Santander Consumer Bank: 31% Polaków słyszało o zakupach w metaverse, 33% skorzystałoby

Warszawa, 28.11.2023 (ISBnews) – O możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse słyszało już 31% Polaków kupujących w internecie, a to o 13 pkt proc. więcej niż w ub.r., wynika z raportu Santander Consumer Banku (SCB). 33% ankietowanych byłoby skłonnych skorzystać z zakupów w metaverse. 

Jak wskazuje raport Santander Consumer Banku “Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”, wśród osób, które aktualnie wykazują się znajomością tego zjawiska dominują mężczyźni (42% w porównaniu do 22% ankietowanych z grupy kobiet) oraz respondenci z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (38%).

“Ankietowanych zapytaliśmy również o to, czy byliby skłonni skorzystać z zakupów w metaverse. Odpowiedzi ‘tak’ udzielił co trzeci badany, a dokładnie 33% respondentów. W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków i dorosłych przed 30 rokiem życia. Możliwością tą było wyraźnie zainteresowanych także 53% ankietowanych zarabiających od 7000 zł netto w górę. Jednak 42% osób z ogółu respondentów stwierdziło, że nie są zainteresowani takim sposobem robienia zakupów” – powiedział dyrektor sprzedaży i współpracy z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w komunikacie.

Bank zapytał też badanych o to, jak Polacy podchodzą do tematu personalizacji i ekologii na zakupach w kanale online. Pierwsza kwestia okazała się istotna dla 37% respondentów. Produktów marki, która nie wspiera ekologicznego stylu życia nie kupiłoby 7% ankietowanych.

Ankietowani poproszeni o ocenę, jak ważna jest dla nich personalizacja na zakupach w kanale online, w skali od 1 – nieistotna do 5 – bardzo istotna, najczęściej wskazywali 3 (37%). W następnej kolejności przyznawali tej kwestii 4 (23%) i 5 (14%). Ocenę 5 wybierali najczęściej 30-latkowie (21%) i mężczyźni (16% w porównaniu z 12% w grupie kobiet). Dla 11% z ogółu ankietowanych personalizacja okazała się nieistotna. W tej grupie przeważały osoby po 50 i 60 roku życia (kolejno 18 i 20%), podano.

Ankietowani zostali również poproszeni o ocenienie istotności podejścia marki do tematu ekologii w takiej samej skali. Już 7% oceniło tę kwestię na 5, co oznaczało, że nie kupiliby produktów od marki, która nie wspiera „zielonego” stylu życia. Blisko tego zdania było też 25% respondentów, którzy ocenili ten wątek na 4. Co ciekawe, w tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków (31%) i osób z wyższym wykształceniem (27%). Z kolei 12% z ogółu respondentów oceniło kwestię ekologiczności na 1, co oznaczało, że nie mieliby problemu z zakupami produktów od marki, która nie wspiera takiego stylu życia. W tej grupie przeważali 50-59 latkowie i zarabiający najmniej do 1999 zł netto (w obu przypadkach po 19%), podano także.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.

(ISBnews)