Warszawa, 23.01.2025 (ISBnews) – Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) złożył wniosek do ministra rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich umożliwiający branży produkcję wyrobów bezalkoholowych, bo polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich nie mają możliwości oferowania takiej opcji, podał Związek. Według nich, przepisy dotyczące wyrobów gronowych w wersjach bezalkoholowej i niskoalkoholowej zostały uregulowane, a teraz czas na inne kategorie.
W związku z brakiem odpowiednich regulacji, polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, m.in. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych, zaś trend NoLo, czyli rosnące zainteresowanie konsumentów produktami o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, nabiera tempa i takie warianty ma w swoim portfolio każda firma z branży alkoholowej, podkreślono.
“Polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, np. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych i – w niektórych przypadkach – niskoalkoholowych, z powodu braku odpowiednich regulacji. Aby to zmienić, nasza organizacja złożyła do Ministerstwa Rolnictwa wniosek o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Konieczna jest istotna zmiana tego aktu prawnego. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji” – powiedziała prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa Magdalena Zielińska, cytowana w komunikacie.
“Konsumenci nie tylko rezygnują z napojów z procentami, czego efektem są spadki wolumenu sprzedaży, ale także coraz częściej wybierają produkty o niższej zawartości alkoholu. Napoje 0% to doskonała alternatywa dla kierowców, osób na diecie czy przyjmujących leki. Nie bez znaczenia jest tu zauważalna zmiana stylu życia, jak i preferencji smakowych. Lekkie napoje zyskują na popularności, a odpowiedzią na te potrzeby są bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, ginu czy rumu” – dodała.
Według Client Business Partner w firmie NieslenIQ Annn Wagner, największe znaczenie w wartości sprzedaży mają napoje bezalkoholowe wśród kategorii piw – jest to ok 7,5%.
“Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2% wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga aż 5,7%, wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu – to 1,4%. Również w lokalach gastronomicznych, według corocznej ankiety CGA – an NIQ Company, konsumenci ograniczający spożycie alkoholu najbardziej lubią lub są skłonni do spróbowania piw bezalkoholowych (jest to 33% z nich), co czwarty sięga po wino odalkoholizowane, a co piąty po bezalkoholowe zamienniki alkoholi mocnych i różnego rodzaje mocktail” – wskazała.
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) to największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej. Wśród jej członków znajdują się czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich, jak i inne przedsiębiorstwa związane z rynkiem wina w Polsce.
(ISBnews)