Warszawa, 20.08.2024 (ISBnews) – Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai powinien przyciągnąć wysoki poziom zainteresowania i 1,5 mln gości, ocenia w rozmowie z ISBnews zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai Eliza Klonowska-Siwak z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Podkreśliła, że wśród 161 krajów uczestniczących w Wystawie Expo tylko ok. 40 krajów przystąpiło do budowy pawilonów – w tym Polska. Wydarzenia promujące polską gospodarkę, kulturę i naukę odbędą się również poza terenem Wystawy Expo zlokalizowanej na wyspie Yumeshima – tj. w Osace i innych miastach, jak Kioto i w stolicy kraju – Tokio.
“Mniej więcej 1,5 mln osób odwiedziło Pawilon Polski podczas Wystawy Światowej Expo 2020 Dubai i chcemy oczywiście utrzymać ten poziom zainteresowania w Japonii podczas Expo 2025 Osaka, Kansai. Organizator spodziewa się ok. 28 mln wizyt. Mamy odwrócony scenariusz tego, co działo się w Dubaju, gdzie większą część stanowili odwiedzający spoza Zjednoczonych Emiratów Arabskich, natomiast w Japonii spodziewamy się wizyt Japończyków, nawet w szczególności z regionu Kansai” – powiedziała Klonowska-Siwak w rozmowie z ISBnews, zastrzegając, że szacunki mogą być wyższe.
“Od początku tego roku wszystkie nasze działania promocyjne, komunikacyjne zmierzają, by rozbudzać zainteresowanie Polską. Jesteśmy częstym bywalcem mediów japońskich i jesteśmy rozpoznawalni na tle pozostałych krajów. Polska zapisała się w pamięci Japończyków jako taki kraj, który na wystawach światowych jak dotąd prezentował się bardzo dobrze. Nie mówię, że jesteśmy w pierwszej trójce krajów, ale na pewno przyciągamy uwagę. Mamy piękną architekturę Pawilonu, nawiązującą do naszych tradycji i wpisującą się w trendy japońskie. Pierwszym elementem, który chcemy uwypuklić podczas Expo jest właśnie wątek architektoniczny” – dodała.
Podkreśliła, że Polska znalazła się “w niewielkiej elitarnej garstce” krajów, które zaprezentują własny projekt Pawilonu.
“Bryła naszego pawilonu wskazuje na bardzo duży poziom skomplikowania i większość firm odmówiła nam współpracy, twierdząc, że mamy za mało czasu na realizację tak skomplikowanego projektu. Ale udało nam się zainteresować tym projektem i wyłonić konsorcjum budowlane, które podjęło się tego zadania. Architektura Pawilonu nawiązuje do dynamizmu polskiego społeczeństwa, do rysu Polaka, który jest młody, otwarty, kreatywny, z mnóstwem pomysłów. Bryła Pawilonu ma symbolizować rozchodzącą się falę kreatywności i wyrażać dynamizm Polaków – wyjaśniła Klonowska.
Zawartość ekspozycji Pawilonu Polski, podobnie jak projekt architektoniczny, będzie podporządkowana hasłu: kreatywność.
“Chcemy, by nasza ekspozycja z instalacjami artystycznymi była tym drugim elementem przyciągającym uwagę, niosącym przesłanie o Polsce jako kraju ludzi otwartych, wykształconych, pełnych odwagi w myśleniu” – podkreśliła Komisarz.
“Niestety, dużym minusem jest to, że teren Wystawy Expo jest mały – tylko 155 ha, przez co Pawilon Polski liczy ok. 1 000 m2, czyli dwukrotnie mniej od tego, który mieliśmy w Dubaju. Staramy się zatem, by ekspozycja Pawilonu była szczególnie interesująca” – dodała.
Promocja kultury i nauki, turystyki oraz gospodarki, przygotowania przez 12 polskich regionów będzie prezentowana również podczas wydarzeń organizowanych, poza Pawilonem Polski.
“Wydarzenia będziemy organizować nie tylko na terenie Pawilonu, ale też na terenie Wystawy, w różnorakich przestrzeniach wystawienniczych, eventowych, w przestrzeni miejskiej w Osace, ale także w innych miastach” – zapowiedziała Komisarz.
1 października 2025 r. odbędzie się “Polski Dzień Narodowy” podczas Wystawy Expo w Osace. 30 czerwca odbędzie się wydarzenie związane z prezydencją Polski w Radzie Europy i planowane są wspólne wydarzenia z innymi krajami UE.
Program promocji kultury przygotowywany przez zespół Departamentu Wystawy Expo w PAIH powstaje we współpracy z wiodącymi polskimi instytucjami kultury. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołało Zespół zadaniowy ds. promocji kultury polskiej na Expo, w którym naturalnie znalazła się PAIH oraz m.in. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Adama Mickiewicza, Polski Instytut Sztuki Filmowej.
“Oczywiście, trwają jeszcze rozmowy ze wszystkimi partnerami, z którymi planujemy rozmaite wydarzenia. Mamy głównego partnera do konsultacji w zakresie promocji twórczości Fryderyka Chopina, którym jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Pawilon Polski będzie miał kameralną salę koncertową, gdzie będą odbywały się trzykrotnie w ciągu dnia recitale chopinowskie. Na obecną chwilę finalizujemy kwestie formalne z partnerami Programu promocji kultury”- poinformowała Komisarz.
Wskazała, że 75% odwiedzających Wystawę Expo i Pawilon Polski to mieszkańcy tego azjatyckiego regionu świata, a pozostali – 25% to przybysze spoza regionu.
Przygotowania do Wystawy Expo odbywają się w skomplikowanej sytuacji geopolitycznej na świecie. W związku z trwającą wojną na Ukrainie, Rosja jest wykluczona z udziału w Expo.
“W naszej narracji o Polsce podczas Expo będziemy budować obraz Polaka, który jest młody, otwarty, wykształcony, ale też solidarny. Umiejętność pochylenia się Polski nad innymi narodami, nad innymi krajami, jest czymś, czym na pewno chcielibyśmy się pochwalić, ale nie mówiąc o tym wprost. Chcemy podkreślać, że społeczeństwo polskie zwraca uwagę na tych, którym w danym momencie jest trudniej. Solidarność polska znana na świecie bardzo szeroko – również w Japonii, budzi bardzo pozytywne emocje” – podsumowała Klonowska.
Expo 2025 w Osace, Kansai rozpocznie się 13 kwietnia 2025 r.
Na początku sierpnia PAIH podała, że konsorcjum firm Nagashima Co., Ltd., JSC Corporation i Finasi SPI JV Turnkey Projects Contracting – FZCO rozpoczęło budowę Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace. Budynek ma zostać ukończony w lutym 2025 r.
Renata Oljasz
(ISBnews)