Polacy chcieliby płacić kartą w toaletach publicznych, na bazarach i w kościołach

Fundacja Polska Bezgotówkowa zapytała konsumentów o to, w jakim punkcie handlowym lub usługowym chcieliby płacić bezgotówkowo, a na tę chwilę nie ma w nim takiej możliwości. W pierwszej dziesiątce najczęstszych wskazań znalazły się:

pobliskie bazary (48%),

toalety publiczne (43%),

stoiska podczas imprez plenerowych (41%),

punkty krawieckie (33%),

zakłady szewskie (31%),

przychodnie (29%),

warsztaty samochodowe (29%),

kościoły (28%),

autobusy i tramwaje (27%),

urzędy (25%).

Liczba punktów, w których można zapłacić kartą systematycznie się zwiększa, pokazuje badanie. Dostępność płatności bezgotówkowych zwiększyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem: w  urzędach  i klinikach stomatologicznych (poprawa o 5 p.p.), sklepikach osiedlowych (poprawa o 4 p.p.),a także w zakładach fryzjerskich, pociągach i komunikacji miejskiej (poprawa o 3 p.p.).

– Nasze najnowsze badanie pokazało, że za tymi liczbami stoją realne zmiany, które są odczuwalne również z perspektywy konsumentów. Z naszych wewnętrznych danych wynika, że z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa najczęściej korzystają przedsiębiorcy działający w branżach: spożywczej (43% wszystkich transakcji), gastronomii i sklepach specjalistycznych/wielobranżowych  – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2022 r. metodą CAWI przez agencję Maison & Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1064 osoby w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

Fundacja Polska Bezgotówkowa została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.