Z PKP Intercity szybciej dotrzesz do celu podróży

SEG 2025

PKP Intercity wprowadza zmiany mające na celu m.in. skrócenie czasu przejazdów pomiędzy polskimi miastami, wygodniejszy wybór miejsc w wagonach, uruchamia całodobową infolinię dla pasażerów, a także przywraca TLK Flisak na jego podstawową trasę.

Od 3 września zostanie wprowadzona czwarta z pięciu korekt w rozkładzie jazdy 2022/2023, które zostały przewidziane przez zarządcę infrastruktury kolejowej. Zmiany miały zadanie dostosowywania kursowania pociągów do zmian modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych w Polsce. Wprowadzona od września zmiana będzie obowiązywała do 11 listopada br.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów sprawi, że czas przejazdu pomiędzy stacjami będzie krótszy. Trasę między Krakowem Głównym a Gdańskiem Głównym pociągi mają pokonywać w 4 godziny i 50 minut. Wynik wskazuje, że pociąg będzie jechał o 17 minut krócej niż dotychczas i o 6 minut krócej niż najlepszy czas przejazdu w historii kolei narodowej. Krótsze czasowo przejazdy są również planowane w połączeniach z Warszawy do Krakowa. Trasa ma rekordowy czas przejazdu 2 godzin i 10 minut. Na odcinku Warszawa Centralna a Wrocław Główny również jest wprowadzona rewolucja czasowa i podróżni będą mogli przejechać ten odcinek w 3 godziny i 33 minuty, czyli o 16 minut krócej niż w wakacje.
Z kolei pasażerowie trasy Warszawa Centralna – Poznań Główny dotrą na stacje w około 20 minut szybciej. 

Wrześniowa korekta wpłynie nie tylko na czas przejazdów. Na trasie Lublin Główny – Poznań Główny, PKP Intercity przewidziało dodatkowy skład – IC Koziołek. Dołączy on do istniejących już składów IC Lubuszanin oraz IC Górski. Wyjeżdżając o godzinie 8 z Lublina i zatrzymując się na stacjach m.in. w Łodzi, Tomaszowie Mazowieckim i Radomiu przyjedzie do Poznania około godziny 15. IC Koziołek całą trasę przejedzie w 6 godzin i 20 minut, przy czym w Radomiu ma być w 1 godzinę i 24 minuty, a w Łodzi w 3 godziny i 3 minuty. Natomiast w związku ze zmianą organizacji ruchu w terminie od 3 do 27 września br., skład będzie pokonywał całą swoją trasę w 6 godzin i 37 minut. A kurs będzie realizowany elektrycznym zespołem trakcyjnym typu FLIRT, który został wyprodukowany przez fabrykę Stadler Polska w Siedlcach.

Trwająca modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego jest powodem, przez który nadal część pociągów będzie kierowana przez stację Warszawa Gdańska i głównie te jadące w kierunku wschodnim. Natomiast na stację Warszawa Centralna powrócą pociągi kursujące w kierunku zachodnim, w tym do Berlina.

PKP Intercity w nadchodzących korektach przewidziało, że pociąg TLK Flisak powróci na swoją podstawową trasę, a Grudziądz ponownie będzie kolejowo dostępny dla reszty kraju. Ponadto narodowy przewoźnik dzięki tej zmianie, debiutuje w obsłudze miast Sztum i Kwidzyn.

Wrzesień br. przyniesie również kolejnych 18 par połączeń obsługujących funkcję graficznej rezerwacji miejsc, dzięki której pasażerowie mogą wybrać dla siebie odpowiednie miejsce w pociągu, a także sprawdzić frekwencję w danej jego części. Funkcja była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. Natomiast narodowy przewoźnik sukcesywnie zwiększa ilość pociągów, w których jest możliwe skorzystanie z tej funkcji.

