GfK: Barometr Nastrojów Konsumenckich wzrósł o 0,2 pkt proc. m/m do -20,1 pkt w X

Warszawa, 04.11.2022 (ISBnews) – Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wzrósł o 0,2 pkt proc. m/m i wyniósł -20,1 pkt w październiku, podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK. Uśredniony wskaźnik dla Unii Europejskiej wskazuje na poziom -28,9.

Według badań GfK, w październiku nastąpiło pewne odbicie w zakresie większości kluczowych składników barometru, z jednym wyjątkiem – w postaci przyszłej sytuacji gospodarczej kraju.

“Minimalne odchylenia w relacji miesiąc do miesiąca mieszczą się w granicy błędu statystycznego. Kluczowy i bardziej miarodajny jest uśredniony pomiar z kilku ostatnich miesięcy, który jasno pokazuje, że nastroje konsumenckie są złe. I mogą być jeszcze gorsze. W perspektywie mamy dalszy wzrost inflacji, która może nie zatrzymać się na 20% oraz widmo zimowego kryzysu energetycznego. Przed nami okres wyczekiwania i dużej niepewności, do którego polscy konsumenci na ten moment przygotowują się bardzo dojrzale. W decyzjach zakupowych widać rozwój smart shoppingu i jeszcze większą koncentrację na zaciskanie pasa. Na ten moment u nabywców nie obserwujemy jednak efektu paniki – Polacy czekają na to co nadejdzie i spodziewają się, że będzie trudniej niż dotychczas” – powiedział head of market intelligence w GfK Artur Noga-Bogomilski, cytowany w komunikacie.

W październiku br. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:

  • nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 2,7 pkt proc. do -19;

  • nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 0,7 pkt proc. do -22,3;

  • nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 1,6 pkt proc. do -52,7;

  • nastąpiło pogorszenie sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa spadła o 2 pkt proc. do -50,2;

  • nastąpiło pogorszenie kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa spadła o 0,4 pkt proc. do 66 wymieniono.

Średnie wyniki utrzymują się na bardzo niskim poziomie – w historii pomiarów gorzej było na początku pandemii koronawirusa, w marcu 2020 roku, podano także.

“Najlepsze nastroje GfK odnotowało wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym (-7,3), zaś najgorsze u osób z dyplomem wyższej uczelni (-27,9)” – czytamy dalej.

Badanie zrealizowano w dniach 7-12 października 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

(ISBnews)