Właściciel Wyborowej przyspiesza inwestycje

Pernod Ricard, francuski właściciel wódki Wyborowa, planuje zwiększyć wydatki  inwestycyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy do 7% przychodów, aby ochronić przyszły wzrost swoich marek, zwłaszcza starych napojów spirytusowych – wynika z prezentacji wyników finansowych grupy

W nowym roku finansowym, który rozpoczął się w lipcu 2022 r., francuska firma produkująca wina i alkohole taki jak m.in. koniak Chivas Regal i Martell Cognac, chce „przyspieszyć” wydatki inwestycyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy do 7% „przychodów netto i strategicznych zapasów” wobec 4,5% w ciągu ostatniego roku fiskalnego, który zakończył się w czerwcu 2022 r.

Héléne de Tissot, dyrektor finansowa grupy wskazuje, że najważniejszym powodem tego przyspieszenia jest ochrona przyszłego rozwoju starszych marek, głównie w rozwój mocy destylacyjnych, przechowywanie w beczkach i magazynowanie.

Pernod Ricard opublikowała wyniki finansowe za 2021/ 2022 r. zakończony w czerwcu. Przychody ze sprzedaży netto wzrosły o 21% do 10,7 mld euro  (10,72 mld dol.), czemu sprzyjało ożywienie sektora on-trade i travel retail po dotkliwych skutkach pandemii Covid- 19. W ujęciu organicznym sprzedaż netto firmy wzrosła o 17%. Zysk akcjonariuszy jednostki dominującej wzrósł o 53% do pawie 2 mld euro.

Z prezentacji grupy Pernod Ricard wynika, że w Europie grupa zanotowała wzrost przychodów o 19%, a we wzroście tym dopomogły głownie rynki w Hiszpanii (36% wzrostu), Niemczech (10% wzrostu), Polsce i Wlk. Brytanii, a także bardzo silne odbicie w sprzedaży w segmencie sprzedaży lotniskowej tzw. travel retail. Grupa Pernod Ricard wskazuje na silną pozycję Polski w przychodach w Europie Wschodniej, jednak zaznacza, że działalność dotknięta została wojną w Ukrainie od połowy lutego. Nie bez znaczenia dla wyników – także tych w 2023 r. – jest ograniczenie działalności w Rosji.