Wrześniowe zmiany zawitają również w Białymstoku, gdzie mieszkańcy zyskają nowy przystanek przy pętli autobusowej. Białystok Zielone Wzgórza będzie miał trzy perony z podziemnymi przejściami w kierunku pobliskich osiedli.

A w północnej części kraju w terminie od 3 do 23 września br. w związku z budową rozjazdów na stacji Olsztyn Główny została zaplanowana przerwa w ruchu na linii kolejowej nr 219 na odcinku między Olsztynem Głównym a Marcinkowem. Dla pasażerów zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) na odcinku Ełk – Olsztyn Główny za pociągi: IC Rybak relacji Białystok-Szczecin Główny- Białystok oraz TLK Biebrza relacji Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia.

Przerwa w kursowaniu pociągów wystąpi również w dwa weekendy (8-11 września br. oraz 15-18 września br.) na linii nr 33 między Gostyninem a Sierakówkiem. Także podczas tych utrudnień na trasie Kutno – Gostynin – Płock zostanie zorganizowana ZKA dla pociągów: TLK Flisak relacji Katowice – Gdynia Główna – Katowice oraz TLK Chemik relacji Katowice – Płock – Katowice.

Z kolei na linii kolejowej nr 203 w terminie od 8 do 13 września br. będzie trwała naprawa przejazdu kolejowo-drogowego na odcinku Rytel – Chojnice. Spowoduje to całodobowe zamknięcie trasy, dlatego pociąg TLK Bory Tucholskie będzie przekierowany na trasę okrężną przez Bydgoszcz, a na pominiętym odcinku będzie funkcjonowała ZKA.

Korekta obejmie także województwo zachodniopomorskie w związku z zamknięciem toru, dokładniej na linii kolejowej nr 402 na odcinku Mścice – Koszalin. Z powodu remontu przejazdu kolejowo-drogowego, od 25 września do 3 października br. pociągi będą kursowały trasą okrężną, a połączenie z Ustroniem Morskim zapewni zastępcza komunikacja autobusowa.

Z początkiem lipca została zamknięta linia kolejowa nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz, a wstrzymanie ruchu kolejowego będzie kontynuowane przez okres trwania nadchodzącej korekty. Na tej trasie uruchomiona zostanie ZKA za pociągi: IC San relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska oraz IC Witos relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska.

Na odcinku Turów – Kucelinka w terminie od 4 do 17 września br. przewidziane jest zamknięcie linii kolejowej nr 61. A w tym okresie pociągi TLK Wyczółkowski i IC Morcinek będą kursowały przez Psary, Zawiercie i Myszków. A na odcinku Włoszczowa – Koniecpol – Częstochowa Stradom będzie funkcjonowała ZKA. Zamknięcie tej linii kolejowej powoduje, że składy EIP 1602/6102, EIC Panorama i IC Śnieżka będą skierowane na trasę przez Koluszki, a pociągi IC Mehoffer, IC Miechowita, IC Reymont i TLK Karpaty pojadą trasą okrężną przez Zawiercie i Trzebinię.

Przewidziane jest również zamknięcie linii kolejowej nr 96 na odcinku Kamionka Wielka – Nowy Sącz, spowodowane budową przystanku osobowego Nowy Sącz Gorzków. Od 11 do 23 września zostanie uruchomiona ZKA za pociągi: TLK Karpaty na odcinku Kraków Główny – Krynica – Zdrój – Kraków Główny, TLK Małopolska na odcinku Kraków Główny – Krynica -Zdrój – Kraków Główny oraz IC Malinowski na odcinku Tarnów – Krynica – Zdrój – Tarnów.

Z myślą o pasażerach, PKP Intercity uruchomiło ogólnodostępny numer na infolinię działającą całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Infolinia jest dostępna pod nr telefonu +48 22 391 97 57 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora). A ponadto na największych stacjach kolejowych w Polsce będą informatorzy mobilni, którzy informacyjnie pomogą podróżnym.