Pojazdy z silnikiem elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym będą do 2027 roku tańsze w produkcji niż pojazdy z silnikiem spalinowym dzięki nowym metodom produkcji obniżającym koszty – twierdzi grupa analityczna Gartnera.
Gartner, grupa analityczna IT i nowych technologii, spodziewa się, że koszt produkcji będzie spadał szybciej niż koszty akumulatorów, stanowiących najdroższy komponent pojazdów elektrycznych, stanowiący o ok. 40% ceny pojazdu.
Gartner stwierdził, że jego analiza uwzględniała „innowacje upraszczające koszty produkcji, takie jak scentralizowana architektura pojazdów lub wprowadzenie gigapressów, które pomagają obniżyć koszty produkcji i czas montażu”.
Gigapressy to wielkoformatowe maszyny odlewnicze stosowane na dużą skalę w fabrykach Tesli – lidera rynku samochodów EV. Służą one do wykonywania dużych elementów podwozi pojazdów, usprawnienia produkcji i ograniczenia pracy robotów.
„Ta (nowa technologia – red.) oznacza, że pojazdy typu BEV osiągną parytet kosztów ICE znacznie szybciej niż początkowo oczekiwano, ale jednocześnie sprawi, że niektóre naprawy pojazdów BEV będą znacznie droższe” – stwierdził w opisie badań Pedro Pacheco, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner.
Gartner uważa, że średni koszt naprawy nadwozia i akumulatora pojazdu elektrycznego po poważnym wypadku wzrośnie o 30% do 2027 r. Jednak oznacza to, że pojazdy, które uległy kolizji będą bardziej podatne na całkowitą utratę wartości, jako że wtedy naprawa może kosztować więcej niż wartość rezydualna.
Już obecnie wysokie koszty związane z naprawą pojazdów elektrycznych sprawiają, że wielu potencjalnych nabywców zniechęca się do tego typu pojazdów. Jak zauważyli analitycy Gartnera, jeśli obniżki kosztów produkcji nastąpią kosztem wyższych kosztów napraw może nastąpić reakcja konsumentów.
Analitycy oczekują także, iż do 2027 roku około 15% firm zajmujących się pojazdami elektrycznymi powstałych w czasie ostatniej dekady będzie przejętych lub zbankrutuje.
„Nie oznacza to, że rynek produkcji pojazdów elektrycznych się rozpada. Po prostu wkracza w nową fazę, w której firmy oferujące najlepsze produkty i usługi pokonają pozostałe” – stwierdził Pacheco.