Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora TMT

Warszawa, 22.11.2024 (ISBnews/ISBtech) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 18-22 listopada.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Reklama: Grupa Polsat Plus podtrzymała oczekiwania z poprzedniego kwartału dotyczące wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2024 roku w średnim jednocyfrowym tempie, podała spółka.

Startupy: Startupy z obszaru zrównoważonego rozwoju potrzebują zarówno stabilnego kapitału, jak i dostępu do specjalistycznej wiedzy i kontaktów, co pozwoliłoby im znacząco przyspieszyć rozwój, zwiększyć zdolność do skalowania działalności oraz poprawić konkurencyjność na rynku, wynika z badania przeprowadzonego przez Startup Academy.

E-commerce: Allegro odnotowało najwięcej wskazań jako miejsce w internecie, w którym Polacy najczęściej korzystają z promocji na Black Friday oraz Black Weeks (48%), wynika z badania SW Research. Zainteresowanie promocjami dostępnymi na platformie potwierdzają dane własne Allegro: w ub.r. ponad 6,5 mln allegrowiczów zrobiło zakupy z rabatami w ramach Black Weeks, podała spółka.

Cyfryzacja: System do przesyłania e-Doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r., podało Ministerstwo Cyfryzacji. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych.

AI: Przeszło dwóch na pięciu badanych w Polsce (42%) deklaruje, że wykorzystuje rozwiązania sztucznej inteligencji w życiu prywatnym, to podobny odsetek jak np. wśród mieszkańców USA (48%) czy Szwajcarii (43%), wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia w Polsce oraz kilkunastu innych krajach w ramach sieci IriS. Na doświadczenia z wykorzystywaniem AI w pracy wskazuje 19% badanych w naszym kraju. Ogółem wykorzystanie AI w pracy lub życiu prywatnym deklaruje 44% badanych w Polsce.

E-commerce: Z ramach najbliższego Black Friday zakupy zamierza zrobić 64,2% Polaków – w ub.r. tak deklarowało 63,2% ankietowanych, wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista. Zakupy planują głównie osoby w wieku 18-34 lat.

Prawo autorskie: Rząd przyjął projekt noweli o prawie autorskim oraz ustawy o grach hazardowych, który ma na celu zapewnienie środków finansowych na dalsze wypełnianie przez Fundusz Promocji Kultury obowiązków związanych z wypłatą wynagrodzeń dotyczących użyczania egzemplarzy utworów przez biblioteki publiczne (tzw. public lending right), podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

Transformacja technologiczna: Odsetek przedsiębiorstw przemysłowych korzystających z zaawansowanych technologii wyniósł 44,9% w 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Największy odsetek stanowiły przedsiębiorstwa należące do sekcji wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (70,9%).

Finanse firm ICT: Firmy świadczące usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki miały zaległe zobowiązania na 320 mln zł na koniec września, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK.

Inwestycje: Związane m.in. z zieloną i cyfrową transformacją będą zwiększać zainteresowanie zewnętrznym finansowaniem, w tym finansowaniem bankowym – w efekcie tempo wzrostu kredytu dla przedsiębiorstw przyspieszy w kolejnych kwartałach i będzie nawet przewyższać nominalny wzrost gospodarczy, prognozują analitycy PKO Banku Polskiego.

Omnichannel: Ponad połowa klientów centrów handlowych (52%) odwiedza je w wyniku zainteresowania zakupem bądź sprawdzeniem produktu wyszukanego w internecie, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH).

AI: Korzystanie z AI w swojej pracy deklaruje 34% Polaków, podczas gdy globalna średnia wynosi 42%. Polskę wyróżnia za to fakt, że w podobnym stopniu z technologii AI korzystają w pracy kobiety (33%) i mężczyźni (35%), wynika z raportu Randstad.

Handel: Podczas tegorocznego Black Friday najwięcej Polaków – 16,4% – zamierza zapłacić za zakupy od 400 do 500 zł, wynika z raportu przygotowanego przez UCE Research i Grupę Offerista. Autorzy badania prognozują, że rzeczywiste wydatki w tym roku mogą być nieco wyższe od deklarowanych, tj. o ok. 8-10%.

Nauka: Polskie uczelnie i firmy nie są nastawione na komercjalizację wyników swoich badań, oceniają ekonomiści Banku Pekao. Wskazują, że świadczy o tym mała liczba patentów. Istotną barierą dla działalności innowacyjnej jest wciąż m.in. niski poziom rozwoju krajowego sektora finansowego.

Handel: Pojęcie Black Friday zna 90% Polaków, spośród nich 21% planuje zakupy, a 83% z tego grona zamierza dokonać zakupów za pośrednictwem internetu, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Banku Millennium.

E-administracja: Sejm znowelizował ustawę o doręczeniach elektronicznych, która ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy, poprzez wprowadzenie okresu przejściowego )do końca 2025 r.), w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia.

M&A w branży IT: W okresie od 1 stycznia 2019 do 30 września 2024 w Europie przeprowadzono łącznie 12 945 transakcji na udziałach i akcjach podmiotów z branży IT, z czego 231 przypada na Polskę, wynika z raportu CMT Advisory oraz Fordata Virtual Data Room. Polski rynek do pewnego stopnia odzwierciedlał trendy zaobserwowane na rynku europejskim. Największa aktywność transakcyjna miała miejsce w latach 2021-2022, kiedy przeprowadzono po 52 transakcje w każdym roku.

E-administracja: Od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) są dostępni pod numerami jednej ogólnopolskiej infolinii KAS. Dzwoniący na infolinię uzyskają ogólne informacje podatkowo-celne, a po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN, również informacje indywidualne, objęte tajemnicą skarbową. Indywidualne informacje o podatniku mogą uzyskać telefonicznie również pełnomocnicy ogólni oraz użytkownicy konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Korzystanie z technologii: 11% badanych uznało, że nigdy nie miało problemów z zachowaniem cyfrowej równowagi, tymczasem aż 61% osób widzi u siebie takie trudności, wynika z badania przeprowadzonego zlecenie theprotocol.it. 49% specjalistów IT po zakończonej pracy pozostaje online; 59% ankietowanych zdarza się wyciszać dzwonek smartfona, by odciąć się od kontaktu z innymi, a także wyłączać aplikacje działające w tle (54%).

