Problemy IT Volkswagena

Wskutek niewyjaśnionej awarii lub incydentu cybernetycznego praca w dużej części koncernu Volkswagen (łącznie z fabrykami) została w środę 27 września zatrzymana, a skutki tego zdarzenia były usuwane jeszcze w czwartek 28 września. Na razie cyberatak jest wykluczony.

O problemach Volkswagena pierwszy napisał dziennik ekonomiczny Handelsblatt. Jak wynikało z jego informacji „incydent IT” spowodował zawieszenie lub wyłączenie dużej części systemów informatycznych i produkcyjnych producenta samochodów w lokalizacjach na całym świecie.

Rzecznik VW potwierdził doniesienie określając te problemy mianem „zakłócenia w systemach sieciowych w lokalizacji w Wolfsburgu”. Awaria lub incydent zaczęła się o 12:30 w środę 27 września. Pełny czas przestoju jest nieznany, ale zatrzymano działalność produkcyjną w fabrykach VW w Niemczech, w tym w Emden, Dreźnie, Osnabrück i Zwickau. Zakłócenia miały dotknąć także zakłady Audi należące do VW. Według brytyjskiego portalu The Register systemy komputerowe i poczta elektroniczna w niektórych biurach VW zarówno w Niemczech, jak i innych krajach Europy również były wyłączone, a w niektórych pozostają wyłączone nadal.

Według pracowników IT Volkswagena „atak z zewnątrz jest mało prawdopodobny”, choć nie podano dowodów, że była to awaria.

„Problemy z infrastrukturą IT w sieci Volkswagena zostały rozwiązane w ciągu nocy i sieć znów działa stabilnie. Obecnie trwa ponowne uruchamianie dotkniętych awarią aplikacji. Globalna sieć produkcyjna zaczyna pracę, a produkcja ma przebiegać zgodnie z planem. W obecnej fazie przejściowej wpływ na poszczególne systemy może być jeszcze odczuwalny. Nadal nic nie wskazuje na to, aby zakłócenie było spowodowane wpływami zewnętrznymi” – stwierdził wieczorem 28 września rzecznik Volkswagena.

Przy czym nie jest to pierwszy przypadek problemów z IT w koncernie. W 2018 roku Level One Robotics, firma konstruująca roboty fabryczne dla producentów samochodów, ujawniła w Internecie poufne informacje należące do VW i kilku innych producentów samochodów. W 2021 roku hackerzy wykradli dane kontaktowe ponad trzech milionów klientów po włamaniu się do dostawcy VW.

Niedawno analitycy bezpieczeństwa w Mozilli ostro skrytykowali Volkswagena i Audi za ich luźny stosunek do przechowywania danych i prywatności, nazywając ich marki pojazdów „koszmarami poufności danych na kółkach”.