Spółka UPC Polska bez wiedzy i zgody aktywowała nowe, dodatkowo płatne usługi swoim klientom. Grozi jej za to kara do 10% obrotów.
UPC Polska to operator telekomunikacyjny, który w okresie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia ub.r. w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” zwiększał abonament klientom mającym umowy na czas nieokreślony. Otrzymywali dostęp do większej ilości kanałów telewizyjnych, w tym również programów premium, lub szybszy internet, jednak wiązało się to z nałożeniem na nich dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu. Klienci mieli kilka opcji rozwiązania zaistniałej sytuacji. Mogli wypowiedzieć umowę ze spółką, zrezygnować z wprowadzonych zmian lub skorzystać z tej nowo wprowadzonej oferty. Aby otrzymać zwrot różnicy w abonamencie musieli zrezygnować z oferty w ciągu 6 miesięcy od wprowadzonych zmian. Jednak to jednoznacznie wskazywało, że to abonenci są obciążeni brakiem wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiali, co jest niezgodne z prawem.
„Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali” – powiedział prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Fakt, że UPC Polska umożliwiło swoim klientom rezygnację z usług w ciągu 6 miesięcy, nie zmienił sytuacji. Operator nie powinien bez wiedzy i zgody swoich abonentów zmieniać zakresu wykupionych usług, a w konsekwencji wymagać od nich uiszczania wyższych opłat.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta (art.5), spełnienie przez spółkę świadczenia niezamówionego przez konsumenta, następuje na jej ryzyko i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Zakładając, że zarzuty UOKiK się potwierdzą, spółce grozi kara do 10% obrotu.