AI: AI Chamber, w imieniu kilkudziesięciu startupów, firm i organizacji AI w Polsce, przedstawiła w Ministerstwie Cyfryzacji oficjalne stanowisko na temat projektu ustawy o systemach AI. Izba wskazuje na kluczowe luki w rządowym projekcie, jak m.in.: nadmierne bariery regulacyjne; brak rozwiązań tworzących piaskownice regulacyjne (tzw. sandboxy), czyli “przestrzeni prawnej”, w ramach której przedsiębiorstwa mogą bezpiecznie testować nowe rozwiązania i innowacje AI bez ryzykowania poważną odpowiedzialnością. Według KE. państwa członkowskie muszą ustanowić co najmniej jedną krajową piaskownicę regulacyjną SI do 2 sierpnia 2026. Zasłanianie się tu odległymi terminami czy brakiem wytycznych KE – zdaniem Izby – nie znajduje uzasadnienia; powielanie przepisów z innych aktów prawnych; niewłaściwy skład Komisji ds. Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji – zwiększenie udziału przedstawicieli sektora gospodarczego i naukowego oraz przewidzenie bardziej precyzyjnych norm wyłączających konflikty interesów; tworzenie KRiBSI na wzór KNF – w tym przypadku potrzeba bardziej elastycznego modelu nadzoru; niejasne regulacje o podmiotach nadzorujących i udzielaniu dostępu do informacji funkcjonariuszom organów ścigania (w tym ABW i policji), mogące doprowadzić do istotnych naruszeń i nadużyć; brak proinnowacyjnych rozwiązań, zwiększających konkurencyjność europejskiej gospodarki, która cierpi na deficyt technologiczny i przeregulowanie. “Polska ma dobrą pozycję do wzięcia aktywnego udziału w tej technologicznej rewolucji. Mamy przecież utalentowanych specjalistów i twórców technologii, prężne ośrodki badawcze i pewne grono przedsiębiorców będących w forpoczcie adopcji AI. Państwo tu jednak musi podjąć stanowcze, konsekwentne i skoordynowane międzyresortowo działania mające na celu udzielenie tym środowiskom wsparcia, czego nie widzimy w przedstawionym projekcie” – powiedział Tomasz Snażyk, CEO AI Chamber. Przepisy krajowe powinny być uchwalone do 2 sierpnia 2025 r., w tym dotyczące organów notyfikujących i jednostek notyfikowanych, modeli SI ogólnego przeznaczenia, zarządzania, sankcji finansowych oraz reguł poufności.

Reklama: iPoster przeprowadził badanie dotyczące częstotliwości odwiedzania przez Polaków galerii handlowych i tego, jakie nośniki reklamowe najbardziej przyciągają ich wzrok w tego rodzaju obiektach. Wyniki pokazują m.in., że: ponad połowa Polaków odwiedza galerie handlowe przynajmniej raz w miesiącu, z czego co piąty konsument minimum raz w tygodniu; częstotliwość bywania w centrach handlowych koreluje natomiast z postawą badanych wobec reklam – osoby częściej do nich chodzące, mają bardziej pozytywne nastawianie wobec przekazów marketingowych niż odwiedzający je rzadziej lub w ogóle; 41%. Polaków deklaruje, że w galeriach handlowych najbardziej ich uwagę przyciągają reklamy na nośnikach cyfrowych i dokładnie taki sam odsetek badanych chciałby na tych nośnikach widzieć informacje o aktualnych promocjach w sklepach.

Centra danych: Sztuczna inteligencja oraz generowane przez nią wyzwania będą wiodącymi tematami dla branży centrów danych w 2025 roku, zdaniem ekspertów firmy Vertiv. Prognozują oni, że nadchodzące miesiące miną pod znakiem: efektywności energetycznej: ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na moc centra danych staną się bardziej zależne od alternatywnych źródeł energii i mikrosieci; zwiększonej koncentracji na cyberbezpieczeństwie, ponieważ sztuczna inteligencja zarówno wspomaga, jak i komplikuje kwestie związane z cyfrową ochroną; Innowacji w zasilaniu i chłodzeniu, zwłaszcza rozwojem bezpośredniego chłodzenia cieczą.

Cyfryzacja: System ERP (92%), system analityczny Business Intelligence (78%) oraz platforma do zarządzania relacjami z klientami CRM (72%) to najpopularniejsze rozwiązania wspomagające zarządzanie w największych polskich przedsiębiorstwach sektora produkcyjno-wytwórczego, wynika z raportu “Cyfryzacja przemysłu: rola zintegrowanych systemów zarządzania w firmach produkcyjnych w Polsce” autorstwa NTT DATA Business Solutions. Celem jego opracowania było m.in. sprawdzenie stanu cyfryzacji wśród liderów produkcji w Polsce, potrzeb i wyzwań w zakresie wdrażania zintegrowanych systemów zarządzania produkcją oraz planów inwestycyjnych w obszarze systemów ERP i innowacji. Partnerem merytorycznym badania jest SAP Polska. “Przedstawiciele kluczowych firm produkcyjnych w kraju znają możliwości systemów wspierających zarządzanie. Ponad 9 na 10 firm ma wdrożony system ERP. Wszyscy uczestnicy badania wykorzystują średnio przynajmniej 6 z 11 wskazanych w ankiecie rozwiązań. Przebadanie 100 dużych przedsiębiorstw przemysłowych działających na rynku polskim, w tym C-level oraz top managementu z obszaru IT, produkcji i administracji, pozwala określić stan cyfryzacji rodzimej branży przemysłowej wśród firm zatrudniających największą liczbę pracowników” – skomentował Piotr Grzegorski, prezes zarządu w NTT DATA Business Solutions. “Zintegrowane platformy informatyczne wspierające produkcję takie jak system SAP zbudowane są na zasadzie rozwiązania core, czyli funkcjonalności podstawowej oraz specyficznych rozwiązań jak MES, PLM i APS. Rozwiązania te są natywnie zintegrowane i pozwalają na rozszerzenie funkcjonalności tam, gdzie przynosi to realne korzyści biznesowe. Takie podejście umożliwia pokrycie procesów biznesowych end-to-end, pozwalając jednocześnie na bardzo szybkie uruchomienie rozwiązań. Dostarczanie takiej platformy w modelu software-as-a-service, zapewnia firmom elastyczność i umożliwia dostosowywanie się do zmieniających się realiów na rynku” – wskazał Adam Adamczyk, Head of Digital Supply Chain CEE z SAP Polska.

