Firma analityczna Gartner szacuje, że światowa sprzedaż komputerów PC, według jednostek oferowanych przez dystrybutorów i detalistów, spadła w II kw. 2022 r. o 12,6% licząc rok do roku. To największy i najszybszy spadek sprzedaży na tym rynku od 9 lat
Załamanie popytu na tanie Chromebooki, wzrost inflacji, wojna w Ukrainie i problemy z wysyłką zwłaszcza w regionie EMEA, obejmującym Stary Kontynent (poza Europą Zachodnią), Bliski Wschód i Afrykę są najprawdopodobniejszymi przyczynami najszybszego kwartalnego załamania sprzedaży komputerów PC licząc od 9 lat – stwierdzają analitycy firmy Gartner. Wstępne dane wskazują, że globalna sprzedaż, wliczając w nią wszystkie jednostki oferowane przez dystrybutorów i detalistów, sięgnęła 72 011 mln komputerów, co oznacza spadek o 12,6% licząc rok do roku.
– Spadek, który zaobserwowaliśmy w pierwszym kwartale 2022 r., przyspieszył w drugim kwartale, napędzany trwającą niestabilnością geopolityczną spowodowaną rosyjską inwazją na Ukrainę, presją inflacyjną na wydatki i gwałtownym spadkiem popytu na Chromebooki – stwierdził w opisie wyników analizy Mikako Kitigawa , dyrektor badań w Gartner. Spadek sprzedaży napędza też wzrost cen procesorów graficznych o niemal 30%. Sprzedawcy tłumaczą się inflacją, czemu jednak analitycy nie dają wiary.
Jedynym wielki producentem, który odnotował wzrost sprzedaży był Apple, któremu udało się sprzedać 6,365 mln komputerów, co oznacza wzrost o 9,3%. Analitycy Gartner sądzą, że było to spowodowane popularnością jednostek z chipem M1. Co ciekawe, następca tego chipa, dostępny już w komputerach M2, nie cieszy się taką popularnością.
Światowy lider rynku komputerów stacjonarnych i notebooków, Lenovo, odnotował spadek sprzedaży o 12,5% do poziomu 17,863 mln jednostek, HP o 27,5% do 13,5 mln sztuk, zaś Dell o 5,2% do 13,298 mln. Acer sprzedał 5,09 mln sztuk czyli spadek wyniósł 18,7%.
Biorąc pod uwagę podział na regiony, we wszystkich kanałach sprzedaży w USA sprzedano o 4 mln sztuk komputerów PC mniej. Wysyłka w USA wyniosła 20,5 mln sztuk, czyli łącznie o 17,5% mniej licząc rok do roku. Jedyną firma, która zarobiła na tym rynku w II kwartale 2022 był znowu Apple. Analitycy przypisują gorszy stan sprzedaży na amerykańskim rynku głównie spadkowi popularności Chromebooków.
– Chociaż rynek [USA] odnotował wzrost sprzedaży zarówno komputerów stacjonarnych, jak i laptopów, wzrost ten został zrekompensowany 50-procentowym spadkiem liczby dostaw Chromebooków rok do roku – stwierdzili analitycy Gartner. Istotnie Chromebooki robią się coraz mnie popularne – ich dostawy od III kw. 2021 regularnie spadają, przy czym załamanie odczuwa zwłaszcza rynek USA odpowiedzialny za 70% sprzedaży globalnej tych urządzeń. Analitycy przewidują, że rynek jest na tyle nasycony, iż ewentualny wzrost sprzedaży tych urządzeń będzie związany z ich wymianą generacyjną.
Region EMEA czyli Europy (bez Europy Zachodniej), Bliskiego Wschodu i Afryki odnotował najgorsze od lat wyniki w II kw. 2022 roku – sprzedaż komputerów PC spadła o 18% do 17,8 mln urządzeń.
– Jest to poważny problem, po dwóch latach bardzo silnego wzrostu stymulowanego przez COVID-19 i powrotu zainteresowania komputerami wśród konsumentów i w segmencie edukacyjnym. Jednak[…]zawieszenie lub całkowite zaniechanie działalności w Rosji z powodu wojny w Ukrainie miało jeszcze większy destrukcyjny wpływ na rynek komputerów PC, ponieważ rosyjskie dostawy komputerów PC dla wiodących dostawców tych jednostek stanowiły od 5 do 10% całkowitego wolumenu sprzedaży komputerów w regionie EMEA – stwierdził Kitagawa.
Na spadki w regionie EMEA złożyły się bardzo zły stan subrynku Chromebooków, który odnotował 50% spadek sprzedaży oraz 20% spadek sprzedaży notebooków. Na tym rynku według analityków, główną przyczyną tak złych wyników sprzedaży był szybki wzrost inflacji.
Z kolei w regionie Azji i Pacyfiku spadek sprzedaży wyniósł 5,4%, głównie spowodowany 16% spadkiem sprzedaży w Chinach i 10,8% spadkiem w Japonii.
Bardzo podobne są wnioski wynikające z opublikowanego 11 lipca br. raportu innej firmy analitycznej – IDC, także dotyczącego II kw. 2022 roku. Według analityków tej firmy, na świecie sprzedano 71,3 mln komputerów PC w II kw. 2022 roku, co oznacza spadek o 15,3% rok do roku. Analitycy IDC widzą jednak inne przyczyny tego załamania. Ich zdaniem powodami są załamanie popytu na Chromebooki, napięcia polityczne, w tym wojna w Ukrainie, ale przede wszystkim presja na globalne operacje logistyczne spowodowana m.in. zablokowaniem portów Szanghaju przez lockdown z powodu COVID-19 oraz spadające wydatki gospodarstw domowych.
– Lęki przed recesją wciąż narastają i osłabiają popyt w różnych segmentach. Zapotrzebowanie konsumentów na komputery osobiste osłabło i w dłuższej perspektywie może spadać, ponieważ konsumenci stają się bardziej ostrożni i znowu przyzwyczajają się do korzystania z funkcji zarezerwowanych dla komputerów na różnych typach urządzeń, takich jak telefony i tablety – stwierdził w opisie badań Jitesh Urbani, kierownik ds. badań IDC w zespole Mobile Quarterly Tracker.
Zdaniem analityków IDC można było oczekiwać takiego rozwoju sytuacji, bowiem oznaki spowolnienia pojawiły się po raz pierwszy w III kw. 2021 r., kiedy spadły dostawy Chromebooków z powodu nasycenia tymi komputerami rynku w USA (stanowiącego o 70% ich globalnej sprzedaży), i zaczął spadać popyt na tablety.