DCT Gdańsk wybrał wykonawców terminalu głębokowodnego

Materiały prasowe

DCT Gdańsk, operator największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał umowę na budowę trzeciego terminala głębokowodnego T3. Wykonawcą zostało konsorcjum Budimex i Dredging International. Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego

Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Inwestycja zakłada takżę zakup 7 nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej przewidywane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na II kw. 2025 r. 

– Podczas realizacji podejmiemy wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska naturalnego, organizmów i siedlisk morskich na obszarze, na który ma wpływ budowa. Po ukończeniu terminal będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który będziemy wykorzystywać w przyszłej działalności – powiedział Charles Baker, CEO DCT Gdańsk.

W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz ich międzynarodowych rynków handlowych. Inwestycja ta oznacza również znaczące wzbogacenie oferty usług dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskania nowych partnerów w zakresie usług i spedycji.

– Rozpoczęcie prac nad budową T3 będzie początkiem nowej ery przeładunku kontenerów w regionie Morza Bałtyckiego. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk 15 lat temu i jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży, aby stać się autentycznym Baltic Hub –  dodał Charles Baker.

Budimex zrealizuje w ramach konsorcjum z belgijską firmą Dredging Internationalkolejne, strategiczne w skali międzynarodowej, zadanie inwestycyjne. Kontrakt przewiduje realizację prac w formule „Projektuj i Buduj”. Prace budowlane rozpoczniemy jak najszybciej po uzyskaniu wszystkich akceptacji Klienta dla Dokumentacji przedstawionej przez Konsorcjum oraz w terminach przewidywanych w Decyzji Środowiskowej dla tej inwestycji tj. po 01.09.2022. Do tego czasu trwać będą intensywne prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych.. Same prace budowalne zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m2, głębokość operacyjną 17 m i będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na Świecie. Co warte jest także podkreślenia, umowa przewiduje stopniowe udostępnianie terminala Klientowi tak, aby równolegle do budowy mógł on prowadzić operacje przeładunkowe. W chwili zakończenia budowy ponad 50 % powierzchni terminala będzie już wykorzystywane przez Klienta do działalności komercyjnej – zapowiedział Artur Popko, prezes Budimeksu.