Marka Vespa została wyceniona na 1,079 mld euro w porównaniu z 906 mln euro w 2021 r. To wzrost wartości o 19% – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Interbrand.
Vespa należy do Piaggio Group, największego w Europie producent skuterów i motocykli oraz jednego ze światowych liderów w tej branży. Badanie pokazuje globalny zasięg Vespy także pod względem wyjątkowości, designu, stylu życia i rozrywki.
Skuter Vespa szczyt popularności przeżywał po raz pierwszy na przełomie lat 40 i 50. XX w we Włoszech, kiedy to wkroczył przebojem na rynek międzynarodowy po doskonałym filmie „Rzymskie wakacje” z Audrey Hepburn i Gregorym Peckiem. Wtedy to po raz pierwszy pokazano kobietę jeżdżącą na skuterze.
„Termin „kultowy” jest nadużywany, ale naprawdę nie ma innego sposobu na zdefiniowanie tej marki. Vespa to marka z dziedzictwem, a mimo to stale się rozwija. Jest kwintesencją włoskości, a mimo to jest kochana na całym świecie. To marka premium, a wciąż przyciągająca, globalna” – powiedział Manfredi Ricca, dyrektor ds. globalnej strategii Interbrand.
Jak stwierdził Ricca, Vespa jest obecnie „marką poszukiwaną, z wielką tradycją, ale pokazująca także, że może podbijać nowe obszary wykraczające poza granice mobilności”. Nawiązał w ten sposób do elektrycznego modelu Vespa Electtrica, jaki niedawno pojawił się na rynku.
W 2022 r. Grupa Piaggio po raz pierwszy w swojej historii osiągnęła przychody w wysokości 2 mld euro, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z rokiem poprzednim.