Amerykańscy klienci użyli w Czarny Piątek swoich telefonów komórkowych, laptopów, komputerów stacjonarnych i innych urządzeń, aby dokonać zakupów online o wartości około 10,8 mld dolarów. To był rekordowy Czarny Piątek online w historii amerykańskiej branży e-commerce, który przedłużył się jeszcze na weekend i zakończy się prawdopodobnie także rekordowym Cyberponiedziałkiem.
Według sobotnich danych Adobe rekord może nawet sięgnąć nieco powyżej 10,8 mld dolarów. W USA Czarny Piątek, dzień po Święcie Dziękczynienia oznacza oficjalny początek sezonu zakupów świątecznych zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i ich klientów, którzy liczą, że „złapią okazję” jednej z 1000 zniżek oferowanych właśnie tego dnia, a właściwie przez 24 godziny. Adobe stwierdziła, że wydatki online w Czarny Piątek wzrosły netto o 10,2%.
W 2023 roku w Czarny Piątek w USA klienci online wydali 9,8 mld dolarów, zaś w 2022 roku było to 9,1 mld dolarów.
Najlepiej sprzedające się towary online obejmowały kosmetyki damskie, produkty do pielęgnacji skóry i włosów, a także głośniki Bluetooth i ekspresy do kawy. O 622% wzrosła w tym dniu sprzedaż zabawek online w porównaniu ze średnią dzienną sprzedażą w październiku, podczas gdy sprzedaż biżuterii wzrosła o 561%, a urządzeń AGD o 476%, wszystko w porównaniu z dzienną średnią sprzedażą w październiku.
Salesforce, firma zajmująca się systemami do sprzedaży w chmurze, określiła, że według jej zestawień sprzedaż online w USA wzrosła w piątek o 7% do 17,5 mld dolarów. Po przeanalizowaniu danych tysięcy sklepów internetowych firma stwierdziła, że kupujący kupili więcej urządzeń gospodarstwa domowego i mebli. Salesforce wlicza do swoich danych także transakcje, które się kończą, czyli są rozliczane w Black Friday, podczas gdy Adobe tylko te, które mają początek w dobie Czarnego Piątku.
I nie jest to koniec dobrej passy sprzedawców. Adobe spodziewa się, że w sobotę 30 listopada konsumenci wydadzą 5,2 mld dolarów, podczas gdy dzień później w niedzielę – następne 5,6 mld dolarów. Potwierdzona została też prognoza na Cyberponiedziałek, także zapowiadający się rekordowo, bo na poziomie 13,2 mld dolarów.
Jak stwierdza Vivek Pandya, główny analityk w Adobe Digital Insights, już w czwartek przed Czarnym Piątkiem konsumenci wydali rekordowe 6,1 mld dolarów online, o 8,8% więcej niż w Święto Dziękczynienia rok wcześniej. Przyznawane wtedy rabaty na elektronikę, odzież i obuwie mogły znacznie zwiększyć liczbę transakcji. Jak stwierdzono przy tym, jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną, nie online, liczyła się właśnie wysokość rabatów. Na przykład Forever 21 oferował 50% do 70% rabatów i ustawiały się kolejki do sklepów, podczas gdy w H&M, który oferował 30% rabatów, ruch był o wiele mniejszy. Granicą dla zainteresowania konsumentów w sprzedaży detalicznej był 40% rabat.
Badania Adobe stwierdzają, że rabaty weekendowe po Black Friday powinny osiągnąć szczyt na poziomie 30% w Cyber Monday, następnie zaś spadną do 15%. Bywają też w sprzedaży stacjonarnej promocje niezależne od rabatu procentowego, które przyciągają klientów. Dla przykładu kupujący w Lakeside Shopping Center w Metairie w Luizjanie zostali poczęstowani lampką szampana i paragonem upominkowym o wartości 50 dolarów.
Analitycy Adobe przewidują, że sezon zakupów świątecznych w USA będzie bardzo dobry, choć nie taki doskonały, jak rok temu. Przyczynia się do tego m.in. fakt, że w tym roku między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem jest pięć dni mniej, czyli 26 dni. Jak zauważyli analitycy, taki wzorzec sezonu świątecznego sprzyjać będzie firmom jak Walmart i Amazon.com, ale gorsze wyniki odnotują sieci jak Macy’s i Kohl’s, a także duży detalista Target.