Handel: Z badania przeprowadzonego przez PayPo – polskiego lidera usług BNPL (z ang. buy now, pay later) adresowanych do sklepów internetowych – wynika, że 61% Polaków dokonuje zakupów w czasie Black Friday, a 55% klientów odkłada część zaplanowanych wydatków specjalnie na tę okazję. Podczas najgorętszych wyprzedaży w roku aż 76% nabywa odzież i obuwie, a kwota zakupu zazwyczaj mieści się w przedziale 251-500 zł.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

Grupa Polsat Plus: Odnotowała 248,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 120,8 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Grupa Polsat Plus zakłada dalej rosnący poziom wskaźnika dług netto/EBITDA w związku z trwającą fazą inwestycyjną, poinformowała członek zarządu ds. finansowych Katarzyna Ostap-Tomann. Oczekuje ona, że kolejne kwartały pokażą siłę biznesową i operacyjną grupy. Grupa Polsat Plus jest “bardzo zainteresowana” pasmem zarówno 700, jak i 800 MHz w trwającej aukcji na te częstotliwości, poinformował prezes Mirosław Błaszczyk. Grupa Polsat Plus podtrzymuje szacunek, według którego segment “Zielona Energia” będzie kontrybuował inkrementalnie do EBITDA Grupy na poziomie 500-600 mln zł w 2026 r., poinformował wiceprezes ds. strategii Maciej Stec. W przyszłym roku Grupa podwoi produkcję energii z wiatru, dzięki planowanemu uruchomieniu projektu Drzeżewo.

TERG: Odda łącznie 72 tys. m2 powierzchni handlowej w formacie Auraparków do końca 2025 r., podała spółka. Jednocześnie poinformowała o otwarciu 600. sklepu sieci Media Expert w nowo oddanym Auraparku w Garwolinie.

Samsung: Zawarł porozumienie z Dowództwem Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni w zakresie rozwijania innowacyjnych rozwiązań, urządzeń oraz technologii telekomunikacyjnych, podała firma.

VeloBank: Zamierza wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję przy rozwoju hipoteki cyfrowej, zapowiedział wiceprezes Przemysław Koch.

Fabrity Holding: Odnotował 7,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto i 6,4 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA w I-III kw. 2024 r. (wzrost o 0,3 mln zł r/r) przy 56,1 mln zł przychodów ze sprzedaży usług (wzrost o 14% r/r), podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.

Wasko: Odnotowało 3,68 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 1,32 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Answear.com: Odnotowało 6,79 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2024 r. wobec 8,2 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

BLIK: Po wyrażeniu zgody przez Narodowy Bank Rumunii, Polski Standard Płatności (PSP) spodziewa się pierwszych płatności BLIK-iem w tym kraju z końcem przyszłego roku, zapowiedziała wiceprezeska PSP (operatora systemu) Monika Król.Od lipca do września br. użytkownicy BLIK-a zrealizowali 625,5 mln transakcji o wartości 89,4 mld zł, podał Polski Standard Płatności, operator systemu.

Kino Polska TV: Odnotowało 15,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 8,73 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

PMPG Polskie Media: Odnotowało 1,81 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 3,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Prezes PMPG Katarzyna Gintrowska ocenia, że realizacja strategii, która generuje na ten moment ujemny wynik, przełoży się na pozytywne wyniki w najbliższych miesiącach.

Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za październik br. wyniosły ok. 236 mln USD i były o ok. 9% niższe r/r, podała spółka. Asbis podtrzymał, że sprzedaż listopadowa pokaże, czy spółka utrzyma prognozę na 2024 r.

Allegro: Allegro Business, który od czerwca działa w Czechach i ma tam ponad 60 mln ofert dla biznesu, udostępniła wsparcie dla transgranicznych transakcji ze stawką VAT 0%, by umożliwić polskim firmom prostą sprzedaż B2B do Czech, podało Allegro.

Bank Pekao: Rozpoczął współpracę z Plan Be Eco, oferując klientom firmowym banku preferencyjne warunki korzystania z kalkulatora śladu węglowego, podał bank. Rozwiązanie pomoże klientom Pekao dostosować się do nowych obowiązków raportowych i wymogów biznesowych w obszarze ESG, podkreślono.

Meta: Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie, które zobowiązuje Metę do zaprzestania wyświetlania na Facebooku i Instagramie reklam z wizerunkiem Omeny Mensah i Rafała Brzoski, wprowadzających odbiorców w błąd. Sąd nakazał Mecie zaprzestanie wyświetlania reklam z fałszywymi informacjami o rzekomej śmierci, pobiciu, zatrzymaniu przez policję czy pseudo inwestycjach. Zakaz obowiązuje przez rok, co jest maksymalnym czasem w sprawach o ochronę dóbr osobistych. Meta ma 7 dni na realizację postanowienia. Sprawa jest odrębna od postępowania przed Urzędem Ochrony Danych Osobowych.

Asbis: Grupa podpisała umowę dystrybucyjną ze spółką ONERugged, która jest jednym z głównych producentów na świecie w segmencie komputerów przemysłowych klasy rugged. Asbis będzie dystrybuował pełną gamę urządzeń ONERugged. Dystrybucja obejmie 20 krajów rynków EMEA.

Lenovo: Mianował Matta Dobrodzieja na stanowisko prezesa regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) ze skutkiem natychmiastowym. Dobrodziej, urodzony w Polsce, obecnie mieszka w Stanach Zjednoczonych. Jest absolwentem University of South Carolina, gdzie uzyskał tytuł magistra ekonomii.

Zebra Technologies: Związek Cyfrowa Polska poinformował, że firma Zebra Technologies – dostawca rozwiązań cyfrowych umożliwiających organizacjom inteligentne łączenie danych, zasobów i ludzi – dołączył jako członek stowarzyszony do organizacji.

