PAIH: Celem Polski na Expo 2025 Osaka zwiększenie inwestycji zagranicznych z Azji – wywiad

Warszawa, 09.10.2023 (ISBnews) – Jednym z głównych celów obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, Kansai będzie zwiększenie inwestycji zagranicznych z Japonii i innych krajów azjatyckich do Polski, poinformowała ISBnews zastępca komisarza Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai, Eliza Klonowska-Siwak z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Z punktu widzenia hasła przyświecającego Wystawie Światowej oraz strefy, w której znajdzie się Pawilon Polski, możliwość zaistnienia na Wystawie będą miały m.in. polskie firmy z sektorów nowych technologii, m.in. medtech. Sektory perspektywiczne dla polskich branż w Japonii to również sektor IT, gier komputerowych i fintech.

“Udział Polski w Expo 2025 Osaka, Kansai ma charakter kompleksowy. W naszej ‘opowieści o Polsce’ równie ważny jest program promocji kultury, turystyki i sportu, polskiej nauki, jak i sam program gospodarczy. Realizacja programu gospodarczego skupiona będzie w szczególności na branżach, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za najbardziej priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią. Należą do nich: sektor medyczny i farmaceutyczny, kosmetyczny, IT/FinTech, zielonych technologii (w tym, branża wodorowa), rolno-spożywczy (w tym AgriTech), gamingowy i to wokół nich skupiamy działania. Już teraz zapraszamy do udziału w naszych webinariach biznesowych, które będą rozpoczną się na początku 2024 i będą praktycznym przygotowaniem dla polskich przedsiębiorców rozważających ekspansję na rynek japoński” – powiedziała Klonowska-Siwak w rozmowie z ISBnews.

Hasło Wystawy Światowej w Osace to “Designing Future Society for Our Lives” (Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia). Pawilon Polski znajdzie się w strefie “Saving Lives” (Ratowanie życia). Podtemat ten dotyczy wsparcia zdrowia nowoczesną technologią, wzmacniania bezpieczeństwa oraz ratowania dobrostanu mentalnego i harmonijnego współistnienia człowieka z naturą. Głównym mottem polskiej obecności na Wystawie Światowej Expo 2025 będzie “Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” (“Poland. Heritage that drives the future”).

“W tym roku wybrana została koncepcja architektoniczna Pawilonu Polski. Projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna, posiada organiczną formę, która ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków. Obecnie opracowujemy ostateczny kształt ekspozycji wewnętrznej Pawilonu Polski i ścieżki zwiedzania. Jeszcze w tym roku zamierzamy podpisać umowę z wykonawcą generalnym Pawilonu” – zapowiedziała Klonowska-Siwak.

“Cele obecności Polski na Expo w Osace wynikające z projektu planu wieloletniego pn. ‘Udział Rzeczypospolitej Polskiej w Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace, Kansai w Japonii, latach 2022-2026’ to przede wszystkim trzy elementy: wzmocnienie współpracy kulturalnej i gospodarczej pomiędzy Polską a Japonią i innymi krajami azjatyckimi; drugim elementem jest zwiększenie inwestycji zagranicznych z Japonii i z innych krajów azjatyckich do Polski oraz oczywiście wzmożenie ruchu turystycznego. Od 11 października, kiedy zniesiono obostrzenia COID-19, ruch bardzo uległ silnemu wzmożeniu, widać to np. po obłożeniu lotów” – powiedziała Klonowska-Siwak.

Zaznaczyła, że podczas promocji polskiej gospodarki w trakcie Expo ważna jest ścieżka działań w kierunku takim, by “polskie sektory priorytetowe były zgrane z sektorami, które są perspektywiczne dla rynku japońskiego”.

Klonowska-Siwak zwróciła uwagę, że organizator Wystawy Expo koncentruje się na haśle skupionym wokół życia, wyzwaniach demograficznych, klimatycznych, problemach środowiska, które są bardzo ważne w Japonii i mają również zasięg globalny.

Wskazała, że Japonia jest najszybciej starzejącym się społeczeństwem na świecie, choć jednocześnie najdłużej żyjącym, co jest ogromnym wyzwaniem dla budżetu państwa, by zapewnić dobre życie dla osób po 60-tce i o tę część społeczeństwa będącą jeszcze nie w wieku produkcyjnym.

