Prawie 80% Polaków poszuka okazji w czasie Black Friday

Rekordowy odsetek Polaków planuje zakupy podczas Black Friday i Cyber Monday. W żadnym innym badanym kraju cenowych okazji nie szuka tak wielu konsumentów – wynika z analiz Boston Consulting Group. Ma to jednak swoje uzasadnienie.

Najpierw Dzień Singla (11 listopada), a potem Black Friday (24 listopada) i Cyber Monday (27 listopada). Z badań Boston Consulting Group wynika, że aż 78% Polaków deklaruje zakupy w tym okresie. Ten odsetek jest nie tylko znacznie wyższy niż w Szwajcarii (57%), Wielkiej Brytanii (64%), czy u naszych zachodnich sąsiadów (67%), ale też w kraju, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli w Stanach Zjednoczonych (77%).

„Na całym świecie widać trend ograniczania wydatków, ale różnice w sile nabywczej sprawiają, że w niektórych krajach skłonność konsumentów do oszczędzania i szukania okazji jest istotnie większa. Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2%, to w Polsce wynosi ona 8,2%, a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to co, jak i za ile kupujemy – zwraca uwagę Tomasz Mazek z Fonii, operatora aplikacji rabatowej Fonia.app.

Na początku listopada Fonia postanowiła się przyjrzeć sytuacji ekonomicznej Polaków. Okazało się, że aż 94% Polaków dostrzega wzrost kosztów życia na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy a ponad połowa (51%) przyznaje, że jest to wzrost znaczący. Aż 53% badanych zwraca większą uwagę na ceny produktów i usług. Co ciekawe, dotyczy to także tych osób, które na sytuację materialną nie powinny narzekać i która nie powinna skłaniać do zaciskania finansowego pasa. Nic dziwnego, że aż 62% konsumentów szuka promocji a 46% kupuje produkty w tańszych miejscach.

Mimo utrzymującej się inflacji konsumenci w Polsce planują wydać na przedświąteczne zakupy więcej niż w ubiegłym roku. Średnio będzie to równowartość blisko 1300 zł. Co ciekawe, blisko 40% kupujących będzie szukało okazji na produkty luksusowe i premium.

Na jakie produkty podczas będą polować klienci w okresie przedświątecznym? Wśród najbardziej popularnych kategorii, nie tylko w Polsce, znajdują się odzież i obuwie dla dorosłych (56% wskazań), perfumy i produkty do pielęgnacji (43%) oraz elektronika. Aż 38% ankietowanych deklaruje, że kupi jakieś artykuły elektroniczne. Wiąże się to z konkretnymi oczekiwaniami: konsumenci liczą, że promocyjne oferty będą się charakteryzowały przynajmniej 30% obniżką ceny albo też przy zakupie drugiego produktu dostaną jeden za darmo. Sprzedawcy jednak studzą emocje.

„Uwzględniając inflację, wzrost kosztów wytworzenia technologii, to elektronika jest dzisiaj najtańsza od lat. Producenci wciąż mają jeszcze w magazynach nadwyżki produktów, których chcą się pozbyć i często sprzedają je poniżej kosztów wytworzenia. Z kolei marże sieci handlowych są bardzo niskie i tak duże promocje są po prostu niemożliwe. Niestety, wszystko wskazuje na to, że ceny elektroniki będą rosły – w Polsce należą one do najniższych” – zwraca uwagę Wojciech Buczkowski, prezes Komputronika.

W badaniu Business Consulting Group aż 62% Polaków deklaruje, że oczekuje porządnych upustów cenowych, na wszystkie produkty. Co drugi konsument oczekuje porządnej zniżki na wybrane produkty a 41% spodziewa się ofert wiązanych, typu „kup 3 zapłać za 2”.