Perspektywy rynku zabawek w 2023 r.

Sytuacja ekonomiczna sprawia, że w 2023 r. wiele zakupów, w tym także zabawek oraz ubrań dla dzieci, będzie bardziej przemyślanych. Można oczekiwać, że konsumenci będą staranniej porównywać oferty i wykorzystywać dostępne promocje. W ujęciu globalnym rynek wciąż odnotowuje stabilny wzrost i zgodnie z przewidywaniami do 2028 r. jego wartość powinna przekroczyć 230 mld dol.

Jednocześnie, jak pokazują dane historyczne oraz doświadczenia ostatnich lat, rynek zabawek dla dzieci charakteryzuje się dość dużą odpornością na różnego rodzaju wstrząsy, których efekty są często obserwowane w innych branżach.

– Oprócz stosunku jakości do ceny, na decyzje zakupowe w 2023 r. tradycyjnie będą wpływały również wydarzenia z obszaru popkultury, możemy więc liczyć na popularność zabawek, odzieży czy gadżetów związanych m.in. z głównymi bohaterami ważnych produkcji filmowych. Zapowiedziane na 2023 r. premiery z pewnością znajdą swoje odzwierciedlenie w propozycjach zabawek oferowanych przez producentów – przewiduje Grupa Smyk Holding, która w ma ponad 270 sklepów z zabawkami w Polsce, Rumunii i Ukrainie.

Polacy wydają na zabawki i artykuły dziecięce średnio ok. 150 zł miesięcznie i najbardziej interesują się ich zakupem w listopadzie i grudniu, gdy zabawki kupowane są jako prezenty na Święta Bożego Narodzenia oraz w maju, gdy kupujemy je na Dzień Dziecka. W tych okresach zabawki są też najdroższe. Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że rocznie w naszym kraju sprzedawanych jest 75-100 mln zabawek średnio po 30-40 zł za sztukę.

Według RMD Research, firmy badawczej, której głównym obszarem badań jest rynek zabawek w Polsce, krajowy rynek zabawek wzrósł wartościowo w tempie około 12-13% w ciągu 7 miesięcy 2022 r. w ujęciu rocznym oraz o 2% pod względem liczby sprzedanych sztuk. Od początku 2022 r. ceny wzrosły o ok. 11% (poniżej oficjalnego wskaźnika rocznej inflacji). I jak ocenia RMD Research zabawki w obliczu niepewnej sytuacji na rynku tracą swój priorytet w zakupach.

Również według sieci handlowej Smyk, w odniesieniu do decyzji podejmowanych przez klientów, ogólna sytuacja gospodarcza nie pozostanie w tym roku bez znaczenia i będzie jednym z ważniejszych czynników determinujących dynamikę wzrostu całej branży zabawek, lecz na preferencje zakupowe klientów będą oddziaływały także inne istotne trendy społeczno-gospodarcze, takie jak m.in. rosnąca świadomość konsumentów oraz chęć wspierania zrównoważonego rozwoju i modelu gospodarki obiegu zamkniętego.

– Będzie przekładało się to również na wybór konkretnych produktów np. wspierających edukację dzieci. Dużą popularnością wciąż powinny cieszyć się także zabawki zachęcające do aktywności fizycznej, zarówno wewnątrz, jak i na świeżym powietrzu – wskazuje sieć Smyk.

Zgodnie z prognozami ekspertów, w perspektywie najbliższych miesięcy, jednym z istotnych motorów napędowych branży oraz czynnikiem wspierającym globalny wzrost rynku, będą również postawy oraz decyzje zakupowe podejmowane przez dorosłych, kupujących zabawki przede wszystkim z myślą o sobie.

– Jest to grupa konsumentów, która odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę na światowym rynku, odpowiadając już za ok. 25% rocznej sprzedaży. Charakteryzują się oni dużym sentymentem do określonych marek i zazwyczaj są skłonni wydać na nie więcej pieniędzy, w szczególności na przedmioty kolekcjonerskie oraz produkty przypominających im czasy dzieciństwa. Producenci zabawek coraz częściej tworzą dla nich odrębne linie produktowe, zdając sobie sprawę, jak dynamicznie rośnie grupa dorosłych, którzy nadal chcą się bawić – wskazuje Grupa Smyk Holding, która w 2022 r. zanotowała rekordowe przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 2 mld zł (27% wzrost rdr).


Grupa Smyk Holding, działająca w Polsce od 45 lat, prowadzi sieć ponad 270 własnych sklepów stacjonarnych zlokalizowanych w Polsce, Rumunii i Ukrainie. SMYK to marka dla dzieci oraz ich rodziców, oferującą szeroki wybór zabawek, odzieży i obuwia, a także akcesoriów niemowlęcych oraz innych produktów dla dzieci w wieku od 0 do 14 lat.