Wittchen ‘mocno dopracuje’ wyniki w 2024, ograniczy inwestycje w logistykę do 40 mln zł

Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) – Grupa Wittchen jest w stanie “mocno dopracować wyniki w 2024 r.”, chce poprawić efektywność, ustabilizować marżę brutto na wysokim poziomie, a także utrzymać ścisłą kontrolę kosztów, poinformował prezes Jędrzej Wittchen. Celem jest dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2024 r. Inwestycje w logistykę zostaną ograniczone do ok. 40 mln zł.  

Grupa Wittchen podkreśliła, że ubiegły rok przyniósł nowe wyzwania za sprawą pogorszenia nastrojów konsumenckich, co przełożyło się na zmniejszenie dynamiki sprzedaży spółki. Wittchen musiał “szybko zrewidować” plany inwestycyjne i wprowadzić działania zmierzające zarówno do ochrony rentowności, jak i poprawy sprzedaży. 

“Nasze plany na 2024 r. to ścisła kontrola kosztów oraz działania zmierzające do poprawy efektywności w całej grupie, stabilizacja marży brutto na wysokim poziomie i utrzymanie dwucyfrowego wzrostu sprzedaży w 2024 r. […] wzrost przychodów to jeden aspekt, ale podkreślam naszą pracę nad zwiększaniem rentowności i może wzrost przychodów nie będzie zbyt imponujący, ale jesteśmy w stanie mocno dopracować nasze wyniki w tym roku” – powiedział Wittchen podczas wideokonferencji prasowej.

“Nasze plany na 2024 r. to też umacnianie pozycji lidera w Polsce i budowanie silnej pozycji za granicą, cały czas dbanie o efektywność m.in. sieci sprzedaży (ograniczanie nierentownych placówek, rozmowy ws warunków najmu lokali,), szukanie oszczędności. Bardzo przydały się nasze inwestycje w logistykę, w którą będziemy inwestować dalej. […] Myśleliśmy o wydatkach rzędu 100 mln zł, ale jednak zamkną się one kwotą 40 mln zł – w tym roku 20% tej kwoty, a w przyszłym 80%. Na rynku budownictwa ceny poszły dwu-trzykrotnie w górę, więc doinwestujemy infrastrukturę istniejącej hali, rozbudowa własnego centrum logistycznego nastąpi od IV kw. 2024 r.” – dodał.

W ub.r. spółka zapowiadała inwestycję w zakup działki i budowę nowego centrum logistycznego o powierzchni ok. 30 tys. m2 (z możliwością rozbudowy) w związku z bardzo dynamicznym wzrostem sprzedaży w poprzednich kwartałach, a potem zasygnalizowała odroczenie decyzji o tej inwestycji.  Obecnie grupa posiada własne centrum logistyczne w Palmirach o powierzchni ok. 14 tys. m2, które zostało rozbudowane w 2020 r. i obsługuje zamówienia na wszystkie kraje, gdzie jest obecna spółka. Grupa zbuduje w centrum logistycznym w Palmirach trzecią halę magazynową o powierzchni 3,6 tys. m2 i zmodyfikuje wyposażenie w hali nr. 1 o nową linię do obsługi przesyłek. 

Prezes wskazał też, że po spadku przychodów ze sprzedaży w I kw. br. o 3% z powodu efektu bardzo wysokiej bazy roku ubiegłego, w kolejnych miesiącach i kwartałach nie będzie już trendu spadkowego.

Wittchen miał 93,1 mln zł skonsolidowanych przychodów w I kw. 2024 r., czyli o 3% mniej r/r. W całym 2023 roku Grupa Wittchen zwiększyła przychody o 15% r/r do ponad 467 mln zł, poprawiając jednocześnie marżę brutto na sprzedaży, która sięgnęła 63,5%.

Prezes zapowiedział też, że cele na 2024 rok to 8 e-sklepów (otwarcie 2 e-sklepów w Austrii i na Słowacji) i 64 marketplace’y oraz rozwój sklepów za granicą. 

“Firma Wittchen w 2023 i 2024 r. to konsekwentny rozwój e-commercu i e-sprzedaży. Ten rok będzie przełomowy co do marketplace’ów i będziemy starali się wyzyskać z nich więcej sprzedaży poprzez podnoszenie cen, ograniczanie kosztów wysyłek, negocjacji ws prowizji i i mam nadzieję, że przedstawimy kolejne zadowalające wyniki w tych miejscach. Zagranica to sprawa otwarta, mamy przyczółki i będziemy się starali wypracować tam duże obroty i konkretne zyski. Mamy też zaplanowane salony w Austrii i w Niemczech, a może też kolejne salony w Niemczech będą powstawać” – powiedział. 

“Mamy udział 51% w sprzedaży i myślę, że ten poziom nadal będzie rósł, ale nie będzie tak, że znikną inne miejsca sprzedaży tzn. tradycyjne miejsca pozostaną i nadal będzie procent z tej sprzedaży rósł” – dodał Wittchen, pytany o udział przychodów ze sprzedaży online w całości sprzedaży.

Prezes zapowiedział też kontynuację polityki dywidendowej.

Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 467 mln zł w 2023 r.

(ISBnews)