Xiaomi: W III kw. 2024 odnotowało rekordowy poziom przychodów (92,5 mld RMB, wzrost o 30,5% r/r), osiągając trzeci z rzędu kwartał dynamicznego wzrostu. Skorygowany zysk netto osiągnął 6,3 mld RMB, utrzymując historycznie wysoki poziom. Strategia premiumizacji marki poczyniła znaczne postępy, czego efektem jest osiągnięta marża zysku brutto, wynosząca 20,4%. Trzy główne obszary działalności marki – smartfony, produkty IoT (Internet of Things) i lifestyle oraz usługi internetowe – osiągnęły przychody w wysokości odpowiednio 47,5 mld RMB, 26,1 mld RMB i 8,5 mld RMB. Przychody ze sprzedaży inteligentnych pojazdów elektrycznych (EV) i innych nowych inicjatyw wyniosły 9,7 mld RMB. Ogółem wyniki Xiaomi w III kwartale 2024 roku, wsparte dynamicznie rozwijającym się ekosystemem „Human x Car x Home”, znacznie przekroczyły pierwotne szacunki, podała spółka.

Kindred Group: Grupa, której udziałowcem dominującym został francuski rząd przez firmę FDJ, działa nielegalnie w Polsce, wskazało Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych “Graj Legalnie” w liście otwartym przekazanym ambasadorowi Francji w Polsce, w którym wzywa Ambasadora do podjęcia działań wobec podmiotu. “Spółka ta od wielu lat prowadziła w Polsce działalność w zakresie nielegalnych gier w internecie, a obecnie oferuje polskim użytkownikom zakłady wzajemne bez zezwoleń, do listopada br. również kasyno online mimo państwowego monopolu i to bez odprowadzania podatków w Polsce, bez odpowiedniej ochrony użytkowników w zakresie ich danych osobowych oraz finansów. Naraża też polski Skarb Państwa na wielomilionowe straty wynikające z unikania płacenia podatków w Polsce” – powiedział prezes zarządu Stowarzyszenia na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów wzajemnych w Polsce Zdzisław Kostrubała, cytowany w komunikacie. Sprawa dotyczy nielegalnej i przestępczej działalności spółki Kindred Group i jej spółki zależnej Trannel International Ltd. Biorąc pod uwagę przejęcie Kindred przez FDJ (dominującym udziałowcem spółki jest Republika Francuska), które miało miejsce w październiku 2024 r. należy podkreślić, że obecnie to właśnie Republika Francuska jest faktycznie beneficjentem nielegalnych działań podmiotu, który uszczupla polski Skarb Państwa o dziesiątki milionów złotych, podało Stowarzyszenie. „Pomimo faktu, że ani jedna spółka z Kindred Group nie znajduje się w wykazie podmiotów uprawnionych do świadczenia usług w zakresie zakładów wzajemnych i gier hazardowych przez Internet, dostępnym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów RP, Kindred Group co najmniej od 5 lat oferuje usługi zakładów wzajemnych na terenie Polski. – dodał prezes Stowarzyszenia “Graj Legalnie”. W liście do ambasadora Francji w Polsce władze Stowarzyszenia proszą o adekwatną reakcję, która przywróci zasady poszanowania prawa w działalności pomiotu, którego dominującym akcjonariuszem jest Republika Francji. Podobne informacje z wezwaniem do podjęcia odpowiednich działań trafiły także do ministra finansów Andrzeja Domańskiego oraz do francuskiej spółki FDJ (właściciela Kindred Group prowadzącej nielegalną działalność w Polsce).

GIEŁDA, EMISJE, M&A

XTPL: Rozpoczął budowę księgi popytu w ramach oferty do 300 tys. akcji serii X prowadzonej w trybie subskrypcji prywatnej skierowanej do wybranych przez zarząd inwestorów na zasadach przewidzianych w uchwale emisyjnej, podała spółka. Cena emisyjna jednej akcji serii X zostanie ustalona po zakończeniu procesu budowy księgi popytu, który planowo potrwa do 26 listopada 2024 roku.

bolttech: Ogłosił przejęcie firmy Luxtrade, specjalizującej się w sprzedaży zregenerowanych urządzeń mobilnych, podała spółka.

QNA Technology: Przeprowadzi emisję do 270 tys. nowych akcji serii E w trybie oferty publicznej. Zarząd szacuje, że wartość oferty akcji wyniesie ponad 8 mln zł brutto, podała spółka. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na: kontynuację strategii w zakresie komercjalizacji opracowanej technologii syntezy i produkcji kropek kwantowych emitujących światło niebieskie oraz osiągnięcie gotowości do zawarcia umowy typu JDA (tzw. Joint Development Agreement, JDA) lub rozpoczęcia sprzedaży pilotażowej kropek kwantowych do klientów komercyjnych, a także zabezpieczenie finansowania kosztów działalności.

IMS: Nadzwyczajne walne zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie utworzenia kapitału rezerwowego na potrzeby wypłaty zaliczki na poczet podziału zysku netto za rok obrotowy 2024 i upoważnienia zarządu do dysponowania kapitałem rezerwowym na wypłatę zaliczki na poczet dywidendy, podała spółka. Wysokość zaliczki na każdą z 35 094 086 akcji spółki wyniesie 0,16 zł.

