ZPF: Barometr Obsługi Zobowiązań spadł o 7,5 pkt kw/kw do 87,1 pkt w III kw.

Warszawa, 05.09.2022 (ISBnews) – Wartość Barometru Obsługi Zobowiązań (BOZ) zmniejszyła się o 7,5 pkt. do 87,1 pkt. w porównaniu do 94,6 pkt. w poprzednim kwartale, wynika z badań Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Szkoły Głównej Handlowej. wartość BOZ pozostaje w obszarach pesymistycznych, poniżej 100 punktów i jest w trendzie spadkowym.

“Wartość Barometru Obsługi Zobowiązań zmniejszyła się o 7,5 pkt w porównaniu do 94,6 pkt w poprzednim kwartale. Jego wartość jest mniejsza niż przed rokiem i niż przed pandemią, pozostaje w trendzie spadkowym i jest zbliżona do pandemicznego dołka” – czytamy w komunikacie.

W przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują respondenci, którzy obsługują je bezproblemowo – takich gospodarstw domowych jest obecnie 65,2%. Przed kwartałem było to 68,3%, a przed rokiem ok. 70,3%. Na początku 2019 roku bezproblemową obsługę zobowiązań deklarowało blisko 80% respondentów, a w czasie kryzysu pandemicznego tylko 66%, podano w informacji.

Grupa respondentów deklarujących obecnie małe problemy wynosi ok. 27% (wobec 25,2% poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują duże problemy, stanowią obecnie 7,8% (6,5% poprzednio i 6,3% przed rokiem). W tym 2,6% respondentów deklaruje opóźnienia w obsłudze zobowiązań o ponad 6 miesięcy.

“Jakość obsługi bieżących zobowiązań w aktualnym badaniu pogorszyła się i jest na niskim poziomie” – czytamy dalej w komunikacie.

47% gospodarstw domowych nie spodziewa się problemów z obsługą swoich zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach. Kwartał wcześniej było to 51,9%,rok wcześniej – 55,6%.

“Przewidywania co do przyszłej obsługi pogorszyły się o 5 pkt proc. w bieżącym badaniu i są niższe od historycznej średniej. Przybyło respondentów deklarujących małe problemy – jest ich obecnie 22,5%, wobec 21,3% w poprzednim badaniu i 18,5% przed rokiem. Gospodarstw spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań jest obecnie 12,7% (wobec 8,8% poprzednio i 7,7% przed rokiem)” – czytamy w komunikacie.

“Gospodarstwa domowe zaczynają odczuwać wpływ wzrostu inflacji i stóp procentowych na zbilansowanie swojego własnego budżetu. Chociaż odsetek respondentów oczekujących bezproblemowej obsługi zobowiązań jest wciąż na relatywnie wysokim poziomie, to jednak zwiększa się odsetek gospodarstw domowych przewidujących pogorszenie obsługi swoich zobowiązań – przybyło tych, którzy spodziewają się problemów w tym obszarze” – skomentował prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w komunikacie.

(ISBnews)