Sprzedaż w małych sklepach rośnie, ale to efekt wzrostu cen

W styczniu br. klienci zostawili więcej pieniędzy w małych sklepach, ale kupili mniej sztuk produktów. Wartość sprzedaży była o 14,3% wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji wzrosła o 5% w porównaniu ze styczniem 2022 r. Oznacza to, że za wzrostem sprzedaży stoi wzrost cen.

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR Panel, w styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji wzrosła o 5% w porównaniu ze styczniem 2022 r. Łączna liczba sprzedanych opakowań produktów spadła jednak o niemal 1% w porównaniu ze styczniem 2022 r., więc za wzrostem wartości sprzedaży stały głównie wyższe ceny.

W styczniu 2023 r. sklepy małoformatowe odwiedziło o 5% więcej klientów niż rok wcześniej. Jednocześnie znacząco spadła średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów – w styczniu na paragonie znajdowało się o niemal 6% mniej produktów niż rok o wcześniej (i aż o 10% mniej niż dwa lata wcześniej, w czasie pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była aż o 9% wyższa niż w styczniu 2022 r.

Wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić znacznie więcej niż przed rokiem (o 30-40%) znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej niż rok wcześniej.

PIH podaje, że w styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, już w przeliczeniu na kilogramy czy litry cukru, mleka, kawy, makaronów, mąki, oleju była niższa niż przed rokiem. Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła o zawartości 82% tłuszczu wynosiły sporo ponad 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki jak rok wcześniej.

Styczeń był kolejnym miesiącem ze spadkiem sprzedaży wódek czystych (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 12% niższa niż w styczniu 2022 r.), lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast warianty smakowe. Wzrosty w ujęciu rok do roku w ujęciu wolumenowym i wartościowym nadal notują napoje energetyzujące, gumy do żucia, chipsy i słodycze impulsowe, a także produkty tytoniowe.

W porównaniu z grudniem, kiedy sprzedaż jest zwykle wyższa za sprawą świąt i sylwestra, liczba transakcji spadła w styczniu o 2%, natomiast wartość sprzedaży była o niemal 11% niższa.


Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.