temu obawiało się, że dotknie nas kryzys gospodarczy. Od początku ekonomiści wskazywali, że w drugiej połowie 2022 roku spadek aktywności gospodarczej jeszcze się pogłębi. Dane Tpay dotyczące wydatków Polaków w trakcie Black Friday potwierdzają dane z naszego raportu.  Za e-commerce przemawiają częstsze i bardziej atrakcyjne promocje, większy wybór marek oraz możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert. To ważny sygnał dla sklepów internetowych i marketplace’ów, aby utrzymali satysfakcję klienta z zakupów w tym kanale  – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).

Zakupy nie tylko w Black Friday

Mimo trudnego otoczenia gospodarczego oraz częściowych deklaracji sprzedawców  o mniejszych obniżkach niż w ubiegłych latach, Polacy ponownie ruszyli na wyprzedaże. Przygotowana przez sklepy na ten czas oferta zachęciła wielu konsumentów do zakupów.

Operator płatności Tpay podaje, że 25 listopada (Black Friday) sprzedaż wzrosła średnio o 118%. Na tle ub.r. to jednak spory – bo aż 26% spadek (160% w 2021 vs. 118% w 2022 r).   Liczba transakcji tego dnia wzrosła zaś o 34%.

Jednocześnie z danych Tpay wnika, że Black Friday przyciągnął zdecydowanie większą liczbę konsumentów niż Cyber Monday.  W Cyfrowy Poniedziałek zanotowano wzrost sprzedaży o 62%. 28 listopada liczba transakcji była jednak niższa o 17% niż w piątek,a średnia wartość koszyka tego dnia  – o 11%. Sporym zainteresowaniem cieszyły także zakupy w sobotę 26 listopada – średnia liczba transakcji wzrosła wtedy o 12% względem średniej z pozostałych dni miesiąca. 

Analizując dane rok do roku, Cyber Monday cieszy się wśród kupujących coraz większą popularnością – względem 2021 r. zauważono wzrost sprzedaży tego dnia o 5 p.p., a liczba transakcji w kontrze do Black Friday zanotowała mniejszy spadek (17% w 2022 vs. 40% w 2021).

Co kupowali Polacy w Black Friday?

Z danych Tpay wynika, że w Black Friday, 25 listopada, odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła w poszczególnych kategoriach: moda i akcesoria – o 193% (-78 pp. rdr), AGD/RTV  i elektronika – o 112% (-54 pp rdr), zdrowie i uroda – o 54% (-37 pp rdr).

Podczas tegorocznego Czarnego Piątku, w branży Zdrowie i uroda średnia wartość koszyka wzrosła o 28% (-1 pp rdr) w stosunku do średniej z całego listopada. W branży AGD/RTV i elektronika średnia wartość koszyka podczas zakupów w Black Friday wzrosła o 32%  (-16 pp rdr) na tle całego miesiąca, a w sektorze Moda i akcesoria średni koszyk zakupowy zmniejszył się rok do roku aż o 20% (+12 pp rdr). To dość zaskakujące dane, jeśli porównać je z 278 p.p. wzrostu w 2021 r. względem 2020 r.

Oczekiwania a rzeczywistość

Jeszcze przed Black Friday, przedsiębiorcy zapytani o to, jakich efektów sprzedażowych spodziewają się w związku z Czarnym Piątkiem, połowa (50%) właścicieli e-commerce’ów odpowiedziała, że spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20% odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków.

Tymczasem jak pokazują analizy, w tym roku – w porównaniu do poprzedniego – nieznacznie spadła sprzedaż i wzrosła liczba transakcji, co miało bezpośredni wpływ na niższą wartość koszyka.

Płatności – Polacy najchętniej wybierali szybkie metody

W tym roku podczas Black Friday zanotowano większe niż przed rokiem zainteresowanie takimi metodami płatności jak przelew online (Pay-By-Link), z którego skorzystało 33% internautów (+16 p.p. rdr.) oraz kartą – 15% (+10 p.p. rdr.). Z udziałem BLIKA sfinalizowano aż 52% transakcji, jednak stanowi to spadek rdr. o 25 p.p.

– Zakupy Polaków z okazji Black Friday pokazują, że konsumenci chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności, które są synonimem szybkości i wygody. Co ważne, przewidziała to część sprzedawców. Badanie przeprowadzone przez nas przed Black Friday, czyli jeszcze przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w sklepach, pokazało, że 30% sprzedawców zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online. Potwierdzeniem tego jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce’u są także ich opinie na temat współpracy z operatorem płatności – jako „ważną” i „bardzo ważną” określiło ją łącznie 80% właścicieli e-sklepów – podkreśla Paweł Działak, 
CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online.

Tpay to flagowy produkt Krajowego Integratora Płatności, który działa na polskim rynku płatności online od ponad 12 lat. Spółka ma status Krajowej Instytucji Płatniczej i jest podmiotem regulowanym przez KNF. Spółka współpracuje z ponad 90 tys. zarejestrowanych podmiotów.