Największym dostawcą smartfonów na polskim rynku pozostaje Samsung, ale rosną w siłę firmy chińskie. Drugie miejsce zajmuje Xiaomi, które zwiększyło sprzedaż o 68% względem analogicznego okresu roku ubiegłego – wynika z raportu Canalys.
Raport Canalys udostępniony przez branżowy serwis CRN.pl pokazuje, że udział Samsunga w dostawach na polski rynek w III kw. 2023 roku wyniósł 29%, mimo iż dostawy spadły o 15% licząc rok do roku. Dzięki 68% wzrostowi od III kw. 2022 roku udział Xiaomi w dostawach na polski rynek jest niewiele mniejszy, bo wynosi 26%. Mimo 33% wzrostu licząc od III kw. 2022 roku dystans do lidera i wicelidera, następnego podmiotu ze znaczącym udziałem w polskim rynku – Lenovo – jest duży. Firma ta zajęła 13% polskiego rynku dostaw smartfonów. Czwartą pozycję zajmuje Apple z 5% wzrostem licząc rok do roku i 11 % udziałem. Jest możliwe, że w wynikach za IV kw. firma ta znajdzie się „na podium”. Wreszcie 5. miejsce to realme, czyli następna firma chińska z 28% wzrostem rok do roku i 7% udziałem.
Czołówka światowa wygląda nieco inaczej. Pierwsze miejsce także zajmuje Samsung z 58,6 mln smartfonów i 9% spadkiem licząc rok do roku. Drugie miejsce to Apple z 50 mln smartfonów w dostawach i 6% spadkiem. Xiaomi jest trzecie z 41,5 mln jednostek dostarczonych i 2% wzrostu, ale następne miejsce to sub-brand tej firmy – OPPO z 26,4 mln smartfonów i 8% spadku. Wreszcie piąte miejsce to także chińska grupa Transsion z 26 mln dostarczonych smartfonów i 40% wzrostem od III kw. zeszłego roku.
Warto wspomnieć, że udział w dostawach (sell-in) jest widoczny w udziałach rynkowych za III kw. 2023. Wynosiły one dla Samsunga 20%, dla Apple – 17%, dla Xiaomi – 14%, zaś dla OPPO – 9%, podobnie jak dla Transsion.
Według Canalys światowy rynek smartfonów odnotował przez rok niewielki 1% spadek i obecnie zamyka się liczbą 294,6 mln sztuk.