Sieć Biedronka konsekwentnie zmniejsza zawartość plastiku w opakowaniach produktów marki własnej. W 2022 r. sieć handlowa zredukowała ilość plastiku w opakowaniach marek własnych wprowadzanych do obrotu w porównaniu do roku poprzedniego blisko trzykrotnie – aż o 1290 ton – zmieniając ponad 150 opakowań produktów marek własnych.
To efekt działań, które wynikają z zobowiązań Biedronki na rzecz środowiska naturalnego. Biedronka w zakresie zrównoważonego wykorzystania tworzyw sztucznych w swojej działalności podjęła dwa kluczowe zobowiązania:
- Zmniejszenie o 7% w okresie 2021–2023 zużycia plastiku mierzonego w tonach opakowań plastikowych na 1 mln euro obrotu, w porównaniu z 2018 rokiem.
- Zwiększenie do roku 2023 zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu do 10% w stosowanych przez sieć opakowaniach z tworzyw sztucznych.
Aby to osiągnąć, sieć Biedronka stale udoskonala opakowania marek własnych, które są głównym nośnikiem tworzyw sztucznych w sklepach.
– Cieszy nas, że w ubiegłym roku udało się z sukcesem wprowadzić wiele zmian związanych z eko-projektowaniem w naszych opakowaniach. Redukcja plastiku z opakowań naszych produktów o 650 ton w skali roku to prawie trzy razy więcej niż uzyskana redukcja w 2021 r. Znamy naszą skalę i dajemy naszymi działaniami jasny sygnał dla całego rynku. Wierzymy, że w ten sposób możemy razem działać dla bardziej zrównoważonego wykorzystania surowców, nasza planeta jest tylko jedna – mówi Katarzyna Grabarska, manager ds. eko-projektowania opakowań i rozwoju marki w sieci Biedronka.
Było to możliwe dzięki kilku kluczowym procesom, ale najważniejszymi z nich była redukcja wagi opakowań z tworzyw sztucznych o 650 ton (dla porównania w 2021 r. było to 270 ton) oraz użycie tworzyw pochodzących z recyklingu. W drugim przypadku aż 644 tony surowca pochodziły z ponownego przetworzenia odpadów prokonsumenckich, zapobiegając w ten sposób wprowadzeniu tej ilości surowców pierwotnych do obiegu. Do produkcji opakowań polimerowych wykorzystano także 1,4 tony mniej sadzy (dodatku do barwników używanych do produkcji czarnych i ciemnych tworzyw, jego redukcja ułatwia automatyczne sortowanie w punktach selektywnej zbiórki odpadów oraz późniejszy recykling) i zastosowano kolejne dodatkowe innowacje, które dopełniły skali, np. zmieniono etykiety termokurczliwe w kolejnych 10 produktach, tak aby klienci mogli w łatwy sposób je rozdzielić od butelki (dodano perforacje ułatwiającą rozdział elementów).
Biedronka tłumaczy, że oszczędność wynika ze zmian materiałów, redukcji grubości, zmiany wielkości opakowania lub zmiany formatu pakowania produktów w stosunku do poprzedniej formy pakowania produktów już istniejących w sprzedaży. W obliczania nie są wliczane produkty nowo wprowadzane które są tworzone od początku zgodnie z wytycznymi eko-projektowania ze zoptymalizowaną wagą opakowań.