“Jest duże oczekiwanie odnoście sektora rozwiązań i zaawansowanych urządzeń medycznych. Widzimy tam możliwość powstania projektów dwustronnych, ale i wielostronnych, które można by skomercjalizować na całym świecie. Jest to duża szansa dla sektora innowacyjnego i kreatywnego. Chcemy, żeby firmy, które pojadą do Japonii miały także wsparcie w postaci opieki Zagranicznego Biura Handlowego (ZBH) PAIH, dlatego chcemy stworzyć system B2B, wspierać w wyborze atrakcyjnych imprez targowych – czy jako wystawca, czy choćby obserwator” – zapowiedziała komisarz wystawy.

Zwróciła uwagę, że Japonia ma bardzo niską samowystarczalność energetyczną – ok. 10%, także bardzo niską samowystarczalność żywieniową – ok. 40% i boryka się z problemami infrastrukturalno-klimatycznymi, sejsmicznymi, które wywołują fale tsunami.

“Nie od dziś wiemy też, że Japonia bardzo ceni sobie nasze produkty spożywcze i kosmetyczne. Z perspektywy rynku japońskiego byłoby bardzo mile widziane, gdybyśmy w tych obszarach chcieli zaistnieć” – dodała.

Podczas Wystawy w ramach tworzenia szans dla ekspansji polskich firm Agencja ma w planach organizację specjalnych wydarzeń biznesowych, w tym dwa fora gospodarcze: inwestycyjne i handlowe.

“Ofertę dla firm przygotowaliśmy w sposób kompleksowy. Zorganizujemy dwa fora gospodarcze. Jedno będzie poświęcone kwestiom inwestycyjnym z racji celów naszej obecności, a drugie – eksportowe, poświęcone wymianie towarów i usług oraz promocji polskiego eksportu. W dniu 4 października 2023 r. uruchomiliśmy Program Partnerski, czyli inicjatywę, która daje przedsiębiorcom możliwość promocji, wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej i współtworzenia polskiej prezentacji podczas najbardziej prestiżowego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie” – powiedziała Klonowska-Siwak.

Dodała, że istnieje zamysł stworzenia systemu obecności dla polskich firm nie tylko w czasie Expo, ale także przed jego rozpoczęciem i po jego zakończeniu.

“W związku z tym jest też plan powiększenie zespołu ZBH w Tokio i ewentualnego również uruchomienia tymczasowego biura w Osace. To byłoby dla nas bardzo duże ułatwienie, gdybyśmy mieli na miejscu osoby, które wesprą nas i tych przedsiębiorców, którzy przyjadą z Polski” – zapowiedziała Klonowska-Siwak.

Wskazała, że Japończycy są bardzo mocno nastawieni na startupy oraz seedy z zagranicy.

“Tworzą trójkąty zakładające współpracę nauki, biznesu i rządu lub samorządu. Dzięki temu projekty mogą się szybciej komercjalizować. Takie parasole oznaczają też większe szanse dla polskich młodych firm” – dodała.

Gospodarka Japonii to trzecia pod względem wielkości PKB gospodarka świata, lider w sferze innowacji i patentów. Największy udział w wytwarzaniu PKB mają usługi (ponad 72%) oraz przemysł (ok. 26%). Główne gałęzie przemysłu to: motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny, stalowy i chemiczny.

Głównym tematem nadchodzącego Expo, które potrwa od 13 kwietnia do 13 października 2025 r., będzie “Projektowanie Przyszłego Społeczeństwa dla Naszego Życia” (“Designing Future Society for Our Lives”). Motyw przewodni realizowany będzie poprzez trzy podtematy: Ratowanie życia, Wzmacnianie życia oraz Łączenie życia z innymi. Organizatorzy spodziewają się uczestników ze 150 krajów i 28,2 mln odwiedzających (w tym 3,5 mln gości zagranicznych). Pawilon Polski będzie przypominał o wybitnych dokonaniach kraju, ale także wskazywał zagadnienia, które są kluczowe dla przyszłości kolejnych pokoleń.

Za przygotowanie obecności Polski na Expo 2025 w Osace odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

PAIH jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), to pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju.

Renata Oljasz

(ISBnews)