Korporacja Panasonic zdigitalizowała swojego założyciela i długoletniego prezesa Kōnosuke Matsushitę. Jego cyfrowa osobowość ma pomagać pracownikom w szkoleniach i podejmowaniu decyzji biznesowych.
Kōnosuke Matsushita założył w 1918 roku Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works, a właśnie ta firma przeobraziła się z czasem w Panasonic. Matsushita był stale obecny w swojej firmie, nawet po emeryturze szkolił swoich następców, aż do swojej śmierci w 1989 roku. Obecnie zarząd Panasonic stwierdził, że tylko on jako założyciel może przekazać „zasady i ducha firmy” kolejnym pracownikom, a zwłaszcza managerom. Jednak „z upływem czasu liczba tych, których Kōnosuke Matsushita osobiście przeszkolił spada”, konieczne było więc powołanie jego „cyfrowej osobowości”.
„Uważamy, że ważne jest, aby nasi pracownicy prawidłowo rozumieli filozofię zarządzania naszego założyciela, Kōnosuke Matsushity, na której opiera się nasza Podstawowa Polityka Zarządzania i przekazywali ją przez wieki” – oświadczył zarząd koncernu.
Kōnosuke Matsushita ma status ikony w Japonii. Nazywany „bogiem zarządzania”, jest niesłychanie ceniony za stworzenie filozofii nowoczesnego przywództwa oraz rolę w prowadzeniu i przekształcaniu swojej firmy, która z wytwórcy lamp stała się jedną z największych światowych korporacji i to za jego życia i pod jego osobistym kierownictwem. Nieprawdopodobnie pracowity, napisał ponad 40 książek, z których część mimo daty wydania pozostaje nadal aktualna. Na japońskich listach lektur obowiązkowych kształcenia managerów znajduje się jego książka „Droga” z 1968 roku opowiadająca jak „stworzyć siebie, jako managera, drogą samodoskonalenia”, a „Not For Bread Alone”, napisana nieco później, koncentruje się na społecznej roli biznesu.
Peter Drucker, światowy guru zarządzania, nazwał Matsushitę „samurajem zarządzania” zauważając, że „przetworzył on samuraja-wojownika w managera-samuraja i pokazał Japończykom, jak jest to możliwe”.
Sztuczna inteligencja imitująca osobowość Matsushity została przeszkolona na 3000 nagrań z jego udziałem, a także jego pismach, wykładach i wywiadach, które zostały zdigitalizowane przez Instytut Peace and Happiness through Prosperity (PHP) Panasonic – think tank i organizację edukacyjną założoną przez Matsushitę.
W celu stworzenia takiego „cyfrowego bliźniaka” zmarłego prezesa Panasonic współpracował z Instytutem Matsuo powiązanym z Uniwersytetem Tokijskim, aby opracować postać AI, która naśladuje styl myślenia i mówienia Matsushity. Cyfrowy Matsushita ma poza szkoleniami pomóc użytkownikom w podejmowaniu decyzji zarządczych na podstawie tego, co założyciel mógł pomyśleć lub poczuć w danej sytuacji.
„Rozwój generatywnej technologii AI zapewnia nowe podejście do weryfikacji tradycyjnych pytań badawczych i mamy nadzieję, że umożliwi nam to podjęcie wcześniej niemożliwych badań interdyscyplinarnych przy użyciu metod innowacyjnych” – wyjaśnił Panasonic.
Tworząc cyfrową osobowość Panasonic ma jeszcze jeden cel poza szkoleniowym – pokazanie jak firma jest zaawansowana w przejmowaniu AI i jakie ma doświadczenie. Panasonic bowiem też przeszedł ewolucję – skończył z produkcją elektroniki powszechnego użytku obecnie skupiając się na akumulatorach dla pojazdów elektrycznych, energii wodorowej, cyfryzacji miejsca pracy i oprogramowaniu łańcucha dostaw. Pracuje też nad AI. Latem br. wypuścił na rynek model sztucznej inteligencji o nazwie ContextFlow++ działający w zakresie konserwacji predykcyjnej, klasyfikacji obrazów i niesuperwizowanej, zdalnej detekcji anomalii.