Blockchain w służbie jakości

Del Monte, wiodący amerykański producent i sprzedawca świeżych oraz świeżo krojonych owoców i warzyw, kupił 39% udziałów w jordańsko-brytyjskim start-upie Decapolis. Firma ta ma dostarczyć system śledzenia produktów (ang. traceability) o nazwie Decapolis Food Guard (DFG)

System „traceability” zgodnie z definicją umożliwia śledzenie i kontrolę zarówno elementów potrzebnych do wytworzenia produktu (od surowców po opakowanie), jak i samego wyrobu na poszczególnych etapach procesu logistycznego (produkcji, składowania, dystrybucji, dostawy do klienta). W przypadku Decapolis Food Guard, mowa o systemie opartym o technologię blockchain, którego zadaniem będzie śledzenie „cyklu życia” gotowych produktów spożywczych opartych o owoce i warzywa od momentu ich posadzenia po dostarczenie finalnego produktu do sklepów. Ma to być odpowiedź na utratę zaufania konsumentów do oferowanej im żywności.

– Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, konsumenci są bardzo świadomi tego, co znajduje się w ich żywności. Dzięki technologii blockchain będą dokładnie wiedzieć, co trafiło do produktu i jaką drogę przebył aż do momentu zakupu w celu spożycia. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem wdrażania tego rozwiązania we wszystkich produktach Fresh Del Monte – powiedział Mohammad Abu-Ghazaleh, dyrektor generalny i przewodniczący Fresh Del Monte.

Klienci, skanując kody QR znajdujące się na etykietach produktów będą mogli prześledzić każdy etap produktu od pola do stołu. Technologia blockchain zapewnia natomiast, że ​​dane o produkcie pozostaną niezmienne. Zawsze jednak pozostaje pytanie o poprawność i rzetelność badań i kontroli produktu – w informacji nie podano kto ma za to odpowiadać. Z deklaracji Decapolis wynika, że firma zamierza wyznaczać trendy na polu łączenia technologii śledzenia produktów w służbie zdrowego stylu życia.

– Nieugięcie dążymy do realizacji naszej wizji stania się wiodącą globalną platformą referencyjną w zakresie zgodności i certyfikacji w handlu żywnością na całym świecie – zapewniał cytowany przez Blockchain.news Abedalrhman Habashneh, dyrektor generalny i założyciel Decapolis.

W Polsce podobne działania zyskały miano „paszportyzacji żywności”, a pierwszym produktem, który otrzymał własny paszport został ziemniak. Pisaliśmy o tym TUTAJ.