M&A w IT: CMT Advisory, Fordata Virtual Data Room opublikowały raport poświęcony fuzjom i przejęciom (M&A) w branży IT w okresie od 1 stycznia 2019 do 30 września 2024. Okazuje się, że w tym okresie w Europie przeprowadzono łącznie 12 945 transakcji na udziałach i akcjach podmiotów z branży IT, z czego 231 przypada na Polskę. Polski rynek do pewnego stopnia odzwierciedlał trendy zaobserwowane na rynku europejskim. Największa aktywność transakcyjna miała miejsce w latach 2021-2022, kiedy przeprowadzono po 52 transakcje w każdym roku. Pomimo bliskości wojny w Ukrainie polskie spółki technologiczne nadal przyciągają zagraniczny kapitał. Jak pokazują dane zawarte w raporcie od 2023 roku liczba transakcji M&A w sektorze IT, zarówno w Europie, jak i w Polsce, spadła do poziomów sprzed pandemii, a od 5 kwartałów liczba przeprowadzanych transakcji utrzymuje się na stabilnym poziomie między 460 a 485. Stabilizacja na rynku transakcyjnym koresponduje z okresem stabilizacji makroekonomicznej. Jednocześnie zauważalny jest wzrost wycen firm technologicznych, co znajduje odzwierciedlenie w rosnących medianach mnożników EV/S oraz EV/EBITDA. Pomimo trudniejszych warunków rynkowych w 2023 i pierwszej części 2024 roku branża IT pozostaje strategicznie ważna, a dobrze prosperujące firmy technologiczne wciąż przyciągają kapitał i są dobrze wyceniane. Może to być również jedną z przesłanek nadchodzącego ożywienia na rynku transakcyjnym. Spadek inflacji w Europie, nadal duży potencjał konsolidacyjny rynku IT, rosnące znaczenie transformacji cyfrowej i rozwój algorytmów sztucznej inteligencji mogą stanowić czynniki pobudzające aktywność transakcyjną w przyszłości. “Branża IT od wielu lat pozostaje jednym z najważniejszych sektorów na rynku fuzji i przejęć (M&A). To właśnie technologia napędza innowacje, pozwala firmom na skalowanie działalności i optymalizację operacji. W dobie cyfryzacji niemal każdy sektor gospodarki potrzebuje rozwiązań IT, co sprawia, że ten segment rynku przyciąga uwagę inwestorów. Przejęcia firm IT oferują nie tylko dostęp do nowoczesnych technologii, ale także szansę na wzmocnienie pozycji rynkowej, przejęcie wykwalifikowanych pracowników i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Dynamiczny rozwój technologii takich jak sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa czy cyberbezpieczeństwo czyni sektor IT kluczowym elementem strategii rozwojowych wielu globalnych graczy. To sprawia, że sektor IT, pomimo spadku aktywności transakcyjnej względem rekordowych lat 2021-2022, nadal stanowi istotny segment rynku transakcyjnego. W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku transakcje na spółkach IT stanowiły niemal 17,5% wszystkich transakcji M&A w Europie.” – komentuje Jakub Multański, Menedżer w CMT Advisory. „Obszary takie jak sztuczna inteligencja, oprogramowanie i usługi chmurowe pozostają na czele zainteresowania inwestorów, wpisując się w globalne trendy. Polska, z dynamicznie rozwijającym się rynkiem IT oraz wzrostem konsolidacji w segmencie telekomunikacyjnym, odgrywa coraz większą rolę na europejskiej scenie M&A. Wspierana przez wysoką płynność kapitałową private equity i korzystne warunki makroekonomiczne, branża TMT ma szansę utrzymać dynamikę rozwoju również w przyszłych latach” – dodał Marcin Rajewicz, Key Account Manager, ekspert ds. rynków finansowych w Fordata.

Wordware: Startup Filipa Kozery, rozwijający system operacyjny do budowania agentów AI, ogłosił rundę seed 30 mln USD zebranych od funduszy takich jak Spark Capital, Felicis, Y-Combinator. Polskim akcentem są też aniołowie biznesu: Bartek Pucek, Tomasz i Piotr Karwatka, a także fundusz Innovation Nest. Jak podano, startup ma “setki tysięcy” użytkowników oraz klientów, takich jak Instacart, Runway, Metadata, czy aiSDR.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

XTB: Szykuje agenta AI do wsparcia klienta i chce, by to rozwiązanie pojawiło się w niektórych regionach w przyszłym roku, poinformował ISBtech head of AI w XTB Tomasz Gawron. Fintech pracuje także nad wdrożeniem sztucznej inteligencji w procesie onboardingu i customer support. XTB wewnętrzne wdrożył narzędzia generatywne, z których korzysta ponad 600 pracowników firmy generujących do 100 tys. zapytań miesięcznie.

Revolut: Przekroczył 50 mln klientów na świecie, zaś w Polsce przekroczył w br. 4 mln klientów i chce mieć 5 mln w przyszłym roku, podała firma.

DataWalk Inc.: Podpisał umowę z Morgan Stanley & Co z siedzibą w Nowym Jorku na zakup licencji DataWalk w ramach pierwszego etapu budowy przez bank systemu analitycznego opartego na analityce grafowej nowej generacji, podał DataWalk. Morgan Stanley początkowo wykorzysta system DataWalk do stworzenia korporacyjnej platformy w dziale zgodności (compliance), stosując technologię grafu wiedzy (knowledge graph) do analityki przestępstw finansowych.

Creotech Instruments: Podpisał umowę z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w sprawie realizacji projektu “Space weather nanosatellites system enhancement phase 0/A”, w którym Creotech Instruments jest liderem (prime contractor), podała spółka. Wartość Fazy 0-A (projektowej, objętej kontraktem) wynosi ok. 175 tys. euro, z czego około połowa przypada na Creotech. Creotech Instruments liczy na kolejne rozmowy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w celu negocjowania kontraktu na realizację satelity i ewentualnej konstelacji, w oparciu o projekt realizowany w fazie 0-A misji Space Weather, na który właśnie podpisano umowę, podała spółka. Całkowity koszt budowy, wyniesienia i operacji misji jest szacowany na kwotę kilkunastu milionów euro, natomiast wartość kontraktu dla fazy 0-A wynosi 175 tys. euro.

XTPL: Opracował prototyp multigłowicy do druku autorską technologią UPD (Ultra Precise Dispensing), podała spółka. Umożliwił on demonstrację równoległego i precyzyjnego druku z 8 dysz jednocześnie, przy zachowaniu niezależności sterowania każdym z 8 kanałów. Prototyp spotkał się z dużym zainteresowaniem podczas prezentacji skierowanej do wybranych, kluczowych klientów z branży zaawansowanej mikroelektroniki. Prace B+R nad multigłowicą będą kontynuowane w latach 2025-2026 w bliskim dialogu z zainteresowanymi klientami, zadeklarowano.

Paymentic: Operator płatności online zadebiutował na polskim rynku, oferując zaawansowane i bezpieczne rozwiązania płatnicze dla sklepów internetowych, podała spółka. Firma umożliwia szeroki wybór metod płatności, od BLIK-a, poprzez przelewy online i paysafecard, aż po rozwiązanie DirectBilling, w którym jako jedyna na rynku wprowadziła dodatkowy etap weryfikacji. Pozwoliło to zredukować liczbę oszustw poniżej 1%, podkreślono.

Payback: Odsetek uczestników Programu Payback deklarujących chęć skorzystania z wyprzedaży w Black Friday i Cyber Monday spadł o 2 pkt proc. r/r do 37%, wynika z badania Payback. Jednocześnie ponad 54% ankietowanych nie podęła jeszcze decyzji w tej sprawie.

