UCE/WSB: Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 4,9% r/r we wrześniu

Warszawa, 09.10.2024 (ISBnews) – Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 4,9% r/r we wrześniu 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 4,3% i 3,9% r/r.

“We wrześniu br. ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 4,9% rdr. Dotyczyło to m.in. żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu, np. chemii gospodarczej czy art. dla dzieci. Dla porównania (wyniki wyliczone wg tej samej metodologii), w sierpniu codzienne zakupy podrożały r/r o 4,3%, a w lipcu – o 3,9% r/r. Do tego wyraźnie widać, że dynamika podwyżek rośnie stale już od kilku dobrych miesięcy” czytamy w komunikacie poświęconym raportowi “Indeks cen w sklepach detalicznych”.

“We wrześniu 2023 roku w stosunku do sierpnia nastąpił spadek cen o 0,4%. Obecnie mamy więc do czynienia głównie z efektem bazy, a w mniejszym stopniu – z bieżącym wzrostem cen. Zauważyć należy, że w zeszłym miesiącu były one na porównywalnym poziomie, jak w sierpniu br.” – skomentował Rafał Koczkodaj z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w komunikacie.

We wrześniu br. na 17 monitorowanych kategorii 13 wykazało jednocyfrowy wzrost (w sierpniu – 15, a w lipcu 11). Do tego 2 segmenty zaliczyły dwucyfrową podwyżkę (wcześniej odpowiednio – 1 i 2). Ponadto ostatnio 2 kategorie zaliczyły spadek (poprzednio 1 i 4).

“Prawdopodobnie do końca roku obserwowana tendencja nie ustąpi. Będzie dużo kategorii na plusie, gdyż w analogicznym okresie ub.r. ceny w poszczególnych kategoriach spadały” – ocenił Koczkodaj.

Najbardziej zdrożały warzywa i owoce – odpowiednio o 10,8% i 10,1% r/r. Kolejne miejsca pod względem wysokości podwyżek cen zajęły: napoje bezalkoholowe ze wzrostem o 9,6% r/r, słodycze i desery – 8,6% r/r oraz pieczywo – 5,7% r/r. Z kolei w całym zestawieniu potaniały, ale tylko nieznacznie, dodatki spożywcze oraz produkty sypkie, wymieniono w materiale.

Badanie dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono przeszło prawie 79 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych.

(ISBnews)