Wittchen miał 8,72 mln zł zysku netto, 19,3 mln zł zysku EBITDA w III kw. 2024 r.

Warszawa, 22.11.2024 (ISBnews) – Wittchen odnotował 8,72 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 17,39 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 11,54 mln zł wobec 23,66 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 19,3 mln zł wobec 30,5 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 115,28 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 128,07 mln zł rok wcześniej.

W III kw. 2024 roku przychody Grupy Wittchen wyniosły 115,3 mln zł i były o 10% niższe niż w tym samym okresie 2023 roku, choć wolumen sprzedanych produktów wzrósł o 8% r/r. Jest to efekt nasilającej się konkurencji cenowej, w tym ze strony azjatyckich platform internetowych. Presja cenowa odczuwalna jest w szczególności w segmencie walizek, wiodącej kategorii produktowej Grupy Wittchen.

Sprzedaż w sklepach stacjonarnych w minionym kwartale wzrosła o blisko 3% r/r, m.in. za sprawą otwarcia nowych salonów za granicą, przy stabilnej sprzedaży w ujęciu LFL (dla tej samej liczby placówek). Znacząco spadła natomiast sprzedaż online oraz w kanale B2B, zwłaszcza na zagranicznych platformach marketplace, podano.

Spadek sprzedaży zagranicznej (łącznie o 28% r/r) to m.in. efekt utrzymującej się dekoniunktury w Niemczech – najważniejszym rynku zagranicznym dla Grupy Wittchen – oraz umocnienia się złotego wobec euro, które miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.

Jednocześnie, Grupa Wittchen mierzyła się w III kw. z presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i wyższymi kosztami frachtu. Niższa sprzedaż w połączeniu z wyższymi kosztami przełożyły się na spadek rentowności operacyjnej oraz netto. W trzecim kwartale tego roku zysk EBITDA wyniósł 19,3 mln zł (-37% r/r), a zysk netto 8,7 mln zł (-50% r/r).

W I-III kw. 2024 r. spółka miała 25,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 40,63 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 321,06 mln zł w porównaniu z 334,81 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 57,9 mln zł wobec 72,8 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

Celem zarządu jest odwrócenie negatywnego trendu w IV kw. br., podano.

“Wyniki trzeciego kwartału tego roku były znacząco poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz spółki. Widzimy utrzymującą się od dłuższego czasu ostrożność polskich konsumentów w wydawaniu pieniędzy. Częściej szukają oni okazji do zakupów tańszych produktów, czekają na promocje. W Polsce – na naszym rodzimym rynku – na tle całego sektora radzimy sobie relatywnie dobrze. Wyraźnie odczuwamy natomiast spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech. Jednocześnie musimy stawiać czoła nasilającej się konkurencji ze strony azjatyckich platform handlowych” – skomentował wyniki prezes Wittchen Jędrzej Wittchen, cytowany w komunikacie.

“Naszą odpowiedzią jest m.in. poszerzenie portfolio produktów Grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. Zostały one bardzo dobrze przyjęte przez klientów. Wyciągnęliśmy też wnioski z dotychczasowej współpracy z czołowymi platformami marketplace i poprawiamy zasady tej kooperacji. Chcemy dostarczać szerszą gamę produktów, jednocześnie zoptymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczyć koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. Przed nami najbardziej intensywny okres w roku, w tym ‘black week’ i sezon zakupów przedświątecznych. Naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży i w efekcie pozostałych wyników, począwszy już od czwartego kwartału tego roku” – zapowiedział prezes.

Grupa Wittchen konsekwentnie realizuje trzyetapową strategię wchodzenia na rynki zagraniczne. Obejmuje ona w pierwszej kolejności sprzedaż poprzez platformy marketplace, następnie uruchomienie własnego lokalnego e-sklepu, a w trzecim kroku otwieranie salonów w kluczowych lokalizacjach. Od początku tego roku Grupa uruchomiła swój pierwszy sklep stacjonarny w Niemczech, dwa salony w Austrii oraz kolejne dwa w Rumunii (łącznie na tym rynku funkcjonują trzy salony marki Wittchen), podkreślono także w materiale.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2024 r. wyniósł 30,08 mln zł wobec 42,22 mln zł zysku rok wcześniej.

Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 467,3 mln zł w 2023 r.

(ISBnews)