Komputronik: Wprowadził własną aplikację zakupową, która ma zapewnić użytkownikom wygodę w dokonywaniu transakcji handlowych oraz dostęp do licznych okazji zakupowych i atrakcyjnych ofert, podała spółka. Z badania na zlecenie Komputronika wynika m.in., że ok. 74% konsumentów korzysta z dedykowanych aplikacji mobilnych, aby kupować elektronikę, a 76% używa ich do sprawdzania lub porównywania cen.

Mennica Polska: W ramach aglomeracji warszawskiej działa ok. 470 biletomatów należących do Mennicy Polskiej. Ich lokalizacja w większości przypadków pokrywa się z lokalizacjami automatów firmy ASEC (ok. 260 sztuk), które w ostatnim czasie zostały wyłączone z użytku.

Google: Ponad 80 organizacji z 24 krajów Europy (w tym z Polski!) wybranych w ramach @Googleorg AI Opportunity Fund  otrzyma wsparcie @CPI_foundation oraz 15 mln € na szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji dla ponad 20 000 osób, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności defaworyzowanych, podało Google na platformie X.

Vectra: Wprowadza autorskie narzędzie CallAI wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję do pogłębionej analizy rozmów z klientami. Technologia, oparta na Google Cloud, automatycznie analizuje 100% rozmów w czasie rzeczywistym, zwiększając jakość obsługi i efektywność sprzedaży. Firma planuje udostępnić swoje rozwiązanie jako usługę komercyjną dla zewnętrznych podmiotów.

Amazon: Od 21 listopada do 2 grudnia na Amazon.pl trwa Black Friday Week. Na klientów Amazon.pl czekają okazje na dziesiątki tysięcy produktów w cenach niższych nawet o 30%.

RTV Euro AGD: W listopadzie RTV Euro AGD otworzy swoje sklepy w czterech miastach – Wrocławiu, Mikołowie, Bydgoszczy i Szczecinie. Tym samym sieć posiadać będzie 341 salonów sprzedaży w 229 miastach w Polsce.

IdoSell: Platforma IdoSell – należąca do lidera technologii e-commerce w Polsce grupy IAI – stworzyła dedykowane rozwiązanie, które wspiera rozwój sklepów internetowych poprzez ułatwienie developerom tworzenia aplikacji i dotarcia do klientów – IdoSell Apps. Głównym celem tej platformy z aplikacjami jest dostarczenie narzędzi, które pozwolą usprawnić zarządzanie sklepem, automatyzacje procesów oraz integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. IdoSell Apps zostało oparte na modelu Open SaaS, dzięki czemu implementacja konkretnych narzędzi i wdrażanie innowacji jest bezproblemowe oraz intuicyjne.

Goodspeed: Rozszerzył obszar dostaw o blisko 500 nowych lokalizacji, zamieszkałych łącznie przez ponad 600 tys. osób. W nowej strefie dostaw obejmującej blisko 500 nowych lokalizacji, są m.in. Świnoujście, Szczecinek, Wałcz (woj. zachodniopomorskie), Bolesławiec – województwo dolnośląskie, Kwidzyń – województwo pomorskie; Brodnica i Rypin (województwo kujawsko-pomorskie), także inne miejscowości w woj. mazowieckim m.in. Garwolin, w woj. wielkopolskim Nowy Tomyśl, w woj. lubuskim Międzyrzecz.

Credit Agricole: Klienci mogą w pełni korzystać z wyjątkowego rozwiązania. Poprzez specjalny panel, bez wychodzenia z domu, zawnioskują o kredyt hipoteczny i załączą niezbędne dokumenty. Jedynie podpisanie umowy wymaga osobistej wizyty w oddziale. Proces zdalnej hipoteki Credit Agricole wprowadził w październiku 2023 roku w trybie pilotażu. Aktualnie bank zakończył testy i w pełni wdrożył to rozwiązanie.

IdoSell: Platforma IdoSell – należąca do Grupy IAI – stworzyła dedykowane rozwiązanie, które wspiera rozwój sklepów internetowych poprzez ułatwienie developerom tworzenia aplikacji i dotarcia do klientów – IdoSell Apps. Głównym celem tej platformy z aplikacjami jest dostarczenie narzędzi, które pozwolą usprawnić zarządzanie sklepem, automatyzacje procesów oraz integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. IdoSell Apps zostało oparte na modelu Open SaaS, dzięki czemu implementacja konkretnych narzędzi i wdrażanie innowacji jest bezproblemowe oraz intuicyjne.

XTPL: Spółka potwierdziła zamówienie złożone przez Åbo Akademi University w Turku w Finlandii na dostawę urządzenia Delta Printing System. Urządzenie DPS będzie wykorzystywane w pracach badawczo-rozwojowych w obszarach: fotoniki oraz elektroniki biomedycznej.

Revolut: Udostępnił metodę płatności BLIK. Klienci Revolut mogą płacić BLIK-iem w całym polskim e-commerce, coraz większej liczbie zagranicznych platform zakupowych, w terminalach płatniczych w sklepach stacjonarnych, a także wypłacać gotówkę z ponad 20 tys. bankomatów w całym kraju.

Signius: Dostawca zaawansowanych rozwiązań do zdalnego podpisywania dokumentów nawiązał współpracę z Superpolisą Ubezpieczenia. Dzięki wdrożeniu platformy SIGNIUS Professional jedna z największych multiagencji w Polsce zyskuje pełne wsparcie w zakresie zdalnego podpisywania umów i obiegu dokumentów cyfrowych. Umożliwi to agentom i pośrednikom szybkie i bezpieczne zawieranie umów o współpracy, aneksów oraz umów handlowych z dostawcami i kontrahentami.

Cisco: Zespół Cisco Talos, zajmujący się analizą zagrożeń cybernetycznych, odnotował nową falę ataków prowadzonych przez rosyjskojęzyczną grupę UAT-5647, znaną również jako RomCom. Ataki te, trwające od końca 2023 roku, są wymierzone w instytucje w Polsce i Ukrainie. Celem tych działań jest uzyskanie długoterminowego dostępu do danych oraz ich kradzież, co może prowadzić do poważnych konsekwencji dla bezpieczeństwa narodowego i stabilności instytucji w regionie. W obliczu tego rosnącego zagrożenia, kluczowe jest, aby organizacje podejmowały odpowiednie kroki w celu ochrony swoich danych i infrastruktury.

Mastercard: Click to Pay, czyli nowy, globalny standard płatności kartą w internecie, jest dostępny w coraz większej liczbie polskich sklepów internetowych. Dzięki współpracy z Mastercard, firmy takie jak Autopay, PayU, Przelewy24 oraz Tpay, obsługujące płatności online w polskim e-commerce, wdrożyły Click to Pay i udostępniają go swoim klientom – platformom i sklepom prowadzącym działalność w internecie. Konsumenci, którzy przy płatności kartą zapiszą ją do Click to Pay oraz dodadzą urządzenie do zaufanych, przy kolejnych zakupach zostaną automatycznie rozpoznani, a płatność będzie mogła się odbyć jednym kliknięciem. Co drugi Polak kupujący w internecie jest otwarty na korzystanie z płatności Click to Pay.

Microsoft: Ogłosił ok. 80 nowych produktów i funkcji. Nowości ogłoszone podczas tegorocznej edycji Microsoft Ignite obejmują: aktualizacje Copilot Studio, które ułatwiają tworzenie i dostosowywanie agentów dzięki nowym autonomicznym możliwościom, funkcjom głosowym i graficznym oraz obszernej bibliotece agentów. Copilot Actions udostępnia nowe szablony promptów, które pomagają zautomatyzować powtarzające się zadania, takie jak proszenie o aktualizacje statusu, kompilowanie raportów lub planowanie codziennych wiadomości e-mail z podsumowaniem. Funkcja ta znajduje się obecnie w prywatnej wersji zapoznawczej. Przedstawił Windows 365 Link, bezpieczne urządzenie zapewniające płynny dostęp do komputerów w chmurze. Obecnie w wersji zapoznawczej, będzie ogólnie dostępne w pierwszej połowie 2025 roku. Microsoft zwiększa bezpieczeństwo dzięki uruchomieniu Microsoft Security Exposure Management, co jest kluczowym krokiem w transformacji cyberbezpieczeństwa. Wykorzystując kompleksowe badania zagrożeń i szeroki wgląd firmy Microsoft w sygnały bezpieczeństwa, narzędzia te zapewniają ochronę przed powszechnie obserwowanymi technikami ataków. Pakiet obejmuje Attack Surface Management, Attack Path Analysis i Unified Exposure Insights – rozwiązania, które zapewniają zespołom bezpieczeństwa niezrównaną widoczność i wgląd w ich krajobraz ryzyka.

Blackrock: Microsoft podał, że firma poczyniła znaczne postępy w transformacji cyfrowej dzięki platformom Azure, Dynamics 365 i Microsoft 365 Copilot. Ich platforma Aladdin oferuje teraz nowe możliwości generatywnej sztucznej inteligencji oparte na środowisku Microsoft Copilot.

Genetec Inc.: Zgodnie z raportem kontroli dostępu 2024 firmy Omdia, dostawca technologii zunifikowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa publicznego, wspierania procesów operacyjnych i analityki biznesowej, konsekwentnie zdobywał udział w rynku w ciągu ostatnich sześciu lat. Genetec umocnił swoją pozycję światowego lidera i uplasował się na 2. miejscu na świecie w zakresie oprogramowania do kontroli dostępu. “Wielu starszych dostawców kontroli dostępu polega na przejęciach w celu zwiększenia swojego udziału w rynku, firma Genetec jednak osiągnęła szybki wzrost organiczny dzięki innowacjom i inwestycjom w nowe technologie. W ciągu ostatniego roku wprowadziliśmy Security Center SaaS, HID Mercury Security MP, Axis Powered by Genetec, oraz moduł I/O we współpracy z STid w ramach naszej europejskiej oferty systemów kontroli dostępu o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Świadczy to o naszym zaangażowaniu w rozszerzanie oferty kontroli dostępu poprzez innowacje i partnerstwa, oraz o otwarciu na kolejny  wzrost” – powiedział Christian Morin, wiceprezes ds. inżynierii produktu w Genetec Inc.

Erli: Drugi największy marketplace w Polsce właśnie wprowadził innowacyjną usługę, która może zmienić sposób dokonywania zakupów online – Gwarancję Darmowego Zwrotu. Za 1,99 zł klienci ERLI mogą skorzystać z wyjątkowej możliwości darmowego zwrotu produktów za pośrednictwem Paczkomatów InPost. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które ma zwiększać komfort i bezpieczeństwo zakupów online, upraszczać proces zwrotów i jest dostępne dla wszystkich zamówień z dostawą do automatów paczkowych InPost.

Hewlett Packard Enterprise (HPE): Przedstawił usprawnienia w chmurze HPE GreenLake, upraszczając zarządzanie złożonymi hybrydowymi środowiskami IT, umożliwiając tym samym większą elastyczność i innowacyjność działania klientów.  “Aby w pełni wykorzystać potencjał chmury hybrydowej i sztucznej inteligencji, przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań zaprojektowanych specjalnie pod kątem zastosowań hybrydowych” – powiedziała Fidelma Russo, wiceprezeska i dyrektor generalna ds. chmury hybrydowej oraz CTO w HPE. „Dziś z dumą przedstawiamy najbardziej kompletne jak dotąd portfolio HPE GreenLake. Dzięki wprowadzonym nowościom, chmura HPE GreenLake zapewnia przygotowany na dalsze modernizacje chmurowy model operacyjny dla zwirtualizowanych obciążeń natywnych dla chmury i sztucznej inteligencji”. Wśród aktualizacji wskazano na: oprogramowanie HPE VM Essentials (VME). Nowe rozwiązanie upraszcza zarządzanie dzięki zintegrowaniu istniejących zwirtualizowanych obciążeń z nowym hiperwizorem HPE VME. Dzięki zastosowaniu chmury HPE GreenLake i rozwiązania HPE VM Essentials użytkownicy mogą ograniczyć całkowity koszt posiadania (TCO) nawet 5-krotnie. HPE Alletra Storage MP X10000, zaprojektowany z myślą o skali eksabajtowej model X10000 osiąga nawet 6-krotnie wyższą wydajność w porównaniu z rozwiązaniami oferowanymi przez konkurencję. Nowe rozwiązania dla podmiotów działających w obszarach regulowanych. HPE wprowadzi „zarządzanie rozłączone” (z ang. disconnected management) do swojej oferty rozwiązań chmur prywatnych i blokowych pamięci masowych, umożliwiając korzystanie z chmury w lokalizacjach, które nie mogą mieć połączenia z Internetem. HPE Private Cloud AI, opracowana wspólnie z NVIDIA, rozszerza swój ekosystem partnerów i obsługiwane zastosowania. Firma HPE rozszerzyła program Unleash AI o sześciu nowych partnerów: Codeium, Contextual.AI, Dataiku, IronYun, Securiti i Writer.

Deloitte: HPE podało, że firmy pogłębiają współpracę, dzięki czemu Deloitte wdroży swoje rozwiązania AI, takie jak C-Suite AI, na bazie HPE Private Cloud AI.

Comarch: Oprogramowanie spółki podnosi efektywność m.in. w sieci kawiarni Hard Rock Cafe, Górskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym czy przy produkcji kamperów w firmie Wavecamper.

Axis: Ogłosił 9. generację swojego procesora SoC (System on Chip). Układ ARTPEC-9 kontynuuje i udoskonala możliwości i funkcje poprzednich generacji procesorów firmy: wyjątkowo niski bitrate, analiza oparta na sztucznej inteligencji, wysokiej jakości przetwarzanie obrazu oraz wzmocnione cyberbezpieczeństwo. Ponadto, ARTPEC-9 jako pierwszy obsługuje sprawdzony standard kodowania wideo AV1 od Alliance for Open Media (AOM). W połączeniu z technologią Axis Zipstream, AV1 umożliwia łatwe zmniejszenie kosztów przechowywania danych bez rezygnacji ze szczegółów potrzebnych przy dochodzeniu kryminalistycznym.

Asseco Poland: Wartość oferty w konsorcjum z NASK na utrzymanie systemu bezpieczeństwa ZUS wyniosła 229 mln zł brutto.

zondacrypto: Kryptowalutowy lider regionu CEE, został sponsorem tytularnym Loży Honorowej francuskiego AS Monako. “Po szerokiej ekspozycji międzynarodowej dzięki obecności na rynkach włoskim i polskim, przyszedł czas na Monako. Współpracujemy z Top Marques Monako i Fundacją Księżnej Monako Charlene. Partnerstwo z jednym z najbardziej utytułowanych francuskich klubów to dla nas powód do dumy i atrakcyjna perspektywa biznesowa. A przede wszystkim szansa na przełamywanie kryptowalutowych stereotypów i edukowanie użytkowników na kolejnym rynku” – powiedział Przemysław Kral, CEO zondacrypto.

Uber: Wystartował z nową usługą “Odbiór w lokalu”. Dzięki niej użytkownicy mogą zlecać kierowcom dostawę towarów bezpośrednio ze sklepów stacjonarnych (od odzieżowych po apteki), a nawet odbiór przesyłek z automatów paczkowych. Z usługi osobistego posłańca można skorzystać w cenie niewiele wyższej niż Uber Paczka. Usługa ruszyła w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i w Trójmieście.

OPPO: Zaprezentowało smartfon premium, OPPO Find X8 Pro, przeznaczony wyłącznie na rynki europejskie. Zarówno OPPO Find X8 Pro, jak i OPPO Find X8, wyposażono w najnowszą generację systemu ColorOS 15, która została wzbogacona o pełen zestaw rozwiązań OPPO AI.

Huawei: Smartwatche z serii WATCH GT 5 i GT 5 Pro otrzymują aktualizację, która umożliwi płatności zbliżeniowe użytkownikom smartfonów z systemem iOS. Dystrybucja pakietów aktualizacyjnych się rozpoczęła i będzie sukcesywnie docierać do wszystkich urządzeń na przestrzeni najbliższych 2-3 tygodni, a jej zakończenie planowane jest na pierwszy tydzień grudnia.

Check Point: Odpowiedzią na współczesne wyzwania cybernetyczne ma być m.in. oparte na sztucznej inteligencji nowe oprogramowanie Check Point Quantum Firewall R82. Oferuje ono nowe silniki AI, szyfrowanie post-kwantowe, przyspieszone DevOps i większą prostotę obsługi centrów danych. “Zagrożenia nadal mnożą się wykładniczo, a organizacje potrzebują inteligentnych rozwiązań, które pozwolą im być o krok przed nimi. Nasz zestaw narzędzi prewencyjnych opartych na sztucznej inteligencji nie tylko wprowadza innowacje światowej klasy, ale także koncentruje się na prostocie i rezyliencji systemów — powiedziała Nataly Kremer, dyrektor ds. produktów w Check Point Software Technologies.

Huawei: Tegoroczną edycję Huawei Connect, flagowego wydarzenia Huawei, rozpoczęło forum TECH4ALL. Firma, wraz z partnerami inicjatywy przybliżyła zrealizowane i planowane projekty, mające na celu zwiększenie cyfrowej inkluzywności oraz promowanie zrównoważonego rozwoju. Zaprezentowane zostały programy, które przyczyniają się do realizacji cyfrowej i ekologicznej transformacji Europy.

Zalando: Brytyjska marka modowa NEXT zawarła umowę z oddziałem B2B Zalando, ZEOS, powierzając jej realizację większości zamówień online w Europie kontynentalnej. Partnerstwo umożliwi NEXT uproszczenie procesów logistycznych i maksymalizację wydajności zarządzania zapasami, przy wykorzystaniu jednej puli magazynowej. Współpraca jest ważnym krokiem w rozwoju ZEOS na platformie Zalando, jak i poza nią.

SD Worx: Europejski dostawca rozwiązań dla HR, został uznany przez firmę analityczną Everest Group za lidera w zestawieniu Multi-country Payroll Solutions PEAK Matrix 2024 EMEA. Wyróżnienie to podkreśla międzynarodowe znaczenie SD Worx, silne relacje z klientami i partnerami oraz innowacyjne rozwiązania.

baramundi software: Zaprezentował najnowszą wersję baramundi Management Suite (bMS) – 2024 R2, która wprowadza szereg nowych i ulepszonych funkcji do kompleksowego zarządzania urządzeniami z systemem Linux, współzarządzania systemami Windows z Microsoft Intune oraz uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) na potrzeby dostępu administratorów IT.

Grupa Cerrad: Zdecydowała się na rozwiązania z portfolio SAP m.in. w zakresie Customer Experience.

Sener Polska: Podpisał kontrakt z firmą Leonardo na dostarczenie modeli lotnych mechanizmów, które będą stanowić część satelity w misji Vigil Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)